UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Kemunculan teknologi Web 2.0 telah mengubah corak penggunaan internet.
Tanpa perlu pengetahuan dan kemahiran teknikal, sesiapa sahaja yang mempunyai akses internet boleh
menyampaikan pandangan mereka dalam web. Satu aplikasi popular teknologi Web 2.0 ialah blog dan
ciri asas blog adalah untuk penulisan. Di Barat, banyak kajian telah dijalankan tentang penggunaan
blog dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Keberkesanan penggunaan blog dalam proses
pengajaran dan pembelajaran di Malaysia terutamanya dalam bidang penulisan karangan Bahasa Melayu
tidak lagi diterokai. Oleh sebab itu, kajian ini bertujuan menggunakan model ADDIE dalam
membangunkan blog sebagai platform untuk penulisan karangan Bahasa Melayu dan meninjau persepsi
pelajar tentang penulisan karangan dan penggunaan blog dalam penulisan serta menguji
keberkesanannya. Kajian ini berbentuk kajian kuasi eksperimental dengan sampel kajian terdiri
daripada 84 orang pelajar bukan Melayu. Instrumen kajian ialah borang soal selidik dan set ujian
penulisan karangan. Dapatan kajian mendapati bahawa terdapat perbezaan persepsi pelajar-pelajar
tentang penulisan karangan dari aspek kemahiran bahasa, masalah penulisan dan pendapat tentang
penulisan, tetapi persepsi pelajar-pelajar tentang kepentingan penulisan karangan tidak banyak
berbeza sebelum dan selepas kajian. Ujian-t untuk dua kumpulan sampel tidak bersandaran
(Independent Samples Test) mendapati bahawa terdapat perbezaan yang signifikan dari segi pencapaian
markah karangan pelajar dan kemahiran menulis selepas penggunaan blog dalam penulisan. Min markah
karangan bagi kumpulan rawatan adalah lebih tinggi secara signifikan (p |
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |