UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Objektif penyelidikan ini adalah untuk membangunkan aplikasi kit pembelajaran; Kit-
BioKlik dengan tahap kesahan yang baik serta menilai kebolehgunaannya sebagai alat
bantu mengajar dalam topik Nutrisi dan Sistem Pencernaan Manusia, Biologi, Tingkatan
4. Reka bentuk kajian pembangunan ini adalah berpandukan kepada model ADDIE, dan
dapatan kajian dianalisis secara kuantitatif deskriptif dan inferensi. Instrumen soal selidik
Kit-Bioklik telah melalui kesahan daripada dua orang pakar dan dianalisis menggunakan
Content Validity Index (CVI). Analisis instrumen bagi kesahan muka dan kandungan
telah memperolehi nilai 1.00 menunjukkan bahawa item soal selidik diterima untuk kajian
rintis. Seramai 20 orang murid telah dipilih secara rawak untuk menjalani kajian rintis.
Nilai kebolehpercayaan Cronbach's Alpha yang diperolehi daripada kajian rintis adalah
sebanyak 0.905, menunjukkan bahawa item instrumen boleh digunakan bagi kajian
sebenar. Bagi kajian sebenar, seramai 45 orang murid daripada tiga buah sekolah
menengah sekitar Tanjung Malim yang mengambil mata pelajaran Biologi telah dijadikan
sampel kajian menggunakan kaedah pensampelan rawak. Purata skor min yang diperolehi
daripada kajian sebenar menunjukkan nilai interpretasi yang tinggi sebanyak 3.65
membuktikan aplikasi Kit-Bioklik ini mempunyai tahap kesahan dan kebolehgunaan
yang tinggi. Justeru, pembangunan aplikasi Kit-Bioklik ini telah berjaya dibangunkan
dengan baik bagi dijadikan sebagai alat bantu pembelajaran murid dalam topik Nutrisi
dan Sistem Pencernaan Manusia. |
References |
Ab Rahman, A., Ab Rahman, M. F., & Abdullah Thaidi, H. (2019). Penggunaan Aplikasi Permainan Mudah Alih Global Zakat Game (GZG) Dalam Pengajaran dan Pembelajaran. Journal of Fatwa Management and Research, 17, 26–41. https://doi.org/10.33102/jfatwa.vol0no0.269Anderson, J. & Poole, M. (2011). Penulisan Tugasan & Tesis Edisi Ke-4 Assignment and Thesis Writing. Perak: Universiti Pendidikan Sultan Idris. Azizi Yahaya, Peter Voo, Ismail Makaip & Mohd Dahlan Malek. (2022). Kaedah Penyelidikan Dalam Pendidikan. Perak: Universiti Pendidikan Sultan Idris. Baco, S. B., & Ishak, M. Z. B. (2021). Kesahan dan Kebolehpercayaan Instrumen Penilaian Kendiri Pembelajaran Ungkapan Algebra Tingkatan Dua. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 6(11), 127-137. https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i11.1136 Fenny Farhana Mohd. Sajari, Hafizhah Zulkifli & Shahlan Surat (2023). Kesahan dan Kebolehpercayaan Instruman Kesediaan GPI Melaksanakan Model Tasmik J-QAF Secara dalam Talian. Journal of Quran Sunnah Education and Special Needs, 7, 2590-3799. Diperoleh daripada https://jqss.usim.edu.my/index.php/jqss/article/view/183/108 Haliza Abdul Rahman. (2016). Mendefinisikan Semula Pembangunan Di Malaysia. Seminar Antarabangsa Arkeologi, Sejarah, Budaya dan Bahasa di Alam Melayu Nusantara (ASBAM5). https://www.researchgate.net/publication/309571071_Mendefinisikan_Semula_Pembangunan_di_Malaysia_Redefinition_of_development_in_Malaysia Hashim, S., Maleki, N. H., Amiruddin, M. H., Ismail, M. E., & Zulkifli, N. N. (2023). Pembangunan Aplikasi Android Dalam Membantu Kanak-Kanak Prasekolah Belajar Membaca Sebagai Asas Dalam Bidang TVET: Development of Android Applications to Assist Preschool Children in Learning to Read as A Foundation in the Field of TVET. Online Journal for TVET Practitioners, 8(1), Article 1. Khairuddin bin Nisa. (2019). Rekabentuk Instruksional Berdasarkan Model ADDIE : Analisis Kajian diEmporia State University Korea Selatan dan Universiti Teknologi Malaysia. Diperoleh daripada https://www.academia.edu/18159898/Kajian_model_addie Lund, B. A. M. (2001). Usability Interface Measuring Usability with the USE Questionnaire. October, March. Mashira Yahaya, Azizah Sarkowi, Mahaya Salleh,Sena Baba Hamid, Zakaria Mohd Arif & Nooraini Abdullah Sani. (2018). Prosiding Seminar Darulaman 2018 Peringkat Kebangsaan Anjuran Institusi Pendidikan Guru Kampus Darulaman. Jitra Kedah: Institusi Pendidikan Guru Kampus Darulaman. Nur Anissa Syamira Binti Yousri. (2021). Pembangunan E-Komik dalam pembelajaran bagi subtopik sistem pencernaan manusia bagi mata pelajaran Biologi tingkatan 4 (Tesis Ijazah Sarjana Muda Pendidikan tidak diterbitkan). Diperoleh daripada https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6222 Nur Aqilah Aisyah Sajri. (2021). Pembangunan dan kebolehgunaan permainan Juquanji bagi subtopik teori kuantum cahaya dalam kalangan guru pelatih Fizik (Tesis Ijazah Sarjana Muda Pendidikan tidak diterbitkan). Diperoleh daripada https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6225 Nur Hafizah Razali & Fariza Binti Khalid. (2021). Penggunaan Aplikasi Pembelajaran Mudah Alih dalam Pembelajaran Matematik bagi Pelajar Sekolah Menengah. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 6(6), 73 – 85. https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i6.812 Norsaliza Sabu, Noraini Mohamed Noh, Che Nidzam Che Ahmad & Norazilawati Abdullah. (2018). Kesan Ejen Pedagogi Dan Rangsangan Multimedia Dalam Koswer Nutri-Score Terhadap Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (Disertasi Kedoktoran). Diperoleh daripada https://ejournal.upsi.edu.my/index.php/JPSMM/article/view/2199 Nur Rahmah Zulkifli, Rosadah Abdul Majid & Yuzita Yaacob. (2017). International Conference On Special Education In Southeast Asia Region. Model Hybrid Addie untuk Rekabentuk Aplikasi Gamifikasi Pembelajaran Matematik bagi Pelajar Pemulihan di Malaysia. Diperoleh daripada https://www.researchgate.net/publication/316162258_Model_Hybrid_Addie_untuk_Rekabentuk_Aplikasi_Gamifikasi_Pembelajaran_Matematik_bagi_Pelajar_Pemulihan_di_Malaysia Prasetyo, A. (2021). Pembelajaran Konstruktivisme Pada Buku Guru Tematik SD/MI Berdasarkan Teori Konstruktivisme Piaget (Tesis Pascasarjana). Diperoleh daripada https://www.proquest.com/docview/2679246687/abstract/B98B3DEBDE6B47F2PQ/1 Sahrahil Mohd Nor & Zolkepeli Haron. (2023). Instrumen Literasi Pentaksiran Bilik Darjah Guru Sekolah Berdasarkan Konteks Pendidikan di Malaysia: Sorotan Literatur Bersistematik (SLR). https://doi.org/10.47405/mjssh.v8i4.2261 Shamsazila Sa’aban, Muhammad Faizal Abdul Ghani & Ghazali Darusalam. (2017). Pelaksanaan Program I-Think Di Sekolah- Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur: Satu Kajian Awal. Jurnal Kepimpinan Pendidikan, 4(1), 72-104. Diperoleh daripada file:///C:/Users/USER/Downloads/17560.pdf. Ummu Nasibah Nasohah, Muhammad Izuan Abd Gani & Nazipah Mat Shaid. (2015). Model Addie Dalam Proses Reka Bentuk Modul Pengajaran Bahasa Arab. Proceedings of the International Seminar on Language Teaching. Diperoleh daripada https://www.academia.edu/11316027/MODEL_ADDIE_DALAM_PROSES_REKA_BENTUK_MODUL_PENGAJARAN_BAHASA_ARAB Tan, W. H. (2015). Gamifikasi dalam Pendidikan Pembelajaran Berasaskan Permainan. Perak: Universiti Pendidikan Sultan Idris. Wan Nasriha Wan Mohamed Salleh, Che Nidzam Che Ahmad & Endang Setyaningsih. (2021). Difficult Topics in Biology from the View Point of Students and Teachers based on KBSM Implementation. EDUCATUM JSMT, 8(1), 49-56. doi.org/10.37134/ejsmt.vol8.1.6.2021 Zulkifli Osman (2013). Kebolehlaksanaan dan Kebolehgunaan Modul Pengajaran Bahasa Berlandaskan Pendekatan Holistik. Diperoleh daripada https://ojs.upsi.edu.my/index.php/PENDETA/article/download/1172/841/19433799. Diperoleh daripada file:///C:/Users/USER/Downloads/183-Article%20Text-795-1-10-20230606.pdf
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |