UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap pelaksanaan guru bidang sains
terhadap Kemahiran Proses Sains (KPS), faktor permasalahan guru bidang sains dari
segi pedagogi dan faktor permasalahan dari segi tingkah laku murid di sekolahsekolah
menengah daerah Batang Padang dan Muallim. Reka bentuk kajian ini ialah
kajian tinjauan . Populasi kajian ialah seramai 137 orang guru bidang namun hanya 70
orang guru bidang sains sahaja yang memberikan respon. Sampel kajian ini adalah
seramai 70 orang. Teknik persampelan yang digunakan ialah persampelan mudah.
Instrumen yang digunakan ialah borang soal selidik tinjauan (nilai Alpha Cronbach
0.963). Analisis data menggunakan perisian Statistical Package for the Social
Sciences (SPSS) versi 27.0 menunjukkan tahap pelaksanaan KPS (Min = 4.33 dan SP
= 0.55), permasalahan dari segi pedagogi (Min = 2.05 dan SP = 1.12) dan
permasalahan dari segi tingkah laku murid ((Min = 1.94 dan SP = 1.10). Daripada
data-data ini dapat disimpulkan bahawa hanya terdapat sesetengah guru bidang sains
sahaja mempunyai permasalahan dari segi KPS, pedagogi dan tingkah laku murid.
Implikasi kajian ini ialah dapat membantu KPM, JPN Perak, PPD Batang Padang
serta PPD Muallim dalam mengenal pasti langkah yang perlu mereka lakukan untuk
mengatasi permasalahan guru bidang sains dari segi KPS, pedagogi dan tingkah laku
murid dengan merencana strategi berkesan untuk membantu guru bidang sains
mengatasi masalah tersebut |
References |
Alsharari, S. (2016). The Challenges Faced by New Science Teachers in Saudi Arabia [Doctoral dissertations, West Virginia University]. West Virginia UniversityResearchRepository. https://core.ac.uk/download/pdf/230456569.pdf
Amran Omar, Shazlin Amir Hamzah & Kee, C.P. (2021). Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen batas etnik di sekolah kebangsaan zon utara Semenanjung Malaysia. Journal of Social Science and Humanities, 18(3), 253 269. Diperoleh daripada http://journalarticle.ukm.my/17490/1/47903-155177-1 SM.pdf
Aribah Ishak, Chua, Y.P. & Zaharul Arifin Md Zin. (2022). Kesan motivasi kerja ke atas sikap terhadap perubahan pemimpin sekolah. Educational Leader (Pemimpin Pendidikan), 10, 30-47. Diperoleh daripada http://eprints.iab.edu.my/v2/1292/1/2048-926-PB.pdf
Azizi Yahaya & Fathiah Mohamed @ Mohd Zamani. (2020). Tahap penguasaan kemahiran manipulatif di kalangan guru pelatih Kimia Universiti Teknologi Malaysia [Disertasi kedoktoran, Universiti Teknologi Malaysia]. Universiti Teknologi Malaysia Institutional Repository. Diperoleh daripada https://core.ac.uk/download/pdf/11780225.pdf
Azizi Yahaya & Zainuddin Abu Bakar. (2018). Teori-teori perkembangan. Psikologi Pendidikan.PenerbitUniveristiTeknologiMalaysia:Skudai,Johor. Chelliah, M.L. (2017). Kemahiran proses sains dan berfikir dalam subjek sains di sekolah kebangsaan melalui kaedah hermeneutik [Tesis Doktor Falsafah, Universiti Pendidikan Sultan Idris]. UPSI Digital Repository. Diperoleh daripada https://ir.upsi.edu.my/files/docs/2020/4710_4710.pdf
Chong, L.Y. (2012). Kemahiran proses sains dan hubungannya gengan keberkesanan penggunaan makmal serta kemahiran manipulatif pelajar menengah atas [Disertasi Sarjana, Universiti Teknologi Malaysia]. Universiti Teknologi Malaysia Institutional Repository. Diperoleh daripada http://eprints.utm.my/id/eprint/31369/1/ChongLaiYingMFP2012.pdf
Dayang Julia Abang Tar & Muhd Izwan Mahmud. (2021). Minat, tingkah laku distruptif dan gaya pembelajaran murid bermasalah pembelajaran di sekolah rendah. Jurnal Dunia Pendidikan, 3(4), 49-64. Diperoleh daripada https://myjms.mohe.gov.my/index.php/jdpd/article/view/16365/8555
Esah Sulaiman.(2004). Pengenalan Pedagogi. Penerbit UniversitiTeknologi Malaysia: Skudai,Johor.
Hervé Abdi. (2010). Guttman Scalling: Encyclopedia of Research Design. Penerbit UniversitiTexas:Dallas, Amerika Syarikat.
Kementerian Pendidikan Malaysia. (2017). Pelan pembangunan pendidikan Malaysia 2013-2015: Pendidikan prasekolah hingga lepas menengah. Putrajaya: KPM. Diperoleh daripada https://www.moe.gov.my/muat-turun/penerbitan-dan jurnal/1818-pelan-pembangunan-pendidikan-2013-2025/file
Krejcie, R.V., & Morgan, D.W. (1970). Determining Sample Size for Research Activities. Educational and Psychological Measurement. Penerbit Universiti Minnesota:Minnesota,Amerika Syarikat.
Micahel, F.R. (2009). The study of behaviopur in personality psychology: meaning, importance and measurement. European Journal of Personality, 23, 437-453. Diperoleh daripada https://scihub.se/https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/per.726
Nur Faizah Ahmad & Zanaton Iksan. (2021). Penguasaan kemahiran proses sains dalam pembelajaran sains berasaskan permainan digital. Seminar Kebangsaan Majlis Dekan Pendidikan Universiti Awam Malaysia (MEDC2020) (pp.624634). Diperolehdaripada https://www.researchgate.net/publication/352982034
Norlly Mohd Isa & Hamimah Abu Naim. (2019). Amalan pentaksiran kemahiran proses sains oleh guru sains sekolah menengah di negeri Johor. International Journal of Education, Psychology and Counseling, 4(33), 143-153. Diperoleh daripada http://www.ijepc.com/PDF/IJEPC-2019-33-12-12.pdf
Nur Izzati Rozman. (2018). Metodologi penyelidikan linguistik. Penerbit UKM: Bangi, Selangor. Diperoleh daripada https://www.academia.edu/38027643/PENGUKURAN_DALAM_PENYELIDI KAN_KEBOLEHPERCAYAAN_DAN_KESAHAN_DALAM_KAJIAN
Saidatul Nornis Mahali & Sim, C.C. (2015). Asas penulisan tesis. Penerbit Universiti MalaysiaSabah:Kota Kinabalu, Sabah.
Saniah Sembak. (2017). Pengetahuan dan pelaksanaan kemahiran proses sains bersepadu dalam kalangan guru sains menengah rendah [Tesis Doktor Falsafah, Universiti Pendidikan Sultan Idris]. UPSI Digital Repository. Diperoleh daripada https://ir.upsi.edu.my/files/docs/2020/3572_3572.pdf
Saniah Sembak & Norazilawati Abdullah. (2017). Pengetahuan dan pelaksanaan kemahiranproses sains (KPS) dalam kalangan guru. Jurnal Pendidikan Sains & Matematik Malaysia, 7(1). 56-67. Diperoleh daripada https://ojs.upsi.edu.my/index.php/JPSMM/article/view/2175
SarimahBaco &Mohd. ZakiIshak. (2021). Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen penilaian kendiri pembelajaran ungkapan algebra tingkatan dua. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 6(11),127-137. Diperoleh daripada DOI: https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i11.1136
Sire Etum, Al-Amin Mydin & Abdul Ghani Kanesan Abdullah. (2021). Pengaruh Pengurusan Disiplin Sekolah, Tingkah Laku Buli Murid dan Estim Kendiri Murid Terhadap Kualiti Kehidupan Murid: Suatu Pemerhatian Awal. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 6(10), 303-312. Diperoleh daripada DOI: https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i10.1111
Siswaningsih, W., Firman, H., & Khoirunnisa, A. (2017). Development of two-tier diagnostic test pictorial-based for identifying high school students misconceptions on the mole concept. Journal of Physics: Conference Series, 812(1),1-7. Diperolehi daripada DOI:10.1088/1742-6596/812/1/012117
Subramaniam, J.M, Zulkifli Osman & Anida Sarudin. (2021). Tahap gaya pembelajaran pelajar universiti swasta bagi bahasa kebangsaan berdasarkan model Grasha-Riechmann yang diperluas. Jurnal Kurikulum & Pengajaran Asia Pasifik, 9(4), 7-14. Diperoleh daripada https://jrmg.um.edu.my/index.php/JUKU/article/view/34087
Sullivan, G.M. & Artino, A.R. (2013). Analyzing and interpreting data from Likerttype scales. Journal of Graduate Medical Education, 5(4), 541-542. Diperolehi daripada https://www.researchgate.net/publication/259879583
Tan, L.N. (2011). Kemahiran Kemahiran mendengar pelajar Melayu dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa Mandarin: satu kajian kes [Disertasi Kedoktoran]. Diperoleh daripada http://studentsrepo.um.edu.my/3334/4/BAB_3.pdf
Wan MimiSuhaina Meor Izam & Zanaton Iksan. (2021). Kemahiran nilai manipulatif dalam menggunakan silinder penyukat, termometer dan mikroskop dalam kerja amali sains. Prosiding Seminar Kebangsaan Majlis Dekan Pendidikan Universiti Awam Malaysia (MEDC2020). Diperoleh daripada https://oarep.usim.edu.my/jspui/handle/123456789/18067
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |