UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon

QR Code Link :

Type :thesis
Subject :LB Theory and practice of education
Main Author :Noor Zalina Mustafa
Title :Hubungan antara gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar matrikulasi
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Pengurusan dan Ekonomi
Year of Publication :2012
Notes :-
Corporate Name :Perpustakaan Tuanku Bainun
PDF Guest :Click to view PDF file

Abstract : Perpustakaan Tuanku Bainun
Kajian  ini  bertujuan  mengkaji  hubungan  gaya  pembelajaran  terhadap  pencapaian akademik   pelajar kolej matrikulasi. Kajian ini juga bertujuan  untuk mengenalpasti perbezaan  gaya  pembelajaran  berdasarkan  jantina dan jurusan  pengajian. Kajian ini dijalankan ke atas 186 orang  pelajar Kolej Matrikulasi Perak menggunakan alat kajian Perceptual Learning Styles Preferences  Questionnaire (PLSQ) oleh Joy Reid (1984). Statistik deskriptif iaitu peratusan, min dan sisihan  piawaian digunakan untuk analisis taburan.  Manakala  statistik  inferensi  iaitu  ujian  kolerasi   Pearson  digunakan  bagi mengukur hubungan antara gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik   pelajar. Analisis Ujian-t digunakan  bagi  mengenalpasti  perbezaan  gaya pembelajaran  antara  jantina dan  ujian ANOV A sehala digunakan  untuk  mengenalpasti  perbezaan  gaya pembelajaran  antara jurusan pengajian. Dapatan kajian mendapati kategori kinestetik ( min = 4.10,  SP = 0.43) adalah gaya pembelajaran yang paling dominan diamalkan oleh pelajar. Hasil ujian  kolerasi menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara gaya pembelajaran visual, berkumpulan dan berdikari dengan pencapaian akademik pelajar. Namun  demikian,   gaya  pembelajaran  auditori  dan  kinestetik  tidak  menunjukkan hubungan yang signifikan  terhadap pencapaian akademik pelajar. Dapatan kajian juga mendapati  tidak  terdapat  perbezaan   yang  signifikan  antara  gaya  pembelajaran berdasarkan jantina dan jurusan. Hasil kajian ini  diharap dapat membantu semua pihak , terutama kepada pensyarah agar dapat merancang dan  melaksanakan sesi pengajaran dan pembelajaran dengan cekap dan berkesan  
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.