UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About

QR Code Link :

Type :thesis
Subject :LB Theory and practice of education
Main Author :Syamsulaini Sidek
Title :Kesan penggunaan strategi animasi ke atas antaramuka koswer terhadap tumpuan dan pencapaian pelajar
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif
Year of Publication :2012
Corporate Name :Universiti Pendidikan Sultan Idris
PDF Guest :Click to view PDF file

Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris
Kajian ini telah membangunkan dan menguji jujukan tumpuan serta kesannya terhadap pembelajaran di  antara dua antaramuka koswer yang menggunakan strategi paparan berbeza. Topik yang dipilih bagi  tujuan ini ialah Mod Penghantaran dalam matapelajaran Rangkaian Komputer. Sampel kajian melibatkan  44 orang pelajar ljazah Sarjana Muda Pendidikan,  Universiti  Pendidikan  Sultan  Idris.  Pelajar   dibahagikan  kepada  dua kumpulan sampel iaitu Kumpulan I melibatkan 22 orang pelajar menggunakan  koswer Antaramuka Strategi Paparan Animasi Dikawal (AK) dan kumpulan 2 juga melibatkan 22 orang  pelajar yang menggunakan koswer Antaramuka Strategi Paparan Animasi Tidak Dikawal (ATK). Kedua-dua  kumpulan sampel ini diuji bagi mengesan jujukan tumpuan pelajar terhadap antaramuka  berbeza  strategi paparan animasi dengan mengedarkan borang soal selidik. Bagi menguji  kesan strategi   paparan animasi berbeza di atas antaramuka koswer terhadap pencapaian pelajar pula, pelajar  diberikan dua set soalan ujian iaitu soalan ujian pra dan soalan ujian pos. Hasil daripada analisa  graf bar yang mengesan jujukan tumpuan pelajar terhadap antaramuka koswer dengan strategi paparan  animasi berbeza mendapati responden dari kumpulan AK dan kumpulan ATK lebih cenderung untuk melihat  blok animasi berbanding blok teks. Manakala daripada segi pencapaian pula, kesemua pelajar dari  kumpulan AK dan ATK mendapat 0% untuk markah ujian pra. Pencapaian pelajar ke atas ujian pos pula  menunjukkan peningkatan markah bagi kedua kumpulan tersebut. Hasil analisa ujian ANOVA Sehala  menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan dalam prestasi ujian pos bagi kumpulan AK dan ATK.  Min skor bagi kumpulan AK (M=S0.95) adalah lebih baik berbanding kumpulan ATK (M=74.45).  Kesimpulannya penggunaan reka bentuk antaramuka AK adalah lebih sesuai digunakan untuk membantu  meningkatkan kefahaman dan pencapaian pelajar.  
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.