UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Teknologi multimedia merupakan satu paradigma baru dalam pengajaran dan pembelajaran.
Antara teknologi multimedia yang amat popular ialah pembangunan perisian kursus.Guru bertindak
sebagai fasilitator manakala pelajar membina maklumat berasaskan pengetahuan sedia ada mereka.
Suasana pembelajaran menjadi lebih menarik kerana adanya gabungan elemen-elemen multimedia seperti
teks, grafik, audio dan animasi serta elemen interaktif yang membolehkan pelajar berkomunikasi
secara dua hala dengan perisian. Pengajaran dan pembelajaran yang baik di peringkat pra-sekolah
pula akan menjadi asas kepada kejayaan di sekolah. Antara kaedah pengajaran dan
pembelajaran yang diminati oleh kanak-kanak ialah penceritaan. Cerita merupakan satu blok
pengetahuan serta asas memori dan pembelajaran. Cerita mengandungi nilai-nilai kebijaksanaan,
kepercayaan dan moral. Sebagai peralatan pembelajaran, penceritaan dapat menggalakkan kanak-kanak
untuk mengembangkan intektual serta meningkatkan keupayaan untuk berkomunikasi secara lebih jelas
dan teratur. Ini dapat menyokong kehidupan seharian seseorang itu. Penceritaan juga menggalakkan
kanak-kanak untuk menggunakan imaginasi mereka. Imaginasi dapat membantu kanak-kanak untuk
melahirkan idea baru dan bernas. Penceritaan juga merupakan cara terbaik untuk membimbing
kanak-kanak dalam membentuk nilai-nilai peribadi yang mulia. Melihat kepada kepentingan kedua-dua
elemen ini maka sebuah perisian kursus penceritaan dibangunkan demi untuk memantapkan lagi proses
pengajaran dan pembelajaran. Ini kerana perisian kursus penceritaan mampu menarik minat kanak-kanak
untuk belajar. Kajian ini menggunakan konsep edutainment interaktif. Tajuk kajian yang dipilih
ialah “Pembangunan dan Pengujianan Perisian 'Edutainment' Interaktif : Kemahiran Sains Asas Awal
Kanak-kanak.” Unsur sains turut dimasukkan memandangkan ia merupakan salah satu cabang ilmu yang
sangat penting pada masa kini. Pengguna sasaran kajian ini ialah kanak-kanak berusia 4 hingga 6
tahun. Kajian ini juga diharapkan dapat membantu pembangun perisian, guru dan ibubapa. Rekabentuk
kajian yang dilaksanakan ialah rekabentuk kajian tinjauan. Ia menggunakan teori pembelajaran yang
disarankan oleh Jean Piaget iaitu teori konstruktivisme kognitif. Rekabentuk instruksional yang
digunakan pula adalah merujuk kepada model ADDIE. Hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa
kanak-kanak dapat belajar sambil berhibur melalui modul-modul yang terdapat di dalam perisian
dengan nilai min sebanyak 3.26. Modul-modul tersebut ialah modul mendengar cerita, modul belajar
membaca, modul mengenal objek dan modul menguji minda. Kanak-kanak dapat memahami dan mengingati
setiap topik dengan lebih baik dan berkesan. Perisian ini juga telah dapat memperkenalkan kemahiran
proses sains asas lebih awal kepada kanak-kanak melalui cerita yang dipersembahkan dalam perisian
ini. Nilai min sebanyak 3.81 bagi paparan grafik dan animasi serta kesan bunyi dan narasi juga
menunjukkan bahawa perisian ini turut membantu kanak-kanak untuk belajar dengan cara
yang berbeza .
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |