UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti kesan buli siber terhadap sikap dan tingkah laku pelajar
sekolah rendah. Kajian ini juga bertujuan untuk mengenalpasti kesedaran pelajar terhadap buli
siber, apa yang akan berlaku selepas di buli, menyaksikan dan melaporkan serta pandangan pelajar
terhadap buli siber. Dalam kajian ini terdapat 11 persoalan kajian. Seramai 152 orang pelajar tahun
enam sekolah rendah yang dipilih dari empat buah sekolah rendah di daerah Larut Matang dan Selama
secara pensampelan rawak kelompok. Di samping itu, seramai enam pelajar sekolah rendah dipilih
sebagai sampel dalam sesi temu bual. Statistik deskriptif dijalankan untuk mendapatkan kekerapan,
peratusan, min dan sisihan piawai digunakan untuk menganalisis latar belakang responden,
kekerapan penggunaan internet dan tahap kesedaran pelajar terhadap buli siber. Regresi pelbagai
digunakan untuk menganalisis perhubungan antara kesan buli siber dengan sikap dan tingkah laku
pelajar. Analisis ANOVA digunakan untuk menganalisis perbezaan antara kesan buli siber mengikut
kategori iaitu mangsa buli, pemerhati dan pembuli. Analisis ujian-t dijalankan untuk menganalisis
perbezaan antara kesan buli siber terhadap lokasi kawasan dan jantina. Analisis korelasi Pearson r
dilakukan untuk menganalisis perhubungan antara buli siber dengan kekerapan penggunaan internet.
Kajian mendapati bahawa terdapat perhubungan antara kesan buli siber dengan sikap dan tingkah laku
pelajar. Kajian juga mendapati terdapat perbezaan antara kesan buli siber dengan mengikut kategori
iaitu mangsa buli, pemerhati dan pembuli. Kajian mendapati terdapat perbezaan antara kawasan bandar
dan luar bandar terhadap buli siber. Kajian mendapati tiada perbezaan antara pelajar lelaki dan
perempuan dalam buli siber ini. Analisis korelasi Pearson r mendapati terdapat perhubungan antara
kekerapan penggunaan internet dan buli siber. Berdasarkan dapatan kajian didapati kanak-kanak kini
suka menghibur dan menghabiskan masa lapang dalam dunia siber ini. Keadaan ini akan menjadikan
mereka dalam kumpulan berisiko tinggi menjadi mangsa buli. Jadi pendekatan preventif yang proaktif,
pendidikan yang secara menyeluruh dan bersepadu dan kempen kesedaran yang berterusan untuk mencegah
kejadian buli siber di sekolah. Kajian yang berterusan dijalankan untuk mengenalpasti
faktor-faktor yang mendorong kejadian buli siber dan pihak berkenaan menganjurkan keberkesanan
program intervensi mencegah buli siber bagi pelajar-pelajar mahupun ibu bapa.
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |