UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Kajian ini bertujuan untuk meneliti peranan guru dalam interaksi yang sensitif dan
responsif terhadap kanak-kanak di TADIKA swasta Negeri Kedah. Kajian ini juga
meneliti perbezaan bentuk interaksi antara guru dengan kanak-kanak dan juga untuk
mengkaji inisiatif aktiviti yang dilakukan oleh guru untuk menggalakkan kanak-kanak
berinteraksi. Kajian gabungan digunakan dalam kajian ini. Kajian kualitatif melibatkan
analisis tematik berdasarkan Miles dan Huberman. Sampel kajian seramai tiga orang
peserta yang terdiri daripada guru tadika swasta. Kajian kuantitatif pula
menggunakan kaedah kajian tinjauan yang terdiri daripada 63 orang peserta kajian
juga terdiri daripada guru TADIKA swasta. Instrumen yang digunakan ialah borang
soal selidik yang terdiri daripada 25 item ini dibina berdasarkan dapatan tema
daripada kajian temubual. Nilai kebolehpercayaan untuk instrumen kajian mendapati
nilai kebolehpercayaan Alpha Cronbach yang tinggi (α=0.87). Keputusan Ujian
Kenormalan data soal selidik pada bacaan skewness (-0.24) dan kurtosis (-0.80)
yang menunjukkan data bertaburan normal. Analisis deskriptif menerangkan
frekuensi bentuk interaksi dan inisiatif yang dilakukan oleh guru, analisis inferensi
melibatkan analisis ANOVA bagi menunjukkan perbezaan interaksi guru mengikut
tahap pendidikan guru iaitu SPM, Diploma atau Ijazah. Analisis ANOVA
menunjukkan tiada perbezaan yang signifikan (P=0.37>0.05) antara tahap
pendidikan guru dengan amalan interaksi guru di TADIKA. Dapatan kajian temubual
pula menunjukkan terdapat tema „eye contact‟, „morning talk‟, ekspresi muka,
penggunaan bahasa mudah, sentuhan dan pujian. Dikukuhkan lagi dengan data
kuantitatif iaitu kekerapan (f): penggunaan bahasa mudah (f=57), pujian (f=56) dan
„morning talk‟ (f=51). Tema aktiviti berkumpulan (f=52) dan pergerakan kreatif (f=50)
pula merupakan dapatan dari inisiatif aktiviti guru jalankan bersama kanak-kanak.
Kesimpulannya, amalan interaksi yang diamalkan oleh guru seperti penggunaan
bahasa mudah, pujian, „eye contact‟, sentuhan dan „morning talk‟ dapat mewujudkan
interaksi yang sensitif dan responsif terhadap kanak-kanak di tadika. Implikasi kajian
menunjukkan peranan guru dalam pengamalan interaksi yang sensitif dan responsif
oleh guru dapat mewujudkan pelbagai kaedah untuk menggalakkan kanak-kanak
berinteraksi. |
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |