UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Perpustakaan Tuanku Bainun |
Kajian ini bertujuan untuk mengetahui kesan penggunaan pendekatan pembelajaran berasaskan masalah
(PBM) terhadap pencapaian, kemahiran proses sains dan motivasi pelajar dalam pengajaran dan
pembelajaran Biologi berbanding pengajaran biasa (PB). Kajian ini juga mengumpul maklumat tentang
persepsi dan penerimaan pelajar dan guru terhadap pelaksanaan pembelajaran berasaskan masalah dalam
pengajaran dan pembelajaran Biologi. Kajian ini dijalankan dengan menggunakan rekabentuk kuasi
eksperimen yang melibatkan 76 orang pelajar tingkatan 4 iaitu 37 dalam kumpulan rawatan dan 39
orang dalam kumpulan kawalan dan seorang guru Biologi dari sebuah sekolah di Daerah Kinta.
Pengumpulan data telah dijalankan melalui ujian pencapaian dan soal selidik motivasi yang telah
diberikan kepada semua pelajar manakala data bagi persepsi dan penerimaan guru dan pelajar
terhadap PBM diperolehi melalui soal selidik yang dikendalikan ke atas pelajar-pelajar dan guru
yang terlibat dalam pengajaran dan pembelajaran PBM sahaja. Dapatan kajian menunjukkan pencapaian
keseluruhan pelajar-pelajar yang mengikuti PBM adalah lebih tinggi dan signifikan secara statistik
jika dibandingkan dengan pencapaian keseluruhan pelajar-pelajar yang mengikuti pengajaran biasa.
Walaubagaimanapun analisis ANCOV A menunjukkan perbezaan pencapaian keseluruhan ini adalah
disumbang oleh dua aras sahaja iaitu pencapaian aras analisis dan penilaian. Dapatan kajian bagi
kemahiran proses sains menunjukkan kemahiran proses sains pelajar pelajar yang mengikuti PBM
adalah lebih tinggi dan signifikan secara statistik jika dibandingkan dengan kemahiran proses
sains pelajar-pelajar yang mengikuti pengajaran biasa. Analisis ANCOVA bagi kemahiran proses
sains pula menunjukkan terdapat perbezaaan secara statistik di antara pencapaian
pelajar-pelajar yang mengikuti PBM dengan pencapaian pelajar-pelajar yang mengikuti PB bagi aspek
membuat pemyataan masalah, membuat hipotesis dan menulis teknik. Dapatan kajian bagi tahap motivasi
menunjukkan terdapat perbezaaan yang signifikan secara statistik di antara komponen nilai
pembelajaran biologi, sasaran tingkah laku dan stimulasi persekitaran pembelajaran bagi
pelajar-pelajar yang mengikuti PBM dengan pencapaian pelajar-pelajar yang mengikuti PB.
Pelajar dan guru menunjukkan respons penerimaan yang positif terhadap pelaksanaan pendekatan PBM di
dalam pengajaran dan pembelajaran Biologi.
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |