UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon

QR Code Link :

Type :final_year_project
Subject :LB Theory and practice of education
Main Author :Amirah Nabilah Mohd Zohdi
Title :Pembangunan dan kebolehgunaan permainan papan Trivial Fluids bagi topik Tekanan dalam kalangan guru pelatih Fizik di UPSI
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Sains dan Matematik
Year of Publication :2024
Corporate Name :Universiti Pendidikan Sultan Idris
PDF Guest :Click to view PDF file

Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris
Kajian ini bertujuan untuk membangunkan papan permainan Trivial Fluids sebagai bahan bantu mengajar bagi topik Tekanan tingkatan lima serta menentukan persepsi guru pelatih Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Fizik) dengan Kepujian di UPSI terhadap pembinaan papan permainan ini. Reka bentuk kajian ini adalah berdasarkan model instruksional ADDIE. Kajian ini melibatkan 30 orang guru pelatih Fizik dengan menggunakan teknik persampelan secara bertujuan. Kajian ini adalah kuantitatif yang menggunakan kaedah pengumpulan data melalui borang soal selidik. Kesahan bagi kajian ini diperoleh daripada dua orang pakar dengan nilai kesahan sebanyak 86.25% manakala nilai Alfa Cronbach ialah 0.76. Seterusnya, analisis dan kebolehgunaan permainan Trivial Fluids ini dibuat melalui analisis data kuantitatif yang hanya menunjukkan data pemboleh ubah dalam bentuk kekerapan, skor min dan sisihan piawai menggunakan aplikasi Statistical Package for Social Science (SPSS) versi 29.0. Dapatan soal selidik yang menggunakan skala Likert empat mata menunjukkan responden berpuas hati dan bersetuju bahawa permainan Trivial Fluids mempunyai tahap kebolehgunaan yang baik dan min bagi konstruk kebergunaan, mudah diguna, mudah dipelajari dan kepuasan masing-masing adalah 3.47, 3.47, 3.45, dan 3.58. Kesan kajian ini adalah dapat menggalakkan guru untuk mempelbagaikan bahan bantu mengajar dan melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran yang menarik di dalam bilik darjah.

References

A. Razak Ahmad. (2011). Kepentingan Kemajuan Teknologi Maklumat dan Komunikasi. Diperoleh daripada http://www.flashkitech.com/?p=501  23 Jun 2023 

Abu Bakar Nordin. (1995). Penilaian afektif. Kajang: MASA Enterprise. 

Adair, B. M. & McAfee, L. V. (2018). Chemical Pursuit: A Modified Trivia Board Game. Journal of Chemical Education. 95. 416-418. doi:10.1021/acs.jchemed.6b00946. 

Ahmad Fkrudin, M. Y., Mohd Isa, H., & Wan Norina, W. H. (2014). Pembangunan perisian pengajaran dan pembelajaran multimedia interaktif pengurusan jenazah Politeknik Malaysia Development of interactive multimedia teaching and learning software for Islamic Funeral topic of Polytechnic Malaysia. The Online Journal of Islamic Education, 2(2), 11-25. Diperoleh daripada https://www.researchgate.net/publication/327233300_PEMBANGUNAN_PERISIAN_PENGAJARAN_DAN_PEMBELAJARAN_MULTIMEDIA_INTERAKTIF_PENGURUSAN_JENAZAH_POLITEKNIK_MALAYSIA  

Al-Azawi Rula, Al-Fatili Fatma, & Al-Blushi Mazin. (2016). Educational gamification vs. game based learning: Comparitive study. International Journal of Innovation, Management and Technology, 7(4), 132-136. Diperoleh daripada https://www.ijimt.org/vol7/659-CM932.pdf  

Amran Omar, Shazlin Amir Hamzah, Chang. P. K. (2021). Kesahan dan Kebolehpercayaan Instrumen Batas Etnik di Sekolah Kebangsaan Zon Utara 

Semenanjung Malaysia. Jurnal Sains Sosial dan Kemanusiaan. 18(3). 253-269. Diperoleh daripada http://journalarticle.ukm.my/17490/  

Anditi, Z. O., Okere, I. O & Muchiri, D. R. (2013). Influence of School Characteristic on the Achievement of Secondary School Chemistry Students in the Cognitive Science process Skill of Evaluation in Kenya. European Journal of Educational Research. 2(4). 171-183. doi: 10.12973/eu-jer.2.4.171. 

Bruner, J. S. (1961). The Act of Discovery. Havard Educational Review. 31. 21-32. Diperoleh daripada https://doi.org/10.4324/9780203088609-13  

Farah Najwa Ismail. (2021). Pembangunan dan Kebolehgunaan Permainan “Gravigame” bagi Subtopik Hukum Kepler dalam Kalangan Guru Pelatih Fizik. (Tesis Sarjana). Diperoleh daripada https://ir-upsi-edu my.ezpustaka2.upsi.edu.my/doc.php?t=d&id=2f417a9fcd5b02da044f317fef16516f64627d8b3b4f3 

Gay, L. R., Mills, G. E., & Airasian, P. (2012). Educational Research: Competencies For Analysis And Applications (10th Ed.). Boston: Pearson. 

Golsbe. (2019). English-Malay dictionary. Diperoleh daripada https://glosbe.com/en/ms/usability  

Hegde, B. & Meera, B. N. (2012). How Do They Solve It? An Insight into the Learner’s Approach to the Mechanism Of Physics Problem Solving. Physical Review Special Topics-Physics Education Research. 8(1). 1-9. doi:10.1103/PhysRevSTPER.8.010109. 

Hendra Harmi. (2011). Teori Belajar dan Pembelajaran. Lp2 Stain Curup:Kota Bengkulu. 

Jaggil A. & Muhamad Suhaimi Taat. (2018). Pengaruh Kesediaan Guru Terhadap Pengurusan Bilik Darjah Abad Ke-21. Malaysian Journal of Soccial Sciences and Humanitites (MJSSH). 3(4). 6-22. Diperoleh daripada https://shorturl.at/auvI0.  

Jamalluddin Harun & Zaidatun Tasir. (2003). Multimedia dalam Pendidikan. Bentong: PTS Publication & Distributors. 

Jamaludin Ahmad (2008). Modul Dan Pengendalian Bimbingan Kelompok. Serdang: UPM  

Jalet, S., & Yunus, J. (2021). Designing Conceptual Framework for a Study on the Relationship of Distributive Leadership Practices and Learning Organizations to Teachers’ Work Performance. Management Research Journal, 10(1), 108-122. Diperoleh daripada https://doi.org/10.37134/mrj.vol10.1.8.2021  

Kamarul Azmi Jasmi. (2012). Metodologi Pengumpulan Data Dalam Penyelidikan Kualitatif. Faculty of Islamic Civilization, Universiti Teknologi Malaysia, Siri 1 2012, 1-15. Diperoleh daripada http://eprints.utm.my/id/eprint/41091/1/KamarulAzmiJasmi2012_MetodologiPengumpulanDataPenyelidikanKualitatif.pdf  

Krejcie, R. V. & Morgan, D. W. (1970). Determining sample Size for Research Activities. Educational and Psychological Measurement, 30(3), 607-610. Diperoleh daripada https://doi.org/10.1177/001316447003000308. 

Leung, E., & Pluskwik, E. (2018).  Effectiveness of Gamification Activities in a Project-based Learning Classroom, Paper presented at 2018 ASEE Annual Conference & Exposition. Diperoleh daripada https://shorturl.at/htxIZ  

McGrath, N., & Bayerlein, L. (2013). Engaging Online Students Through The Gamification of Learning Materials: The Present and The Future, 30th Ascilite Conference, 1-4 December 2013. Diperoleh daripada https://www.ascilite.org/conferences/sydney13/program/papers/McGrath.pdf 

Misbah, M., Trisnowati, E., Rahim, A., & Zb, A. (2022). Investigating Problem Solving and Mathematical Connections in Solving the Fermi-Dirac Equation. International Journal of Education and Teaching Zone, 1(2), 8–10. Diperoleh daripada https://doi.org/https://doi.org/10.57092/ijetz.v1i2.36  

Mohamad Sattar Rasul, Rose Amnah Abd Raul, Busu Sulong, & Azlin Norhaini Mansor. (2012). Kepentingan Kemahiran Kebolehdapatan Kerja Kepada Bidang Teknikal. Jurnal Teknologi, 59, 93-101. Diperoleh daripada https://sainshumanika.utm.my/index.php/sainshumanika/article/download/189/188  

Mohd Aizat Abu Hassan, Mohd Faizal Rabani, Mohamad Ekhwan Mohamad Shukor & Mohd Mastifino Abdul Majid (2018). Sikap Guru Terhadap Perubahan dalam Sekolah di Malaysia. Management Research Journal, 8(1), 188 -196 

Mohd Najib, A. G. (1999). Penyelidikan Pendidikan. Skudai, Johor: Universiti Teknologi Malaysia. 

Mohd Najib, A. G. (2003). Reka bentuk tinjauan soal selidik pendidikan. Skudai: Universiti Teknologi Malaysia. 

Muhamad Hafizhuddin A. (2016). Kesan Penggunaan Modul Pengintegrasian Geogebra Topik Trigonometri Terhadap Pencapaian dan Motivasi bagi Murid 

Berpencapaian Rendah (Tesis Ijazah Sarjana Tidak Diterbitkan). Diperoleh daripada https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5522  

Nawi, A., & Zakaria, G. A. N. (2016). Pembangunan dan Penilaian Portal IPBL di Politeknik Brunei. Jurnal Komunikasi Mlaysian Journal of Communication, 32(1), 261-285. Diperoleh daripada https://www.researchgate.net/publication/356220929_PRInK_Environmental_virtual_interactive_based_education_and_learning_model_for_STEM_motivation  

Natalie V. K., Zhanna V. S., Olga I. V., Natalia V. B. & Julia M. T.. (2019). Development of Instructing Techniques in Professional Training. International Journal of Mechanical Engineering and Techonology. 10(2). 899-907.   

Nehru, N., Ananda, R., Zb, A., & Novaliyyan, D. (2022). The Analysis of Mathematical Critical Thinking Ability and Mathematical Creativity : Judging from the Process of Deriving the Fermi-Dirac Formula. International Journal of Education and Teaching Zone, 1(2), 8–10. https://doi.org/https://doi.org/10.57092/ijetz.v1i2.33  

Nur Aishah Ramli. (2021). Pembangunan dan Kesesuaian “Kit Funresfo” di dalam Pembelajaran dan Pemudahcaaraan (PdPC) bagi Subtopik Respirasi Sel dan Fotosintesis, Sains Tingkatan 1 (Tesis Sarjana). Diperoleh daripada https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6221  

Nur Maizatul, A.Z., Faizal Hashim, Nor Aimi,A.W., & Suhaiza Hasan. (2017). Faktor Yang Mempengaruhi Pencapaian Pelajar Dalam Mata Pelajaran Fizik: Satu Sudut Pandangan. Journal of Social Siences, 3(1), 391-408. Diperoleh daripada 

https://www.researchgate.net/publication/342845985_Faktor_Yang_Mempengaruhi_Pencapaian_Pelajar_Dalam_Mata_Pelajaran_Fizik_Satu_Sudut_Pandangan  

Perrotta, C., Featherstone, G., Aston, H., & Houghton, E. (2013). Game-based learning: Latest evidence and future directions. Slough: nfer, 1-49. Diperoleh daripada https://www.researchgate.net/publication/268445246_Game-based_learning_latest_evidence_and_future_directions  

Rahim, A., & Nadira, N. (2022). Application of Model Group Investigation based on Experiments Against Student Academic Skills. International Journal of Education and Teaching Zone, 1(2), 8–10. https://doi.org/https://doi.org/10.57092/ijetz.v1i2.35  

Rahimah Wahid. (2020). Keberkesanan Pembelajaran Berasaskan Permainan Dalam Kalangan Pelajar Institut Pengajian Tinggi. Journal of Education and Social Science. 16(1). 9-13. Diperoleh daripada https://www.jesoc.com/wp-content/uploads/2020/12/JESOC16-007.pdf  

Ramlee, M. (1999). The Role of Vocational and Technical Education in the Industrialization of Malaysia as Perceived by Educators and Employers (Tesis PhD Tidak Diterbitkan). Purdue University. 

Rohaila Mohamed Rosly & Fariza Khalid. (2017). Gamifikasi: Konsep dan Implikasi dalam Pendidikan. Pembelajaran Abad ke-21: Trend Integrasi Teknologi. 144-152. Diperoleh daripada https://www.academia.edu/31631557/Gamifikasi_Konsep_dan_Implikasi_dalam_Pendidikan  

Rusell, J.D. (1974). Modular Instruction: A Guide to the Design, Selection, Utilization and Evaluation of Modular Materials. New York: Publishing Company. 

Schell, J. (2008). The Art Of Game Design: A Book Of Lenses. Burlington, MA: Morgan Kaufmann Publishers. Diperoleh daripada https://www.scirp.org/(S(czeh2tfqw2orz553k1w0r45))/reference/referencespapers.aspx?referenceid=1957300  

Sidek Mohd Noah & Jamaludin Ahmad. 2005. Pembinaan Modul: Bagaimana Membina Modul Latihan dan Modul Akademik. Serdang: Penerbit Universiti Putra Malaysia. 

Treher, E. N. (2011). Learning with Board Games. The Learning Key Inc. Diperoleh daripada https://www.destinagames.com/pdf/Board_Games_TLKWhitePaper_May16_2011r.pdf  

Tavakol, M. & Dennick, R. (2011). Making sense of Cronbach’s Alpha. International Journal of Medical Education, 2, 53-55. doi: 10.5116/ijme.4dfb.8dfd. 

Ummu Nasibah Nasohah, Muhammad Izuan Abd Gani, & Nazipah Mat Shaid. (2015). Model Addie Dalam Proses Reka Bentuk Modul Pengajaran. Proceedings of the International Seminar on Language Teaching ISeLT. Bangi, Universiti Sains Islam Malaysia. 

Ong, A. L., Chang, P. K. & Arina, A. A. (2020). Pengesahan Instrumen Persepsi Graduan Terhadap Penguasaan Kemahiran Insaniah Kendiri. Jurnal Personalia Pelajar, 23(2), 145-154. Diperoleh daripada 

https://www.ukm.my/personalia/wp-content/uploads/2022/02/Artikel-15_Ong-Ai-Ling_FSSK_.pdf  

Oxford Dictionaries. (2019). English oxford living dictionaries. Diperoleh daripada https://en.oxforddictionaries.com/definition/usability  

Zur’ain Harun, Mohd Izzuddin Mohd Pisol, Hazlin Falina Rosli, Zetty Nurzuliana Rashed, Muhammad Najib Abdul Halim, Norakyairee Mohd Raus, & Hafizhah Zulkifli. (2022). Teori Vygotsky Dalam Pembelajaran Murid dan Kaitan Dengan Ciri Murid Bekeperluan Khas Penglihatan. Attarbawiy: Malaysian Online Journal of Education, 6(1), 57-63. Diperoleh daripada https://attarbawiy.kuis.edu.my/index.php/jurnal/article/view/34/111  

 

 

 

 

 

 


This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.