UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Kajian ini bertujuan mengkaji hubungan antara personaliti ekstrovert-introvert dengan nilai dan
dimensi nilai serta hubungan dengan pelajar berdisplin dan tidak berdisiplin. Di samping itu, ia
juga bertujuan melihat perbezaan pesonaliti ekstrovert-introvert, pelajar berdisiplin dan tidak
berdisiplin, jantina, status sosioekonomi (S.E.S) dengan nilai dan dimensi nilai yang terdiri
daripada 8 bidang iaitu intelek, ekonomi, estetika, agama, sosial, moral, kesihatan dan
kewarganegaraan. Sampel kajian terdiri daripada 350 orang pelajar Tingkatan. dua yang dipilih
berdasarkan kategori pelajar berdisiplin dan tidak berdisiplin daripada empat buah sekolah
menengah di Daerah Kemaman, Terengganu. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini ialah Eysenck
Personality Questionnaire dan soal selidik nilai. Hasil kajian menunjukkan personaliti
ekstrovert-introvert mempunyai hubungan positif yang signifikan dengan nilai dan dua dimensi
nilai agama dan moral. Personaliti ekstrovert-introvert juga mempunyai hubungan negatif yang
tidak signifikan dengan pelajar berdisiplin dan tidak berdisiplin. Terdapat perbezaan yang
signifikan di antara pelajar yang mempunyai personaliti ekstovert-introvert, berdisiplin dan
tidak berdisiplin dengan nilai. Namun demikian faktor jantina dan S.E.S tidak menunjukkan
perbezaan yang signifikan dengan nilai.
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |