UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
High Intensity Interval Training (HIIT) merupakan salah satu kaedah latihan yang
dilakukan dalam tempoh waktu yang singkat serta waktu latihan berselang dengan
waktu rehat. Antara kaedah latihan yang dijalankan dalam kajian ini ialah HIIT tanpa
beban tambahan dan HIIT dengan beban tambahan. Objektif kajian ini adalah untuk
mengenalpasti kesan antara kumpulan HIIT tanpa beban tambahan dan kumpulan
HIIT dengan beban tambahan terhadap kuasa, daya tahan otot dan kelajuan serta
mengenalpasti hubungan di antara HIIT tanpa beban tambahan dan HIIT dengan
beban tambahan. Kajian ini menggunakan reka bentuk kuasi-eksperimen secara
kaedah pindah silang. Seramai 20 sampel kajian dibahagikan kepada dua kumpulan
iaitu kumpulan A dan kumpulan B. Kumpulan A melakukan latihan HIIT tanpa beban
tambahan minggu pertama, rehat satu minggu dan latihan HIIT dengan beban
tambahan pada minggu ketiga, manakala kumpulan B melakukan latihan HIIT dengan
beban tambahan pada minggu pertama, rehat satu minggu dan latihan HIIT tanpa
beban tambahan pada minggu ketiga. Kedua-dua kumpulan perlu menjalani ujian pra
dan ujian pasca pada minggu pertama dan minggu ketiga. Hasil kajian mendapati
tiada kesan signifikan intervensi kedua-dua latihan terhadap kuasa (M 0.025 ± 0.507),
daya tahan otot (M 0.100± 0.552) dan kelajuan (M -0.015 ± 0.14) iaitu p < 0.05.
Analisis korelasi pula menunjukkan terdapat hubungan korelasi negatif yang kecil
dalam ujian pra kuasa r = -0.069 manakala hubungan korelasi positif yang kecil dalam
ujian pasca kuasa r = 0.068. Manakala dalam ujian pra dan pasca daya tahan otot
mempunyai hubungan korelasi negatif yang kecil r = -0.014 dan r = -0.045 dan ujian
pra dan ujian pasca kelajuan mempunyai hubungan korelasi positif yang kecil iaitu r =
0.108 dan r = 0.201. Oleh yang demikian dapat dirumuskan, walaupun terdapat
perbezaan dalam kaedah latihan HIIT yang diberikan ianya tetap tidak memberi kesan
terhadap kuasa, daya tahan otot dan kelajuan. |
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |