UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon

QR Code Link :

Type :final_year_project
Subject :QD Chemistry
Main Author :Nur Amira Husnina Amir Iswandi
Title :Pembangunan E-Komik \"Skuad Hijau\" bagi standard pembelajaran Aplikasi Teknologi Hijau Subjek Kimia tingkatan 5
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Sains dan Matematik
Year of Publication :2024
Corporate Name :Universiti Pendidikan Sultan Idris
PDF Guest :Click to view PDF file

Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris
Kajian ini bertujuan untuk membangunkan E-Komik ‘Skuad Hijau’ bagi standard pembelajaran Aplikasi Teknologi Hijau dalam Subjek Kimia tingkatan lima dan mengenal pasti persepsi pelajar Kimia semester satu terhadap EKomik yang dibangunkan. Kajian ini merupakan kajian reka bentuk pembangunan menggunakan Model ADDIE. Instrumen kajian yang digunakan adalah borang penilaian kesahan muka dan kandungan serta soal selidik persepsi yang telah disahkan oleh dua orang pensyarah dari Jabatan Kimia. Kajian rintis telah dijalankan terhadap 15 orang pelajar Kimia semester satu. Manakala, seramai 75 orang pelajar Kimia semester satu dipilih untuk menjadi sampel bagi kajian sebenar. Peratus kesahan pakar yang diperoleh bagi kesahan muka, kandungan E-komik dan soal selidik persepsi masing- masing adalah 100%, 91.67%, dan 76.47%. Nilai Alfa Cronbach yang diperoleh adalah 0.833, menunjukkan borang soal selidik mempunyai tahap kebolehpercayaan yang tinggi. Dapatan kajian soal selidik persepsi menunjukkan skor min untuk konstruk reka bentuk dan konstruk kebolehgunaan adalah 3.56 (SP = 0.484) dan 3.59 (SP = 0.409) masing-masing. Hal ini menunjukkan majoriti daripada responden bersetuju bahawa E-komik yang dibangunkan mempunyai reka bentuk seperti grafik dan jalan cerita yang menarik serta sesuai digunakan oleh pelajar Kimia tingkatan lima. Kesimpulannya, E-komik yang dibangunkan mempunyai kesahan yang baik dan persepsi yang positif dari aspek reka bentuk dan aspek kebolehgunaan. Implikasinya, penggunaan E-komik sebagai alat bantu mengajar (ABM) dilihat sebagai salah satu alternatif yang dapat menyokong pembelajaran yang menyeronokkan dan bermakna.

References

Abdul Halim Mohd Nasa & Norshida Mohamad Salleh. (2017). Peggunaan Komik dalam Pengajaran terhadap Kemahiran Komunikasi Murid Bermasalah Pembelajaran (Communication Skill Teaching for Severe Learning Disabilities Pupils). Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 2(2), 11-18. Diperoleh daripada https://journalarticle.ukm.my/5716/1/11-18%2520Noor%2520Aini%2520et%2520al.UPSI.pdf 

 

Alizah Lambri & Zamri Mahamood. (2019). Penggunaan Alat Bantu Mengajar dalam Pengajaran Bahasa Melayu menggunakan Pendekatan Pembelajaran Berpusatkan Pelajar (The Use of Teaching Aids in The Teaching of Malay Language using A Students-Centered Learning Approach). International Journal of Education, Psychology dan Counseling, 4(33), 78-94. Dipeorleh daripada https://www.researchgate.net/publication/338430563_THE_USE_OF_TEACHING_AIDS_IN_THE_TEACHING_OF_MALAY_LANGUAGE_USING_A_STUDENT-CENTERED_LEARNING_APPROACH 

 

Angga, P.M., Sudarma, I.K., & Suartama, I.K. (2020). E-Komik Pendidikan untuk Membentuk Karakter dan Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Edutech Undiksha, 8(2), 93. https://doi.org/10.23887/jeu.v8i2.28920 

 

Asep Hidayat, Surya Lesmana & Zahra Latifah. (2022). Peran UMKM (Usaha, Mikor, Kecil, Menegah) dalam Pembangunan Ekonomi Nasional. Jurnal Inovasi Penelitian, 3(6), 6707-6714. https://doi.org/10.47492/jip.v3i6.2133 

 

Azizi Yahaya & Junaidah Mohamad Hasan. (2011). Pelaksanaan kurikulum kimia KBSM di kalangan guru-guru pelatih jurusan kimia Di UTM. Journal of Science and Mathematics Educational, 2(1), 18-38. Diperoleh daripada https://www.researchgate.net/publication/279338156_Pelaksanaan_kurikulum_kimia_KBSM_di_kalangan_guru-guru_pelatih_jurusan_kimia_Di_UTM 

 

Chai, A.M. & Aidah Abdul Karim. (2023). Penerapan Teori Konstruktivisme bagi Menangani Miskonsepsi Pengetahuan Konseptual Pecahan dalam Murid Tahun Tiga. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 8(5). https://doi.org/10.47405/mjssh.v8i52325 

Charles, M.L. & Ying-Lh, L. (2020). Peranan Bahan Bnatu Mengajar dan Persekitaran Maklum Balas dalam Meningkatkan Kualiti Pembelajaran Pelajar. National Research Innovation Conference (NRICon 2020), Kuching, Sarawak. Diperoleh daripada https://www.researchgate.net/publication/344781071_Peranan_bahan_bantu_mengajar_dan_persekitaran_maklum_balas_dalam_meningkatkan_kualiti_pembelajaran_pelajar 

 

Chitra D.R.K., Radin Siti Aishah Radin A Rahman & Norasmah Othman. (2022). Keberkesanan Modul Komik Mata Pelajaran Perniagaan Tingkatan 4. Akademika 92 (Isu Khas), 163-178. https://doi.org/10.17576/akad-2022-92IK1-13 

 

Doraiseriyan, E. R., & Muhamad Damanhuri, M. I. (2021). Tinjauan keperluan terhadap Pembinaan Permainan dalam Pembelajaran tajuk Garam bagi pelajar Tingkatan 4. Jurnal Pendidikan Sains Dan Matematik Malaysia, 11, 21-28. https://doi.org/10.37134/jpsmm.vol11.sp.2.2021 

 

Fairuz Mohamad, Haji Mohamad Seman & Mohd Sollah Mohamed. (2019). Persepsi Pelajar terhadap Modul Cerita Nahu (MCN). Asia Pacific Online Journal of Arabic Studies 3(1),1-16. Diperoleh daripada file:///C:/Users/Admin/Downloads/47138.pdf 

 

Ferawati Jafar, A. (2021). Pengembangan Komik Elektronik (E-Comic) Usaha dan Pesawat Sederhana (Development of Electronic Comic (E-Comic) Business and Simple Aircraft). Al-Khazini: Jurnal Pendidikan Fisika, 1(1), 1-18. Diperoleh daripada file:///C:/Users/Admin/Downloads/20839-Article%20Text-57586-2-10-20210507%20(1).pdf 

 

Hadi Akbar Dahlan. (2020). Kepentingan Penghasilan Komik Pendidikan dalam Acuan Tempatan (The Appropriateness of Local Cultural Elements in Educational Comics). Forum Komunikasi, 15(2), 71-86. Diperoleh daripada https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3764504 

 

Hasnah Ali, Dermawan, D. Noraziah Ali, Maznah Ibrahim & Sarifah Yaacob. (2012). Masyarakat dan Amalan Pengurusan Sisa Pepejal Ke Arah Kelestarian Komuniti: Kes Isi Rumah Wanita di Bandar Baru Bangi, Malaysia. Malaysian Journal of Society & Space, 8(5), 64-75. Diperoleh daripada https://journalarticle.ukm.my/5515/ 

 

Hazura Abu Bakar & Sharifah Norhaidah Syed Idros. (2007). Pemiliharan Alam Tabii Bersumberkan Pengetahuan Islam. Jurnal Pendidikan Sains, 7(1), 31-44. Diperoleh daripada https://www.academia.edu/34741734/Pemeliharaan_Alam_Tabii_Bersumberkan_Pengetahuan_Islam 

 

Hepi Ikhmal. (2023). Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (Konsep, Pemilihan, Pengembangan dan Evaluasi). Nawa Litera Publishing. Diperoleh daripada https://scholar.google.co.id/citations?view_op=view_citation&hl=en&user=Ew8qTqAAAAAJ&citation_for_view=Ew8qTqAAAAAJ:7PzlFSSx8tAC 

 

Imaadudin Abdul Halim (2020). Isu-isu Alam Sekitar di Malaysia Menurut Pandangan Pakar: Satu Analisis Perbandingan berdasarkan Tafsir al-Misbah. Borneo Akademika, 4(2), 30-40. Diperoleh daripada https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/35343/ 

 

Juppri Bacotang & Zainiah Mohamedisa. (2016). Aplikasi Model ADDIE dalam Pembangunan Modul Awal Literasi (Modul A-Lit) untuk Kanak-Kanak Taska. 1st International Teacher Education Conference on Teaching Practice (ITECTP), Diperoleh daripada https://www.researchgate.net/publication/309314706_Aplikasi_Model_ADDIE_dalam_Pembangunan_Modul_Awal_Literasi_Modul_A-Lit_untuk_Kanak-kanak_TASKA 

 

Kamarul Azmi Jasmi. (2012). Kesahan dan Kebolehpercayaan dalam Kajian Kualitatif. Kursus  Penyelidikan  Kualitatif  Siri  1. Diperoleh daripada https://www.researchgate.net/publication/293097747_Kesahan_dan_Kebolehpercayaan_dalam_Kajian_Kualitatif 

 

Karmilah Abdullah & Jamilah Ahmad. (2014). Impak Pemerkasaan Teknologi Hijau terhadap Amalan Pengamal Perhubungan Awam Hijau di Malaysia Green Technology (Impact of Green Technology Empowerment towards Green Public Relations Practice at the Malaysia Green Technology Corporation). Akademika 84, 8(3), 29-39. Diperoleh daripada https://www.researchgate.net/publication/287933681_Impak_Pemerkasaan_Teknologi_Hijau_terhadap_Amalan_Pengamal_Perhubungan_Awam_Hijau_di_Malaysian_Green_Technology_Corporation_Impact_of_Green_Technology_Empowerment_towards_Green_Public_Relations_Practi 

 

Marlina Mohamad, Nurul Syuhada Ma’arof & Asiah Mohamad. (2019). Pembangunan Aplikasi Mudah Alih untuk Pembelajaran Subjek Kimia Tingkatan 4. Seminar Kebangsaan Majlis Dekan Pendidikan Universiti Awam Malaysia 2019. At: UITM Kampus Puncak Alam, Malaysia. Diperoleh daripada https://www.researchgate.net/publication/339641264_Pembangunanan_aplikasi_mudah_alih_untuk_pembelajaran_subjek_kimia_tingkatan_4 

 

Mazida Tan Ahmad, Abdul Rahim Razali & Kama Shaffeei. (2023). Tinjauan Analisis Keperluan Modul Pengajaran Kemahiran Membaca dalam Kalangan Guru Pemulihan Khas. Jurnal Pendidikan Bitara UPSI, 16, 92-104. Diperoleh daripada https://doi.org/10.37134/bitara.vol16sp.7.2023 

 

Mohd Radzi Abu Bakar & Lilia Halim. (2022). Pembinaan Model Literasi Saintifik Pelajar Berdasarkan Faktor Persekitaran Pembelajaran Konstruktivisme, Pengetahuan Sains, Sikap terhadap Sains, Efikasi Kendiri dan Motivasi. Jurnal Pendidikan Malaysia, 47(1), 1-18. http://dx.doi.org/10.17576/JPEN-2022-47.01SI-01 

 

Mohd Syaubari Othman & Ahmad Yunus Kassim. (2018). Kesahan dan Kebolehpercayaan Instrumen Komposisi Pengajaran Guru Pendidikan Islam Sekolah Rendah yang Mengintegrasikan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) Menerusi Pengajaran Akidah. Sains Humanika, 10(3). Diperoleh daripada page?https://www.researchgate.net/publication/327746414_Kesahan_dan_Kebolehpercayaan_Instrumen_Komposisi_Pengajaran_Guru_Pendidikan_Islam_Sekolah_Rendah_yang_Mengintegrasikan_Kemahiran_Berfikir_Aras_Tinggi_KBAT_Menerusi_Pengajaran_Akidah 

 

Mohd Zuhdi Marzuki & Amer Saifude Ghazali. (2002). Etika Alam Sekitar: Daripada Prespektif Islam, Timur dan Barat. Bentong : PTS Publication.  

 

Muhammad Ridzwan Mohd Hanin & Mohamad Syahrizal Ahmad. (2023). E-Prosiding Projek Penyelidikan Tahun Akhir Jabatan Kimia. 1(1),11-15. Diperoleh daripada https://fsmt.upsi.edu.my/wp-content/uploads/2023/07/E-PROSIDING-2023-Issue-1.pdf 

 

Murihah Abdullah, Abdul Hafiz Abdullah, Arieff Salleh Rosman & Mohd Faeez Ilias. (2015). Garis Panduan bagi Hafiz al-Quran Menurut Pandang Al-Nawawi. International Conference on Islamic Education and Social EntrepreneurshipAt: Resort World Langkawi, Tanjung Malai, Langkawi, Malaysia. Diperoleh daripada https://www.researchgate.net/publication/287647707_Garis_Panduan_bagi_Hafiz_al-Quran_Menurut_Pandang_Al-Nawawi#:~:text=Hasil%20penelitian%20mendapati%20bahawa%20al,al%2DQuran%20sebagai%20sumber%20pendapatan 

 

Noor Fadzilah Ab Rahman, Rafiza Kasbun & Nur Kaliza Khalid. (2018). Penggunaan Kaedah Visual bagi Pembelajaran Konsep dan Praktikal dalam Kursus Struktur Data. 5th International Research Management & Innovation Conferences(5th IRMIC 2018). Diperoleh daripada http://rmc.kuis.edu.my/irmic/wp-content/uploads/2018/09/fullpaper-Irmic2018_Fadzilah.pdf 

 

Nor Aqilah Mohammad Suhaimi & Aliza Alias. (2022). Pengetahuan Guru Pendidikan Khas Terhadap Bahan Bantu Mengajar Visual, Auditori dan Kinestetik yang sesuai Terhadap Murid Berkeperluan Khas. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 7(5). Diperoleh daripada https://msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/1526 

 

Nor Shela Saleh & Mohd Shafie Rosli. (2018). Kepentingan Pembelajaran Abad Ke-21 terhadap Potensi Kebolehpasaran Modal Insan (The Importance of 21st Century Learning on Human Capital Market Potential). Innocative Teaching and Learning Journal, 2(2). Diperoleh daripada https://itlj.utm.my/index.php/itlj/article/view/22 

 

Norazilawati Abdullah, Mazlini Adnan, Laili Farhana Ibharim, Tan. W.H., Dahlia Janan, Jafri Malin Abdullah, Noorzeliana Idris & Amila Saliza Abdul Wahab. (2018). Pembangunan Komik STEM Tahun Satu untuk Matapelajaran Sains dan Matematik (Development A Year One STEM Comic for Science and Mathematics Subjects). Jurnal Pendidikan Sains & Matematik Malaysia, 8(2). Diperoleh daripada page? https://www.researchgate.net/publication/346707130_Pembangunan_Komik_STEM_Tahun_Satu_untuk_matapelajaran_Sains_dan_Matematik 

 

Norazlin Mohd Rusdin & Siti Rahaimah Ali. (2019). Amalan dan Cabaran Perlaksanaan Pembelajaran Abad Ke-21.  Proceedings  of  the  International  Conferenfe  on  Islamic  Civilization  and  Technology Management. Diperoleh daripada https://www.tatiuc.edu.my/assets/files/ICTM19-Papers/ICTM-09.pdf 

 

Norizan Hassan, Hussin Salamon & Hasimah Abdul Rahman. (2017). Peranan Aplikasi Teknologi Hijau dalam Konteks Melestarikan Alam Sekitar Menurut Perspektif Islam (The Role of Green Technology Application in Context of Sustaining the Enviroment from Islamic Perspective). e-Jurnal Penyelidikan dan Inovasi, 4(1), 1-12. Diperoleh daripada https://www.researchgate.net/publication/316683168_PERANAN_APLIKASI_TEKNOLOGI_HIJAU_DALAM_KONTEKS_MELESTARIKAN_ALAM_SEKITAR_MENURUT_PERSPEKTIF_ISLAM 

 

Norlia Harun & Faizah A. Ghani. (2016). Kesahan dan Kebolehpercayaan Soal Selidik Amalan Belajar Pelajar Berpencapaian Rendah Sekolah Berasrama Penuh. Jurnal Kemanusiaan, 14(3). Diperoleh daripada https://jurnalkemanusiaan.utm.my/index.php/kemanusiaan/article/view/93 

 

Nur Nazuha Beevi Abdul Aziz & Nordin Mamat. (2017). Kesahan dan Kebolehpercayaan Soal Selidik Efikasi Pengajaran Bahasa Inggeris dalam Kalangan Guru Prasekolah. Seminar Wacana Pendidikan 2017. Diperoleh daripada https://www.researchgate.net/publication/324210104_Kesahan_dan_Kebolehpercayaan_Soal_Selidik_Efikasi_Pengajaran_Bahasa_Inggeris_Dalam_Kalangan_Guru_Prasekolah 

 

Nurul Shakirah Mohd Zawawi & Intan Shafinaz Mohammad. (2019). Media Sosial Sebagai Medium Perkongsian Maklumat dan Pembelajaran Kendiri dalam Pengajaran dan Pembelajaran. E-Jurnal Liga Ilmu Serantau 2019: Malaysia Indonesia (LIS 2019). 2 (1). 42-60. Diperoleh daripada https://www.researchgate.net/publication/342410977_MEDIA_SOSIAL_SEBAGAI_MEDIUM_PERKONGSIAN_MAKLUMAT_DAN_PEMBELAJARAN_KENDIRI_DALAM_PENGAJARAN_DAN_PEMBELAJARAN 

 

Putra, A. & Milenia, I.F.  (2021). Systematic Literature Review: Media Komik dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1). https://doi.org.10.33365/jm.v3i1.951 

 

Rabaah Abdullah, Wan Noorlizawati Wan Mat Ali & Adnan Jusoh. (2021). Penggunaan Bahan Bantu Mengajar (BBM) dalam Subjek Tema “Penjajahan di Asia Tenggara pada Abad ke-19”. Jurnal Perspektif 13(1),1-13. Diperoleh daripada file:///C:/Users/Admin/Downloads/admin,+Penggunaan+BBM+Sejarah.pdf 

 

Ratna Mohd Razali & Adenan Ayob. (2018). Keberkesanan Penggunaan Modul Interaktif terhadap Pencapaian Membaca Murid Pemulihan (The Effective of Using The Interactive Module on the Remedial Pupil Reading Achievement). International Journalof Education, Psychology and Counseling, 3(19), 34-56. Diperoleh daripada http://www.ijepc.com/PDF/IJEPC-2018-19-09-03.pdf 

 

Siti Nur Nadirah Ibrahim, Siti Nur Idayu Abu Kassim, Amirah Kamaliah Mohd Kamel, & Zaleha binti Damanhuri. (2023). Perlaksanaan Inovasi Bahan Kreatif dalam Kalangan Guru Pendidikan Awal Kanak-Kanak. Jurnal Kesidang, 8, 371-379. Diperoleh daripada http://unimel.edu.my/journal/index.php/JK/article/viewFile/1558/1243 

 

Suparmi, S. (2018). Penggunaan Media Komik dalam Pembelajaran IPA di Sekolah. Journal of Natural Science and Integration, 1(1). https://doi.org/10.24014/jnsi.vlil.5196 

 

Tan.S.W & Ruhizan Mohammad Yasin. (2018). Pembelajaran Berasaskan Komik: Satu Kajian Sistematik Review dan Meta Analisis. Seminar Pendidikan Transdisiplin, 217-238. Diperoleh daripada https://sted18.files.wordpress.com/2018/12/1-22-tan-sai-wah-ruhizan-mohammad-yasin.pdf 

 

Wardyawaty Rajikal & Mohd Isa Hamzah. (2020). Kajian Sistematik Pengajaran Abad Ke-21 (PAK21) dalam Kalangan Guru Pendidikan Islam (GPI) (Systematic Review of 21st Century Teaching Among Islamic Education Teachers). Malaysian Online Journal of Education,  4(2), 103-113. Diperoleh daripada https://www.researchgate.net/publication/348077066_KAJIAN_SISTEMATIK_PENGAJARAN_ABAD_KE-21_PAK21_DALAM_KALANGAN_GURU_PENDIDIKAN_ISLAM_GPI_Systematic_Review_of_21st_Century_Teaching_Among_Islamic_Education_Teachers 

 

Wong, W.S. & Kamisah Osman. (2018). Pembelajaran Berasaskan Permainan dalam Pendidikan STEM dan Penguasaan Kemahiran Abad Ke-21. Politeknik & Kolej Komuniti Journal of Social Sciences and Humanities, 3(1), 121-135. Diperoleh daripada https://myjms.mohe.gov.my/index.php/PMJSSH/article/view/4678      

 

Zulhilmi Zailani, Azlan Kamari & Nilavathi Balasundram. (2023). E-Prosiding Projek Penyelidikan Tahun Akhir Jabatan Kimia. 1(1),11-15. Diperoleh daripada https://fsmt.upsi.edu.my/wp-content/uploads/2023/07/E-PROSIDING-2023-Issue-1.pdf 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.