UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Kajian ini dijalankan untuk membandingkan kesan Pembelajaran Berasaskan
Projek (PBP) dengan pembelajaran tradisional (PT) melalui penilaian mengikut kaedah
Pendidikan Berasaskan Hasil (PBH). PBP digunakan dalam mata pelajaran Biologi bagi topik ‘Ekosistem
Terancam’. Kesan PBP bagi pencapaian akademik (domain kognitif), kemahiran sosial (domain afektif)
dan kemahiran manipulatif (domain psikomotor) serta perkaitannya dengan gaya pembelajaran turut
dikaji. Subjek kajian yang disampel secara bertujuan melibatkan 60 orang murid perempuan daripada
dua buah kelas Tingkatan 4 aliran sains yang mengambil mata pelajaran Biologi di sebuah sekolah
bestari di Selangor. Kajian ini menggunakan reka bentuk eksperimen kuasi. Tiga jenis instrumen
kajian telah digunakan; ujian pencapaian, rubrik dan soal selidik. Hasil kajian mendapati PBP
memberikan kesan tidak signifikan terhadap pencapaian akademik dan kemahiran manipulatif subjek,
tetapi signifikan untuk kemahiran sosial [U(n₁ =30, n₂=30)=241.50, p>.05]. Nilai min pangkatan
subjek kumpulan PBP (37.45) mengatasi nilai min pangkatan kumpulan PT (23.55) menunjukkan bahawa
kumpulan subjek PBP dalam populasi kajian mempunyai tahap kemahiran sosial yang lebih tinggi
berbanding subjek kumpulan kaedah PT. Penilaian secara kaedah PBH dalam kalangan subjek PBP
menunjukkan pencapaian yang setara penguasaan topik ‘Ekosistem Terancam’ berbanding PT
menunjukkan pada nilai t (58) = 1.39, p>.05. Walau bagaimanapun didapati penilaian mengikut
kaedah PBH meningkatkan pencapaian subjek PBP berbanding penilaian secara tradisional subjek
yang sama dengan nilai t (29) = 7.85, p |
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |