UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon

QR Code Link :

Type :thesis
Subject :LB Theory and practice of education
Main Author :Lee, Hooi Ching
Title :Pembangunan blog sebagai platform penulisan karangan oleh pelajar-pelajar bukan melayu
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif
Year of Publication :2011
Notes :With cd
Corporate Name :Universiti Pendidikan Sultan Idris
PDF Guest :Click to view PDF file

Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris
Kemunculan teknologi Web 2.0 telah mengubah corak penggunaan internet. Tanpa perlu pengetahuan dan kemahiran teknikal, sesiapa sahaja yang mempunyai akses internet boleh  menyampaikan pandangan mereka dalam web. Satu aplikasi popular teknologi Web 2.0 ialah blog dan  ciri asas blog adalah untuk penulisan. Di Barat, banyak kajian telah dijalankan tentang penggunaan  blog dalam proses pengajaran  dan  pembelajaran.  Keberkesanan  penggunaan  blog  dalam  proses  pengajaran dan pembelajaran di Malaysia terutamanya dalam bidang penulisan karangan Bahasa Melayu  tidak lagi diterokai. Oleh sebab itu, kajian ini bertujuan menggunakan model ADDIE dalam  membangunkan blog sebagai platform untuk penulisan karangan Bahasa Melayu dan meninjau persepsi  pelajar tentang penulisan karangan dan penggunaan blog dalam penulisan serta menguji  keberkesanannya. Kajian ini berbentuk kajian kuasi eksperimental dengan sampel kajian terdiri  daripada 84 orang pelajar bukan Melayu. Instrumen kajian ialah borang soal selidik dan set ujian  penulisan karangan. Dapatan kajian mendapati bahawa terdapat perbezaan persepsi pelajar-pelajar  tentang penulisan karangan dari aspek kemahiran bahasa, masalah penulisan dan pendapat tentang  penulisan, tetapi persepsi pelajar-pelajar tentang kepentingan penulisan karangan tidak banyak  berbeza sebelum dan selepas kajian. Ujian-t untuk dua kumpulan sampel tidak bersandaran  (Independent Samples Test) mendapati bahawa terdapat perbezaan yang signifikan dari segi pencapaian  markah karangan pelajar dan kemahiran menulis selepas penggunaan blog dalam penulisan. Min markah  karangan bagi kumpulan rawatan adalah lebih tinggi secara signifikan  (p
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.