UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Kajian ini telah membangunkan dan menguji jujukan tumpuan serta kesannya terhadap pembelajaran di
antara dua antaramuka koswer yang menggunakan strategi paparan berbeza. Topik yang dipilih bagi
tujuan ini ialah Mod Penghantaran dalam matapelajaran Rangkaian Komputer. Sampel kajian melibatkan
44 orang pelajar ljazah Sarjana Muda Pendidikan, Universiti Pendidikan Sultan Idris. Pelajar
dibahagikan kepada dua kumpulan sampel iaitu Kumpulan I melibatkan 22 orang pelajar menggunakan
koswer Antaramuka Strategi Paparan Animasi Dikawal (AK) dan kumpulan 2 juga melibatkan 22 orang
pelajar yang menggunakan koswer Antaramuka Strategi Paparan Animasi Tidak Dikawal (ATK). Kedua-dua
kumpulan sampel ini diuji bagi mengesan jujukan tumpuan pelajar terhadap antaramuka berbeza
strategi paparan animasi dengan mengedarkan borang soal selidik. Bagi menguji kesan strategi
paparan animasi berbeza di atas antaramuka koswer terhadap pencapaian pelajar pula, pelajar
diberikan dua set soalan ujian iaitu soalan ujian pra dan soalan ujian pos. Hasil daripada analisa
graf bar yang mengesan jujukan tumpuan pelajar terhadap antaramuka koswer dengan strategi paparan
animasi berbeza mendapati responden dari kumpulan AK dan kumpulan ATK lebih cenderung untuk melihat
blok animasi berbanding blok teks. Manakala daripada segi pencapaian pula, kesemua pelajar dari
kumpulan AK dan ATK mendapat 0% untuk markah ujian pra. Pencapaian pelajar ke atas ujian pos pula
menunjukkan peningkatan markah bagi kedua kumpulan tersebut. Hasil analisa ujian ANOVA Sehala
menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan dalam prestasi ujian pos bagi kumpulan AK dan ATK.
Min skor bagi kumpulan AK (M=S0.95) adalah lebih baik berbanding kumpulan ATK (M=74.45).
Kesimpulannya penggunaan reka bentuk antaramuka AK adalah lebih sesuai digunakan untuk membantu
meningkatkan kefahaman dan pencapaian pelajar.
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |