UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Perpustakaan Tuanku Bainun |
Pelaksanaan Pusat Akses Sekolah merupakan salah satu daripada pelbagai inisiatif Kementerian
Pelajaran Malaysia dalam menyediakan infrastruktur ICT yang mencukupi bagi menjayakan program
Pembestarian Sekolah. Oleh demikian, kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti penggunaan Pusat
Akses Sekolah dalam kalangan murid sekolah rendah di daerah Melaka Tengah, Melaka. Kajian ini
memfokuskan kepada literasi ICT murid, penggunaan Pusat Akses Sekolah dalam kalangan murid serta
sikap murid terhadap Pusat Akses Sekolah.
Kajian yang menggunakan soal selidik sebagai instrumen kajian ini telah melibatkan sampel sebanyak
545 orang murid Tahun 5 yang terdiri daripada 263 orang murid lelaki dan 282 orang murid perempuan
dari 8 buah sekolah rendah di daerah Melaka Tengah, Melaka. Data kajian telah dianalisa
menggunakan perisian Statistical Package for the Social Science (SPSS). Hasil analisa dapatan
kajian telah dihuraikan dalam bentuk statistik diskriptif iaitu taburan frekuensi, peratus, min dan
sisihan piawai manakala Ujian-t Tak Bersandar dan Ujian Korelasi Pearson dijalankan bagi
mengenalpasti perbezaan dan hubungan antara pembolehubah.
Hasil analisa kajian mendapati bahawa tahap literasi ICT murid dan tahap penggunaan Pusat Akses
Sekolah dalam kalangan murid berada pada tahap sederhana. Seterusnya, sikap murid terhadap Pusat
Akses Sekolah adalah positif dan berada pada tahap tinggi. Analisa kajian turut mendapati bahawa
tidak terdapat perbezaan signifikan bagi min literasi ICT dan min sikap terhadap Pusat Akses
Sekolah antara murid sekolah rendah bandar dengan Iuar bandar manakala terdapat perbezaan
signifikan bagi min penggunaan Pusat Akses Sekolah antara kumpulan murid kedua-dua jenis sekolah tersebut.
Selain itu, terdapat perbezaan signifikan bagi min penggunaan Pusat Akses Sekolah dan sikap
terhadap Pusat Akses Sekolah antara murid lelaki dan perempuan manakala tidak terdapat perbezaan
signifikan bagi min literasi ICT antara kedua-dua gender tersebut. Seterusnya, analisa kajian turut
mendapati bahawa terdapat hubungan positif yang sederhana antara Iiterasi ICT murid dengan
penggunaan Pusat Akses Sekolah manakala terdapat hubungan positif yang Iemah antara sikap murid
terhadap penggunaan Pusat Akses Sekolah dengan penggunaan Pusat Akses Sekolah.
Kajian ini diharap akan mendapat perhatian Kementerian Pelajaran Malaysia
bagi memastikan pelaksanaan Pusat Akses Sekolah dapat dimanfaatkan secara
optimum agar pembudayaan ICT di sekolah dapat dilaksanakan dengan jayanya.
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |