UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Kajian ini bertujuan untuk melihat keberkesanan Teori Sistem Semantik Penuh (Full System Semantic)
dan Teori Relevans terhadap pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Kajian ini menggunakan
reka bentuk kajian lapangan, iaitu merakamkan secara langsung pengajaran guru. Di samping rakaman,
borang pemerhatian juga digunakan untuk mencatat konteks yang dihasilkan oleh guru dan murid.
Sampel pula terdiri daripada guru dan murid bagi mata pelajaran Bahasa Melayu, Geografi dan
Pendidikan Agama Islam. Sampel terdiri daripada murid Tingkatan I, Tingkatan 3, Tingkatan 4 dan
Tingkatan 5. Kajian ini dijalankan di salah sebuah sekolah menengah di dalam daerah Hutu Selangor.
Kaedah kualitatif digunakan. Dapatan kajian ini mendapati bahawa kedua-dua teori amat signifikan
digunakan dalam sesi pengajaran kerana ia berdasarkan konteks untuk murid memahami dengan jelas isi
pelajaran. Konteks dalam situasi pengajaran ialah Pengetahuan Sedia Ada murid. Di samping itu,
penggunaan implikatur juga dapat menerbitkan dapatan kajian seperti fungsi implikatur, implikatur
sebagai suatu strategi berbahasa, kekerapan penggunaan implikatur dan analisis lakuan bahasa. Murid
India amat sedikit menggunakan implikatur dalam pembelajaran berbanding dengan
murid Melayu.
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |