UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Kajian ini bertujuan membina dan menilai kesan modul PBM BIO-SCORE
berdasarkan pendekatan pengajaran berasaskan masalah (PBM). Pembinaan modul adalah berdasarkan
adaptasi model Sidek & Jamaludin dan telah melalui proses pengesahan menggunakan pekali
persetujuan Cohen‟s Kappa. Kajian juga menilai kesan modul terhadap pencapaian, pemikiran kritis
dan hubungan pencapaian dengan tahap pemikiran kritis pelajar. Pendekatan kuantitatif dengan reka
bentuk kuasi eksperimen telah digunakan dalam kajian ini. Pemilihan subjek kajian dijalankan secara
persampelan bertujuan melibatkan 60 orang pelajar tingkatan empat aliran sains yang mengambil mata
pelajaran Biologi di sebuah sekolah di Daerah Kuala Selangor. Subjek kajian terdiri daripada 30
orang pelajar kumpulan rawatan dan 30 orang pelajar kumpulan kawalan. Tiga jenis instrumen kajian
digunakan iaitu modul PBM BIO- SCORE, ujian pencapaian bertajuk „Ekosistem Terancam‟ dan ujian
pemikiran kritis Watson Glaser. Data dianalisis dengan menggunakan analisis deskriptif dan
inferensi. Analisis deskriptif menjelaskan tahap pemikiran kritis pelajar, manakala statistik
inferensi pula melibatkan ujian-t dan ujian korelasi Pearson yang menerangkan perbezaan serta
hubungan antara pemboleh ubah kajian. Hasil kajian menunjukkan bahawa terdapat peningkatan
pencapaian pada kedua-dua kumpulan rawatan dan kawalan, dengan kumpulan rawatan memperoleh
peningkatan pencapaian yang lebih tinggi secara signifikan berbanding kumpulan kawalan.
Dapatan kajian juga menunjukkan terdapat peningkatan tahap pemikiran kritis pada kedua-dua
kumpulan rawatan dan kawalan dengan kumpulan rawatan memperoleh peningkatan pencapaian yang lebih
tinggi daripada kumpulan kawalan secara signifikan. Analisis korelasi Pearson pula menunjukkan
tiada hubungan yang signifikan antara tahap pemikiran kritis dengan pencapaian pelajar.
Kesimpulan daripada kajian menunjukkan penggunaan modul pembelajaran berasaskan masalah (PBM
BIO-SCORE) telah meningkatkan pencapaian dan pemikiran kritis pelajar. Implikasi kajian menunjukkan
penggunaan modul pembelajaran berasaskan masalah (PBM) dapat meningkatkan
keberkesanan pengajaran dan pembelajaran Biologi.
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |