UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon

QR Code Link :

Type :final_year_project
Subject :LB Theory and practice of education
Main Author :Jessica Diking
Title :Pembangunan dan kebolehgunaan Kit-BioKlik bagi topik Nutrisi dan Sistem Pencernaan Manusia dalam mata pelajaran Biologi Tingkatan Empat
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Sains dan Matematik
Year of Publication :2024
Corporate Name :Universiti Pendidikan Sultan Idris
PDF Guest :Click to view PDF file

Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris
Objektif penyelidikan ini adalah untuk membangunkan aplikasi kit pembelajaran; Kit- BioKlik dengan tahap kesahan yang baik serta menilai kebolehgunaannya sebagai alat bantu mengajar dalam topik Nutrisi dan Sistem Pencernaan Manusia, Biologi, Tingkatan 4. Reka bentuk kajian pembangunan ini adalah berpandukan kepada model ADDIE, dan dapatan kajian dianalisis secara kuantitatif deskriptif dan inferensi. Instrumen soal selidik Kit-Bioklik telah melalui kesahan daripada dua orang pakar dan dianalisis menggunakan Content Validity Index (CVI). Analisis instrumen bagi kesahan muka dan kandungan telah memperolehi nilai 1.00 menunjukkan bahawa item soal selidik diterima untuk kajian rintis. Seramai 20 orang murid telah dipilih secara rawak untuk menjalani kajian rintis. Nilai kebolehpercayaan Cronbach's Alpha yang diperolehi daripada kajian rintis adalah sebanyak 0.905, menunjukkan bahawa item instrumen boleh digunakan bagi kajian sebenar. Bagi kajian sebenar, seramai 45 orang murid daripada tiga buah sekolah menengah sekitar Tanjung Malim yang mengambil mata pelajaran Biologi telah dijadikan sampel kajian menggunakan kaedah pensampelan rawak. Purata skor min yang diperolehi daripada kajian sebenar menunjukkan nilai interpretasi yang tinggi sebanyak 3.65 membuktikan aplikasi Kit-Bioklik ini mempunyai tahap kesahan dan kebolehgunaan yang tinggi. Justeru, pembangunan aplikasi Kit-Bioklik ini telah berjaya dibangunkan dengan baik bagi dijadikan sebagai alat bantu pembelajaran murid dalam topik Nutrisi dan Sistem Pencernaan Manusia.

References

Ab Rahman, A., Ab Rahman, M. F., & Abdullah Thaidi, H. (2019). Penggunaan Aplikasi Permainan Mudah Alih Global Zakat Game (GZG) Dalam Pengajaran dan Pembelajaran. Journal of Fatwa Management and Research, 17, 26–41. https://doi.org/10.33102/jfatwa.vol0no0.269Anderson, J. & Poole, M. (2011). Penulisan Tugasan & Tesis Edisi Ke-4 Assignment and Thesis Writing. Perak: Universiti Pendidikan Sultan Idris. 

Azizi Yahaya, Peter Voo, Ismail Makaip & Mohd Dahlan Malek. (2022). Kaedah Penyelidikan Dalam Pendidikan. Perak: Universiti Pendidikan Sultan Idris.  

Baco, S. B., & Ishak, M. Z. B. (2021). Kesahan dan Kebolehpercayaan Instrumen Penilaian Kendiri Pembelajaran Ungkapan Algebra Tingkatan Dua. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 6(11), 127-137. https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i11.1136 

Fenny Farhana Mohd. Sajari, Hafizhah Zulkifli & Shahlan Surat (2023). Kesahan dan Kebolehpercayaan Instruman Kesediaan GPI Melaksanakan Model Tasmik J-QAF Secara dalam Talian. Journal of Quran Sunnah Education and Special Needs, 7, 2590-3799. Diperoleh daripada https://jqss.usim.edu.my/index.php/jqss/article/view/183/108 

Haliza Abdul Rahman. (2016). Mendefinisikan Semula Pembangunan Di Malaysia. Seminar Antarabangsa Arkeologi, Sejarah, Budaya dan Bahasa di Alam Melayu Nusantara (ASBAM5). https://www.researchgate.net/publication/309571071_Mendefinisikan_Semula_Pembangunan_di_Malaysia_Redefinition_of_development_in_Malaysia 

Hashim, S., Maleki, N. H., Amiruddin, M. H., Ismail, M. E., & Zulkifli, N. N. (2023). Pembangunan Aplikasi Android Dalam Membantu Kanak-Kanak Prasekolah 

Belajar Membaca Sebagai Asas Dalam Bidang TVET: Development of Android Applications to Assist Preschool Children in Learning to Read as A Foundation in the Field of TVET. Online Journal for TVET Practitioners, 8(1), Article 1. 

Khairuddin bin Nisa. (2019). Rekabentuk Instruksional Berdasarkan Model ADDIE : Analisis Kajian diEmporia State University Korea Selatan dan Universiti Teknologi Malaysia. Diperoleh daripada  https://www.academia.edu/18159898/Kajian_model_addie 

Lund, B. A. M. (2001). Usability Interface Measuring Usability with the USE Questionnaire. October, March. 

Mashira Yahaya, Azizah Sarkowi, Mahaya Salleh,Sena Baba Hamid, Zakaria Mohd Arif & Nooraini Abdullah Sani. (2018). Prosiding Seminar Darulaman 2018 Peringkat Kebangsaan Anjuran Institusi Pendidikan Guru Kampus Darulaman. Jitra Kedah: Institusi Pendidikan Guru Kampus Darulaman. 

Nur Anissa Syamira Binti Yousri. (2021). Pembangunan E-Komik dalam pembelajaran bagi subtopik sistem pencernaan manusia bagi mata pelajaran Biologi tingkatan 4 (Tesis Ijazah Sarjana Muda Pendidikan tidak diterbitkan). Diperoleh daripada https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6222 

Nur Aqilah Aisyah Sajri. (2021). Pembangunan dan kebolehgunaan permainan Juquanji bagi subtopik teori kuantum cahaya dalam kalangan guru pelatih Fizik (Tesis Ijazah Sarjana Muda Pendidikan tidak diterbitkan). Diperoleh daripada https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6225 

Nur Hafizah Razali & Fariza Binti Khalid. (2021). Penggunaan Aplikasi Pembelajaran Mudah Alih dalam Pembelajaran Matematik bagi Pelajar Sekolah Menengah. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 6(6), 73 – 85. https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i6.812 

Norsaliza Sabu, Noraini Mohamed Noh, Che Nidzam Che Ahmad & Norazilawati Abdullah. (2018). Kesan Ejen Pedagogi Dan Rangsangan Multimedia Dalam Koswer Nutri-Score Terhadap Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (Disertasi Kedoktoran). Diperoleh daripada https://ejournal.upsi.edu.my/index.php/JPSMM/article/view/2199 

Nur Rahmah Zulkifli, Rosadah Abdul Majid & Yuzita Yaacob. (2017). International Conference  On Special Education In Southeast Asia Region. Model Hybrid Addie untuk Rekabentuk Aplikasi Gamifikasi Pembelajaran Matematik bagi Pelajar Pemulihan di Malaysia. Diperoleh daripada https://www.researchgate.net/publication/316162258_Model_Hybrid_Addie_untuk_Rekabentuk_Aplikasi_Gamifikasi_Pembelajaran_Matematik_bagi_Pelajar_Pemulihan_di_Malaysia 

Prasetyo, A. (2021). Pembelajaran Konstruktivisme Pada Buku Guru Tematik SD/MI Berdasarkan Teori Konstruktivisme Piaget (Tesis Pascasarjana). Diperoleh daripada https://www.proquest.com/docview/2679246687/abstract/B98B3DEBDE6B47F2PQ/1 

Sahrahil Mohd Nor & Zolkepeli Haron. (2023). Instrumen Literasi Pentaksiran Bilik Darjah Guru Sekolah Berdasarkan Konteks Pendidikan di Malaysia: Sorotan Literatur Bersistematik (SLR). https://doi.org/10.47405/mjssh.v8i4.2261 

Shamsazila Sa’aban, Muhammad Faizal Abdul Ghani & Ghazali Darusalam. (2017). Pelaksanaan Program I-Think Di Sekolah- Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur: Satu Kajian Awal. Jurnal Kepimpinan Pendidikan, 4(1), 72-104. Diperoleh daripada file:///C:/Users/USER/Downloads/17560.pdf. 

Ummu Nasibah Nasohah, Muhammad Izuan Abd Gani & Nazipah Mat Shaid. (2015). Model Addie Dalam Proses Reka Bentuk Modul Pengajaran Bahasa Arab. Proceedings of the International Seminar on Language Teaching. Diperoleh daripada https://www.academia.edu/11316027/MODEL_ADDIE_DALAM_PROSES_REKA_BENTUK_MODUL_PENGAJARAN_BAHASA_ARAB 

Tan, W. H. (2015). Gamifikasi dalam Pendidikan Pembelajaran Berasaskan Permainan.  Perak: Universiti Pendidikan Sultan Idris.  

Wan Nasriha Wan Mohamed Salleh, Che Nidzam Che Ahmad & Endang Setyaningsih. (2021). Difficult Topics in Biology from the View Point of Students and Teachers based on KBSM Implementation. EDUCATUM JSMT,  8(1), 49-56. doi.org/10.37134/ejsmt.vol8.1.6.2021 

Zulkifli Osman (2013). Kebolehlaksanaan dan Kebolehgunaan Modul Pengajaran Bahasa Berlandaskan Pendekatan Holistik. Diperoleh daripada https://ojs.upsi.edu.my/index.php/PENDETA/article/download/1172/841/19433799. Diperoleh daripada file:///C:/Users/USER/Downloads/183-Article%20Text-795-1-10-20230606.pdf 

 

 

  

 


This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.