UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Penggunaan permainan dalam sesi Pengajaran dan Pemudahcaraan (PdPC) dalam topik
Garam yang memerlukan murid untuk memahami, menghafal dan daya imaginasi yang
tinggi merupakan salah satu bahan bantu mengajar (BBM) yang menjadikan proses
PdPC lebih menarik, efektif dan menyeronokkan. Justeru, pengkaji memilih kaedah
pembelajaran berasaskan permainan dengan membangunkan permainan Salt Game
Board. Ini adalah menggunakan reka bentuk pembangunan berpandukan model
ADDIE. Instrumen kajian disahkan oleh dua orang pakar memperolehi purata
persetujuan yang mencapai kesahan yang baik iaitu kesahan permainan ialah 97.50%
dan kesahan soal selidik ialah 92.05%. Kajian rintis telah dilaksanakan di sekolah di
daerah Seberang Perai memperolehi nilai kebolehpercayaan Cronbach’s Alpha, α iaitu
0.918. Kajian sebenar telah dijalankan terhadap 28 daripada 30 orang pelajar Tingkatan
Empat di sekolah di daerah Seberang Perai. Dapatan kajian yang diperolehi
menunjukkan bahawa nilai min bagi konstruk reka bentuk permainan ialah 4.73 (S.P:
0.48), minat ialah 4.80 (S.P: 0.43) dan kebolehgunaan ialah 4.76 (S.P: 0.50). Nilai-nilai
yang diperolehi menunjukkan bahawa permainan Salt Game Board adalah selamat,
menarik perhatian dan boleh digunakan dengan baik. Tambahan pula, permainan Salt
Game Board memberikan kesan positif kepada murid, pendidik dan sekolah.
Kesimpulannya, pembangunan permainan Salt Game Board (SGB) mempunyai
kebolehgunaan yang baik dan berpotensi sebagai BBM yang dapat membantu menarik
minat pelajar dalam mempelajari topik Garam. |
References |
Abdul Rahman Safian et al., (2021). Penilaian Kebolehgunaan Modul Interaktif Realiti Maya (E-Learning MARZ) Komponen Apresiasi Muzik Menengah Rendah. Jurnal IPDA, (28), 1-17. https://ir.upsi.edu.my/detailssg.php?det=8908 Andi Achru P. (2019). Pengembangan Minat Belajar Dalam Pembelajaran. Jurnal Idaarah, 3(2), 205-214. https://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/idaarah/article/view/10012 Azlina Mohd Mydin et al., (2022). Infiniti Cergas Sihat (InCes): Inovasi Papan Permainan yang Menarik dan Berfaedah. e-Jurnal Penyelidikan dan Inovasi, 9(1), 38-53. https://ejpi.kuis.edu.my/index.php/ejpi/article/view/64 Bond, T. G., & Fox, C. M. (2007). Applying The Rasch Model Fundamental Measurement in The Human Sciences (2nd ed.). Lawrence Erlbaum Associates Publishers. Dani Asmadi et al., (2015). Pandangan Pelajar dan Guru Terhadap Tahap Kesukaran Tajuk-Tajuk Kimia. JuPiDi: Jurnal Kepimpinan Pendidikan, 2(4), 32-46. http://ijie.um.edu.my/index.php/JUPIDI/article/view/8356 Desty Triastuti et al., (2017). Penggunaan Papan Permainan untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Graduate School Conferences, Universitas Negeri Malang, 1-7. https://core.ac.uk/download/pdf/267023926.pdf Doraiseriyan, E.R, & Muhd Ibrahim Muhamad Damanhuri. (2021). Tinjauan Keperluan Terhadap Pembinaan Permainan Dalam Pembelajaran Tajuk Garam bagi Pelajar Tingkatan 4. Jurnal Pendidikan Sains dan Matematik, (11), 21-28. https://doi.org/10.37143/jpsmm.vol11.sp.2.2021 Fadila binti Mohd Yusof, & Mohd Rashidy bin Samsudin. (2014). Pembangunan Reka Bentuk Permainan Tradisional Sebagai Alat Bantuan Pengajaran dan Pembelajaran Prasekolah [Unpublished doctoral dissertation]. Universiti Teknologi MARA (UiTM) Cawangan Kedah. Fatin Aliah et al., (2014). Faktor Penyumbang Kepada Kemerosotan Penyertaan Pelajar dalam Aliran Sains: Satu Analisis Sorotan Tesis. Sains Humanika, 2(4), 63-71. https://sainshumanika.utm.my/index.php/sainshumanika/article/view/469/425 Fitria Hidayat, & Muhamad Nizar. (2021). Model ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation And Evaluation) Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Inovasi Pendidikan Agama Islam, 1(1), 29-37. https://journal.uinsgd.ac.id/index.php/jipai/article/download/11042/pdf Huzaimi Alias. (2018, July 24). Ujian Kebolehgunaan. Panduan Pengurusan Data. https://huzaimialias.com/2018/07/24/kebolehgunaan-dan-kebergunaan/ Ishak et al., (2017). Ciri-Ciri dan Tahap Pemikiran Sains Keusahawanan: Kesediaan Integrasi Pemikiran Keusahawanan Dalam Proses Pengajaran Guru-Guru Sains di MRSM. JuPiDi: Jurnal Kepimpinan Pendidikan, 1(1), 53-64. Ismail Salleh. (2022, April 26). Tanam Minat Murid Terhadap Sains Sejak Kecil. Berita Harian Online. https://www.bharian.com.my/berita/pendidikan/2022/04/949644/tanam-minat-murid-terhadap-sains-sejak-kecil Juppri Bacotang, & Zainiah Mohamed Isa. (2016). Aplikasi Model ADDIE dalam Pembangunan Modul Awal Literasi (Modul-A-Lit) untuk Kanak-Kanak TASKA. International Teacher Education Conference on Teaching Practice (TECTP). https://www.researchgate.net/publication/309314706_Aplikasi_Model_ADDIE_dalam_Pembangunan_Modul_Awal_Literasi_Modul_A-Lit_untuk_Kanak-kanak_TASKA Kamarul Azmi Jasmi. (2012). Kesahan dan Kebolehpercayaan dalam Kajian Kualitatif [Doctoral dissertation]. https://www.researchgate.net/publication/293097747_Kesahan_dan_Kebolehpercayaan_dalam_Kajian_Kualitatif Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determining Sample Size for Research Activities. Educational and Psychological Measurement, 30(3), 607-610 Lund, A. M. (2001). Measuring Usability with The USE Questionnaire. Usability Interface, 8(2), 3-6. https://www.researchgate.net/publication/230786746_Measuring_Usability_with_the_USE_Questionnaire Marlina Mat Napes, & Aisyah Mohamad Sharif. (2022). Analisis Keperluan Untuk Pembangunan Alat Pembelajaran Berasaskan Permainan bagi Subjek Kimia Tingkatan Empat. Journal of Science and Mathematics Letters, 10, 1-11. https://www.researchgate.net/publication/360078221_A_Needs_Analysis_for_The_Game-Based_Learning_Tools_Development_for_Form_Four_Chemistry_Subject Martin-Centelles V., & Rubio-Magnieto J. (2014). ChemMend: A Card Game to Introduce and Explore the Periodic Table While Engaging Students’ Interest. Journal of Chemical Education, 91(6), 868-871. Mat Nawi et al., (2020). A Review on The Internal Consistency of A Scale: The Empirical Example of The Influence of Human Capital Investment on Malcom Baldrigde Quality Principles in TVET Institutions. Asian People Journal (APJ), 3(1), 19-29. https://doi.org/10.37231/apj.2020.3.1.121 Mohammad Aziz Shah et al., (2019). Faktor, Kesan dan Strategi Menangani Permasalahan Kurang Tumpuan Pelajar Sekolah Menengah di Dalam Kelas: Suatu Kajian Kualitatif [Unpublished doctoral dissertation]. Universiti Pendidikan Sultan Idris. Mohd Noor Badlishah Abdul Kadir et al., (2016). Sikap Pelajar Terhadap Pembelajaran Fizik dan Hubungannya dengan Pencapaian dalam Kalangan Pelajar Sains. Jurnal Personalia Pelajar, 19(1), 23-38. https://www.ukm.my/personalia/wp-content/uploads/2017/07/Artikel-3_Mohd-Noor-Badlilshah_KPGKMS.pdf Mohd Syaubari Othman, & Ahmad Yunus Kassim. (2018). Kajian Rintis Bagi Pelaksanaan Komposisi Pengajaran Guru Pendidikan Islam Yang Mengintegrasikan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) Menerusi Pendidikan. Malaysian Online Journal of Education, 2(2), 55-60. https://attarbawiy.kuis.edu.my/index.php/jurnal/article/view/78 Noorazman Abd Samad et al., (2017). Bahan Bantu Mengajar (BBM) dalam Pengajaran dan Pembelajaran (P&P) di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Daerah Pontian [Unpublished doctoral dissertation]. UTHM. Norapiah Abd Rahman, & Nor Syahilia Aris. (2021). Minat, Motivasi dan Penerimaan Pelajar-Pelajar Politeknik Terhadap Pembelajaran dan Pengajaran Secara Dalam Talian (Pdpt) Yang Dilaksanakan Sepanjang Pandemic Covid-19. Journal on Technical and Vocational Education (JTVE), 6(3), 61-71. https://upikpolimas.edu.my/ojs/index.php/JTVE/article/view/426 Pallant, J. (2007). SPPS Survival Manual: A Step by Step Guide to Data Analysis Using SPSS for Windows (3rd ed.). Open University Press. Puspitaningrum N, Ramli M, & Yunita L. (2021). Pengembangan Media ICT Berbasis Chemoedutainment Berupa Chemblocks Games Untuk Memfalisitasi Pembelajaran di Masa Pandemi COVID-19. Edukimia, 3(3), 1-84. http://edukimia.ppj.unp.ac.id/ojs/index.php/edukimia/article/view/293/04_293_Edukimia%20Vol%203%20No%203%20-%20Oktober%202021%20-%20Puspitaningrum%2C%20Ramli%2C%20and%20Yunita Rabaah Abdullah et al., (2021). Penggunaan Bahan Bantu Mengajar (BBM) dalam Subjek Tema “Penjajahan di Asia Tenggara pada Abad ke-19”. Jurnal Perspektif, 1(13), 1-13. https://sainshumanika.utm.my/index.php/sainshumanika/article/view/469/425 Ramlee Mustapha. (1999). The Role of Vocational and Technical Education in the Industrialization of Malaysia as Percerived by Educators and Employers [Unpublished doctoral dissertation]. Purdue University. Ummu Nasibah Nasohah et al., (2015). Model ADDIE dalam Proses Reka Bentuk Modul Pengajaran: Bahasa Arab Tujuan Khas di Universiti Sains Islam Malaysia Sebagai Contoh. Proceedings of the International Seminar on Language Teaching ISeLT. https://www.researchgate.net/publication/335568905_MODEL_ADDIE_DALAM_PROSES_REKA_BENTUK_MODUL_PENGAJARAN_BAHASA_ARAB_TUJUAN_KHAS_DI_UNIVERSITI_SAINS_ISLAM_MALAYSIA_SEBAGAI_CONTOH Wan Noor Azhar bin Wan Sulaiman, & Siti Ezaleila Mustafa. (2020). Analisis Faktor Kebolehgunaan dalam Rekabentuk Buku Teks Digital Menggunakan Teknik Fuzzy Delphi. International Conference on Information Techonology & Society. http://fstm.kuis.edu.my/icits/2020/eproceeding/assets/files/ITS%20008.pdf Yam, C. F. (2013). Kebolehgunaan Terjemahan Teknikal dan Aplikasi Konsepnya untuk Menilai Kualiti Terjemahan Teknikal [Unpublished master's thesis]. Universiti Sains Malaysia Zhang X. (2017). Acid-Base Poker: A Card Game Introducing The Concepts of Acid and Base at The College Level. Journal of Chemical Education, 94(5), 606-609. https://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/acs.jchemed.6b00590
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |