UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon

QR Code Link :

Type :final_year_project
Subject :LB Theory and practice of education
Main Author :Nur Nadira Shahrudin
Title :Tinjauan permasalahan yang dihadapi guru bidang sains dari segi Kemahiran Proses Sains, pedagogi dan tingkah laku murid sekolah-sekolah menengah di daerah Batang Padang dan Muallim
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Sains dan Matematik
Year of Publication :2024
Corporate Name :Universiti Pendidikan Sultan Idris
PDF Guest :Click to view PDF file

Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap pelaksanaan guru bidang sains terhadap Kemahiran Proses Sains (KPS), faktor permasalahan guru bidang sains dari segi pedagogi dan faktor permasalahan dari segi tingkah laku murid di sekolahsekolah menengah daerah Batang Padang dan Muallim. Reka bentuk kajian ini ialah kajian tinjauan . Populasi kajian ialah seramai 137 orang guru bidang namun hanya 70 orang guru bidang sains sahaja yang memberikan respon. Sampel kajian ini adalah seramai 70 orang. Teknik persampelan yang digunakan ialah persampelan mudah. Instrumen yang digunakan ialah borang soal selidik tinjauan (nilai Alpha Cronbach 0.963). Analisis data menggunakan perisian Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) versi 27.0 menunjukkan tahap pelaksanaan KPS (Min = 4.33 dan SP = 0.55), permasalahan dari segi pedagogi (Min = 2.05 dan SP = 1.12) dan permasalahan dari segi tingkah laku murid ((Min = 1.94 dan SP = 1.10). Daripada data-data ini dapat disimpulkan bahawa hanya terdapat sesetengah guru bidang sains sahaja mempunyai permasalahan dari segi KPS, pedagogi dan tingkah laku murid. Implikasi kajian ini ialah dapat membantu KPM, JPN Perak, PPD Batang Padang serta PPD Muallim dalam mengenal pasti langkah yang perlu mereka lakukan untuk mengatasi permasalahan guru bidang sains dari segi KPS, pedagogi dan tingkah laku murid dengan merencana strategi berkesan untuk membantu guru bidang sains mengatasi masalah tersebut

References

Alsharari, S. (2016). The Challenges Faced by New Science Teachers in Saudi Arabia [Doctoral dissertations, West Virginia University]. West Virginia UniversityResearchRepository. https://core.ac.uk/download/pdf/230456569.pdf 

 

Amran Omar, Shazlin Amir Hamzah & Kee, C.P. (2021). Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen batas etnik di sekolah kebangsaan zon utara Semenanjung Malaysia. Journal of Social Science and Humanities, 18(3), 253­

269. Diperoleh daripada http://journalarticle.ukm.my/17490/1/47903-155177-1­

SM.pdf 

 

Aribah Ishak, Chua, Y.P. & Zaharul Arifin Md Zin. (2022). Kesan motivasi kerja ke atas sikap terhadap perubahan pemimpin sekolah. Educational Leader (Pemimpin Pendidikan), 10, 30-47. Diperoleh daripada http://eprints.iab.edu.my/v2/1292/1/2048-926-PB.pdf 

 

Azizi Yahaya & Fathiah Mohamed @ Mohd Zamani. (2020). Tahap penguasaan kemahiran manipulatif di kalangan guru pelatih Kimia Universiti Teknologi Malaysia [Disertasi kedoktoran, Universiti Teknologi Malaysia]. Universiti Teknologi Malaysia Institutional Repository. Diperoleh daripada https://core.ac.uk/download/pdf/11780225.pdf 

 

Azizi Yahaya & Zainuddin Abu Bakar. (2018). Teori-teori perkembangan. Psikologi Pendidikan.PenerbitUniveristiTeknologiMalaysia:Skudai,Johor. 

Chelliah, M.L. (2017). Kemahiran proses sains dan berfikir dalam subjek sains di sekolah kebangsaan melalui kaedah hermeneutik [Tesis Doktor Falsafah, Universiti Pendidikan Sultan Idris]. UPSI Digital Repository. Diperoleh daripada https://ir.upsi.edu.my/files/docs/2020/4710_4710.pdf 

 

Chong, L.Y. (2012). Kemahiran proses sains dan hubungannya gengan keberkesanan penggunaan makmal serta kemahiran manipulatif pelajar menengah atas [Disertasi Sarjana, Universiti Teknologi Malaysia]. Universiti Teknologi Malaysia Institutional Repository. Diperoleh daripada http://eprints.utm.my/id/eprint/31369/1/ChongLaiYingMFP2012.pdf 

 

Dayang Julia Abang Tar & Muhd Izwan Mahmud. (2021). Minat, tingkah laku distruptif dan gaya pembelajaran murid bermasalah pembelajaran di sekolah rendah. Jurnal Dunia Pendidikan, 3(4), 49-64. Diperoleh daripada https://myjms.mohe.gov.my/index.php/jdpd/article/view/16365/8555 

 

Esah Sulaiman.(2004). Pengenalan Pedagogi. Penerbit UniversitiTeknologi Malaysia: Skudai,Johor. 

 

Hervé Abdi. (2010). Guttman Scalling: Encyclopedia of Research Design. Penerbit UniversitiTexas:Dallas, Amerika Syarikat. 

 

Kementerian Pendidikan Malaysia. (2017). Pelan pembangunan pendidikan Malaysia 2013-2015: Pendidikan prasekolah hingga lepas menengah. Putrajaya: KPM. Diperoleh daripada https://www.moe.gov.my/muat-turun/penerbitan-dan­

jurnal/1818-pelan-pembangunan-pendidikan-2013-2025/file 

 

Krejcie, R.V., & Morgan, D.W. (1970). Determining Sample Size for Research Activities. Educational and Psychological Measurement. Penerbit Universiti Minnesota:Minnesota,Amerika Syarikat. 

 

Micahel, F.R. (2009). The study of behaviopur in personality psychology: meaning, importance and measurement. European Journal of Personality, 23, 437-453. Diperoleh daripada https://sci­hub.se/https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/per.726 

 

Nur Faizah Ahmad & Zanaton Iksan. (2021). Penguasaan kemahiran proses sains dalam pembelajaran sains berasaskan permainan digital. Seminar Kebangsaan Majlis Dekan Pendidikan Universiti Awam Malaysia (MEDC2020) (pp.624­634). Diperolehdaripada https://www.researchgate.net/publication/352982034 

 

Norlly Mohd Isa & Hamimah Abu Naim. (2019). Amalan pentaksiran kemahiran proses sains oleh guru sains sekolah menengah di negeri Johor. International Journal of Education, Psychology and Counseling, 4(33), 143-153. Diperoleh daripada 

http://www.ijepc.com/PDF/IJEPC-2019-33-12-12.pdf 

 

Nur Izzati Rozman. (2018). Metodologi penyelidikan linguistik. Penerbit UKM: Bangi, Selangor. Diperoleh daripada https://www.academia.edu/38027643/PENGUKURAN_DALAM_PENYELIDI 

KAN_KEBOLEHPERCAYAAN_DAN_KESAHAN_DALAM_KAJIAN 

 

Saidatul Nornis Mahali & Sim, C.C. (2015). Asas penulisan tesis. Penerbit Universiti MalaysiaSabah:Kota Kinabalu, Sabah. 

 

Saniah Sembak. (2017). Pengetahuan dan pelaksanaan kemahiran proses sains bersepadu dalam kalangan guru sains menengah rendah [Tesis Doktor Falsafah, Universiti Pendidikan Sultan Idris]. UPSI Digital Repository. Diperoleh 

daripada https://ir.upsi.edu.my/files/docs/2020/3572_3572.pdf 

 

Saniah Sembak & Norazilawati Abdullah. (2017). Pengetahuan dan pelaksanaan kemahiranproses sains (KPS) dalam kalangan guru. Jurnal Pendidikan Sains & Matematik Malaysia, 7(1). 56-67. Diperoleh daripada https://ojs.upsi.edu.my/index.php/JPSMM/article/view/2175 

 

SarimahBaco &Mohd. ZakiIshak. (2021). Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen penilaian kendiri pembelajaran ungkapan algebra tingkatan dua. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 6(11),127-137. Diperoleh daripada DOI: https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i11.1136 

 

Sire Etum, Al-Amin Mydin & Abdul Ghani Kanesan Abdullah. (2021). Pengaruh Pengurusan Disiplin Sekolah, Tingkah Laku Buli Murid dan Estim Kendiri 

Murid Terhadap Kualiti Kehidupan Murid: Suatu Pemerhatian Awal. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 6(10), 303-312. Diperoleh daripada DOI: https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i10.1111 

 

Siswaningsih, W., Firman, H., & Khoirunnisa, A. (2017). Development of two-tier diagnostic test pictorial-based for identifying high school students misconceptions on the mole concept. Journal of Physics: Conference Series, 812(1),1-7. 

Diperolehi daripada DOI:10.1088/1742-6596/812/1/012117 

 

Subramaniam, J.M, Zulkifli Osman & Anida Sarudin. (2021). Tahap gaya pembelajaran pelajar universiti swasta bagi bahasa kebangsaan berdasarkan model Grasha-Riechmann yang diperluas. Jurnal Kurikulum & Pengajaran Asia Pasifik, 9(4), 7-14. Diperoleh daripada https://jrmg.um.edu.my/index.php/JUKU/article/view/34087 

 

Sullivan, G.M. & Artino, A.R. (2013). Analyzing and interpreting data from Likert­type scales. Journal of Graduate Medical Education, 5(4), 541-542. Diperolehi daripada 

https://www.researchgate.net/publication/259879583 

 

Tan, L.N. (2011). Kemahiran Kemahiran mendengar pelajar Melayu dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa Mandarin: satu kajian kes [Disertasi Kedoktoran]. Diperoleh daripada http://studentsrepo.um.edu.my/3334/4/BAB_3.pdf 

 

Wan MimiSuhaina Meor Izam & Zanaton Iksan. (2021). Kemahiran nilai manipulatif dalam menggunakan silinder penyukat, termometer dan mikroskop dalam kerja amali sains. Prosiding Seminar Kebangsaan Majlis Dekan Pendidikan Universiti Awam Malaysia (MEDC2020). Diperoleh daripada https://oarep.usim.edu.my/jspui/handle/123456789/18067 

 

 


This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.