UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Perpustakaan Tuanku Bainun |
Penularan wabak COVID-19 telah menyebabkan perubahan pada permulaan takwim
persekolahan daripada Januari kepada Mac mulai tahun 2021. Pada tahun 2026,
Kementerian Pendidikan Malaysia menyatakan takwim akan dikembalikan kepada
Januari. Oleh itu, kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengkaji tahap kesediaan guru
kembali mengajar bagi sesi persekolahan bermula Januari dari aspek pengetahuan dan
kebimbangan. Reka bentuk kajian ialah kajian tinjauan. Sampel adalah dalam kalangan
guru sebuah sekolah swasta di Kelantan. Jumlah sampel kajian sebenar ialah seramai
100 responden. Kesahan soal selidik telah dinilai oleh dua orang pakar dengan
mendapat nilai purata 90% persetujuan. Nilai purata Alfa Cronbach kebolehpercayaan
soal selidik ialah 0.9. Analisis statistik deskriptif dengan min dan sisihan piawai telah
dilakukan menggunakan perisian SPSS versi 27. Kajian ini mendapati tahap kesediaan
guru dari segi pengetahuan berada pada tahap yang tinggi dengan nilai min 3.58
(S.P=0.346) manakala tahap kesediaan guru untuk kembali mengajar dari aspek
kebimbangan berada pada tahap yang rendah berdasarkan nilai min iaitu 2.50
(S.P=0.861). Ini menunjukkan responden mengetahui tentang perubahan yang akan
berlaku dan mereka tidak bimbang dengan perubahan yang akan berlaku.
Kesimpulannya, tahap kesediaan guru untuk kembali mengajar bagi sesi persekolahan
bermula Januari mendapati bahawa guru-guru tidak bimbang dan bersedia untuk
kembali mengajar jika sesi persekolahan diubah semula kepada Januari. Implikasi
kajian ini ialah takwim persekolahan yang dikembalikan kepada Januari dapat
memudahkan dan menyelaraskan perancangan pelbagai pihak termasuk sekolah, guru
dan ibu bapa terutama dalam meminimumkan impak keseluruhan seperti banjir semasa
persediaan SPM. |
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |