UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Kemahiran menulis merupakan kemahiran yang paling sukar diajarkan dan dikuasai oleh
seseorang murid. Oleh hal yang demikian, kajian ini adalah untuk menganalisis keberkesanan
penggunaan cakera pada tinteraktif (CDRI) terhadap prestasi penulisan karangan naratif 60
orang murid tahap dua (tahun 4 dan tahun 5) pencapaian sederhana. Sampel kajian dipilih terdiri
daripada murid-murid Sekolah Kebangsaan Desa Jaya Maran, yang dibahagikan kepada dua
kumpulan iaitu 30 murid bagi kumpulan eksperimen dan 30 murid lagi dalam kumpulan
kawalan. Kajian berbentuk kuasai eksperimental ini dijalankan untuk membandingkan
keberkesanan penggunaan CDRI dengan kaedah pengajaran menggunakan peta minda dalam
pengajaran penulisan karangan naratif. Kedua-dua kumpulan telah diberikan dua ujian, iaitu
praujian dan pascaujian untuk membandingkan prestasi penguasaan penulisan karangan naratif.
Perisian SPSS (Standard Package for Social Science) digunakan sebagai alat untuk menganalisis
Ujian-t: sampel tak bersandar. Dapatan analisis praujian menunjukkan bahawa tidak terdapat
perbezaan yang signifikan antara skor min kumpulan eksperimen dan skor min kumpulan
kawalan bagi pencapaian karangan naratif, skor min murid kumpulan eksperimen ialah 52.46
(SP=10.22) dan skor min murid kumpulan kawalan ialah 52.60 (SP=11.62). Ujian-t pula
menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan skormin yang signihkan, iaitu t(58)=0.047,p>.05.
Manakala pada pascaujian pula, skor min murid kumpulan eksperimen mencatatkan 60.86
(SP=12.36), dan murid kumpulan kawalan mencatatkan skor min 53.80 (SP=11.40). Hasil
analisis statistik ujian-t menunjukkan terdapat perbezaan yang signihkan antara kumpulan murid
ini dalam pencapaian karangan naratif padat (58)= -2.301, p |
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |