UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About

QR Code Link :

Type :final_year_project
Subject :QD Chemistry
Main Author :Nur Fatihah Zainudin
Title :Keberkesanan penggunaan e-Modul Mastereaction bagi standard kandungan Faktor yang Mempengaruhi Kadar Tindak Balas terhadap murid tingkatan 4
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Sains dan Matematik
Year of Publication :2024
Corporate Name :Perpustakaan Tuanku Bainun
PDF Guest :Click to view PDF file

Abstract : Perpustakaan Tuanku Bainun
Kajian ini bertujuan untuk menguji keberkesanan e-Modul Mastereaction bagi standard kandungan Faktor yang Mempengaruhi Kadar Tindak Balas terhadap murid tingkatan empat. Kajian ini merupakan sebuah kajian kuantitatif yang menggunakan reka bentuk kuasi eksperimen. Sampel bagi kajian ini melibatkan murid tingkatan empat dari Sekolah Menengah Kebangsaan Damansara Utama (SMKDU) Petaling Jaya, Selangor yang mengambil mata pelajaran Kimia dan menggunakan teknik persampelan rawak berkelompok. Jumlah keseluruhan sampel terdiri daripada 30 orang murid dan dibahagikan kepada kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan. Kumpulan kawalan meggunakan kaedah pengajaran dan pembelajaran konvensional, manakala kumpulan rawatan adalah kumpulan murid yang akan menggunakan e-Modul Mastereaction dalam pembelajaran. Data kajian yang telah diperoleh dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) versi 27 bagi mengira frekuensi perbandingan hipotesis. Perbezaan min pencapaian murid dalam min skor dianalisis menggunakan ujian-t sampel bebas dan berpasangan. Dapatan menunjukkan hanya hipotesis nul satu dan kedua gagal ditolak pada nilai p > 0.05 (p = 0.348 dan 0.351) manakala hipotesis nul ketiga dan hipotesis nul keempat pula berjaya ditolak pada nilai p < 0.05 iaitu nilai p hipotesis nul ketiga = 0.012 dan hipotesis nul keempat = 0.017. Ini menunjukkan bahawa, penggunaan e-Modul Mastereaction bagi topik Faktor yang Mempengaruhi Kadar Tindak Balas sebagai bahan bantu mengajar berkesan secara positif terhadap peningkatan pencapaian pelajar tingkatan 4. Kesimpulannya, jelas dilihat bahawa penggunaan e-Modul Mastereaction bagi standard kandungan Faktor yang Mempengaruhi Kadar Tindak Balas terhadap murid tingkatan 4 adalah berkesan. Implikasinya, e-Modul Mastereaction ini wajar digunakan sebagai bahan bantu mengajar bagi standard kandungan Faktor yang Mempengaruhi Kadar Tindak Balas kerana memberikan kesan positif dalam proses pengajaran dan pembelajaran.

References

Afriani, N., Haris, M., Savalas, L. R. T., & Sofia, B. F. D. (2022). Pengaruh Modul Elektronik Kimia terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI MIPA SMAN 1 Jonggat pada Materi Termokimia. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(1), 84­88. Diperoleh daripada https://doi.org/10.29303/jipp.v7i1.393 

Arihasnida Ariffin, Juglet Nur Haris Mat Supri, Norhasyimah Hamzah, Normah Zakaria & Siti Nur Kamariah Rubani. (2022). E-Modul Lukisan Skematik Perpaipan Menggunakan Model Madeline Hunter. Innovative Teaching and Learning Journal, 6(1), 1–9. Diperoleh daripada https://itlj.utm.my/index.php/itlj/article/view/90 

Asmadi MuhammadNoer. (2020).Content Needs Analysisand Development of the E-Module Reaction Rate in School Chemistry. Journal of Physics: Conference Series. 1655. 012069. 10.1088/1742-6596/1655/1/012069. 

Azraai Othman, Dani Asmadi Ibrahim, Noor Asmahan Abdullah & Farhana Umanan (2021). Development of Teaching and Learning Model using TPACK Framework and Effectiveness of e-Learning for Matriculation Chemistry subject. Jurnal Pendidikan Sains Dan Matematik Malaysia, 11(1), 1-19. https://doi.org/10.37134/jpsmm.vol11.1.1.2021 

Bacotang Juppri. (2014). Pelaksanaan Kajian Kuasi-Eksperimen untuk mengenal Pasti Tahap Kemahiran Literasi Awal Kanak-kanak Taska. Tesis Sarjana Universiti Islam Antarabangsa Malaysia. 

ChuaY. P. (2014). Kaedah dan Statistik penyelidikan-Ujian Univariat dan Multivariat (Buku 4) Edisi Ketiga. Kuala Lumpur: Mc Graw Hill Education. 

Cohen, J. (1960). A coeffisient for agreement for nominal scales. Educational dan Psychological Measurement, 37-46. 

Creswell. J.W. & Creswell, J.D. (2017). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. 4th Edition, Sage, Newbury Park. 

Eliza Annis Thangaiah, Ruzzakiah Jenal & Jamaiah Yahaya. (2020). Penerokaan Penggunaan E-Pembelajaran dalam Kalangan Pelajar dan Pengajar TVET -Satu Kajian Awal. Akademika 90(Isu Khas 3), 11(1), 5-18. Diperoleh daripadahttp://journalarticle.ukm.my/17317/1/42039-140066 

Gatanagayan, T. & Fadzilah Amzah. (2021). “Modul Kadimel: Reka Bentuk Pembangunan Modul Pembelajaran Kosa Kata Yang Lebif Afdal”, Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 6(12), pp. 109 -124. doi: 10.47405/mjssh.v6i12.1184. Diperoleh daripada https://msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/1184 

Gili, P.P., Divayana, D. G. H., & Sugihartini, N. (2019). Pengaruh E-Modul Berbasis Metode Pembelajaran Problem BasedLearningPadaMata Pelajaran BasisData 

Terhadap HasilBelajarDan Motivasi Siswa(Studi Kasus : Kelas XIIRekayasa Perangkat Lunak Di SMK Negeri 1 Negara). Jurnal Nasional Pendidikan Teknik Informatika: JANAPATI, 7(2), 121–131. https://doi.org/10.23887/janapati.v7i2.12369 

Ida Puteri Mahsan, Elis Syuhaila Mokhtar & Muliyati Mat Alim. (2022). Isu Pelaksanaan dan Inovasi E-Pembelajaran Pendidikan Seni Visual Sekolah Luar Bandar di Fasa Pandemik Covid 19. Journal of Engineering, Technology, and Applied Science, 4(3), 131-139. Diperoleh daripada https://www.researchgate.net/publication/366628787_Isu_Pelaksanaan_dan_I novasi_E­Pembelajaran_Pendidikan_Seni_Visual_Sekolah_Luar_Bandar_di_Fasa_Pand emik_Covid_19 

John D. Sibatu, M. & Siew, N. M. (2023).“Kesan Teknik Mnemonik dan Pembelajaran Koperatif terhadap Pencapaian Pelajar Sekolah Luar Bandar dalam Pendaraban Indeks”, Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 8(7), p. e002407. doi: 10.47405/mjssh.v8i7.2407. 

Kamarul Azmi Jasmi. (2012). Kursus Penyelidikan Kualitatif siri 1 2012 pada 28-29 Mac 2012 di Puteri Resort Melaka anjuran Institut Pendidikan Guru Malaysia Kampus Temenggong Ibrahim, Jalan Datin Halimah, 80350 Johor Bahru, Negeri Johor Darul Ta'zim, p. 1-33. Diperoleh daripada https://www.researchgate.net/publication/293097747_Kesahan_dan_Kebolehp ercayaan_dalam_Kajian_Kualitatif 

Kementerian Pendidikan Malaysia Lembaga Peperiksaan (2022). Laporan Analisis Keputusan Peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia Tahun 2021. Kuala Lumpur: Kementerian Pendidikan Malaysia Lembaga Peperiksaan. Diperoleh daripada Kementerian Pendidikan Lembaga Peperiksaan Laman Web: http://lp.moe.gov.my/files/spm/2022/Laporan%20Analisis%20Keputusan%20 SPM%202021.pdf 

Kementerian Pendidikan Malaysia Lembaga Peperiksaan (2021). Laporan Analisis Keputusan Peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia Tahun 2020. Kuala Lumpur: Kementerian Pendidikan Malaysia Lembaga Peperiksaan. Diperoleh daripada Kementerian Pendidikan Malaysia Lembaga Peperiksaan Laman Web: https://www.moe.gov.my/muat-turun/laporan-dan-statistik/lp/4375-laporan­analisis-keputusan-spm-2020/file 

Khairol Azwar Mazin & Marlina Mohamad. (2016). Pembangunan E-Modul Pembelajaran EnjinDiesel Untuk Kursus TeknologiAutomotif. ThesisSarjana, Universiti Tun Hussein Onn. Diperoleh daripada https://publisher.uthm.edu.my/ojs/index.php/oj-tp/article/view/4752/2837 

Maharani, A., Rahmah, M., Anisha, R., &Ardi, A. (2023).PreparingGeneration Zwith character and wisdom in using technology through education. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(7), 53-59. Diperoleh daripada https://doi.org/10.5281/zenodo.7803836 

Mark A Goss-Sampson. (2018). Analisis Statistik Dengan JASP: Buku Panduan Pelajar. SAGE Publications. 

Mishra P, Pandey CM, Singh U, Gupta A, Sahu C, Keshri A. (22 Jan – Mac 2019). Descriptivestatistics and normalitytests forstatistical data. Ann Card Anaesth. (1):67-72. doi: 10.4103/aca.ACA_157_18. PMID: 30648682; PMCID: PMC6350423. 

Mohammad Syukor Mohammad Ghulam, Tengku Sarina Aini Tengku Kasim & Fakhrul Adabi Abdul Kadir. (2019). Pengintegrasian Sains Kesihatan dalam Pendidikan Islam KSSM TingkatanSatu:Kajian Kuasi-Eksperimen: Integrated of Health Sciences into Islamic Education in Form One KSSM: A Quasi-Experimental Study. Journal of Islamic Educational Research, 4(1), 1–13. Diperoleh daripada https://ejournal.um.edu.my/index.php/JIER/article/view/14754 

Mohd Faizal Nizam Lee Abdullah & Leow, T. W. (2017). Kesahan dan Kebolehpercayaan Instrumen Penilaian Kendiri Pembelajaran Geometri Tingkatan Satu. Malaysian Journal of Learning and Instruction, 14(1), 211­265. Diperoleh daripada https://www.researchgate.net/publication/317977535_Kesahan_dan_kebolehp ercayaan_instrumen_penilaian_kendiri_pembelajaran_geometri_tingkatan_satu 

Mohd Zuhairil Ikmal Saidi. (2019). Pendekatan Kuantitatif dalam Penggunaan R. Thesis Sarjana, Universiti Malaysia Sabah. Diperoleh daripada https://www.researchgate.net/publication/337593143_Pendekatan_Kuantitatif _dalam_Penggunaan_R 

Muhammad Affan Ahamad, Erda Wati Bakar, & Jowati Juhary. (2022). Kemahiran Berfikir Aras Tinggi Melalui Pendekatan Konstruktivisme dalam Pengajaran Seni Bahasa. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 7(7), e001597. Diperoleh daripada https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i7.1597 

Ni’amah, K., & M, H. S. (2021). Teori Pembelajaran Kognitif dan Aplikasinya dalam Pendidikan Islam. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Raushan Fikr, 10(2), 204-217. Diperoleh daripada https://doi.org/10.24090/jimrf.v10i2.4947 

Noer, A.M., Putri, E.N., Rery, R., Anwar, L. dan Tarawi, O. (2021). The e-module development of reaction rate based on guided inquiry as independent teaching materials. Journal of Physics: Conference Series. 1806. 012176. 10.1088/1742­6596/1806/1/012176 

NoorAmani Salleh,FaridaOthman & NorfazilahJa’afar. (2017).Pembangunan Modul Interaktif Fiber Optic Communication System. Advanced Journal of Technical and Vocational Education, 1(1), 1-11. Diperoleh daripada https://myjurnal.mohe.gov.my/filebank/published_article/86581/1.pdf 

Noraffandy Yahaya, & Nur Fazila Binti Salleh. (2020). Modul Pembelajaran Kendiri (MPK) Bagi Perisian Microsoft Visual Basic 6.0.Diperoleh daripadaUniversiti Teknologi Malaysia Laman Web: http://eprints.utm.my/id/eprint/11984/1/Modul_Pembelajaran_Kendiri.pdf 

NorfarianaRahim &Lee, T. T. (2021).Development of Acid Basee-learning(e-PAB) Module using Google Classroom. Journal of Science and Mathematics Letters, 9(1), 1-10. Diperoleh daripada https://doi.org/10.37134/jsml.vol9.1.1.2021 

NorhazleynaHamzah, HarozilaRamli &Mohd. Zahuri Khairani. (2022).Kepentingan E-Modul dalam Pengajaran dan Pembelajaran Pendidikan Seni Visual. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 7(12), e001971. https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i12.1971 

Nur Syaza Hanin Abdul Rahman, Nor Jana Saim, Norulhuda Sarnon@Kusenin & Ezarina Zakaria. (2018). Pengetahuan dan Persepsi Mengenai Baby hatch Dalam Kalangan Pelajar Profesion Menolong di Universiti. Jurnal Personalia Pelajar, 21(2), 59-69. Diperoleh daripada https://www.ukm.my/personalia/wp­content/uploads/2018/12/Artikel-17_NOR-JANA-SAIM_Final.pdf 

Ooi, W. Y., Abdul Razaq Ahmad, & ShakilaCheDahalan. (2022).Keberkesanan Didik HiburTerhadapEmpatiSejarahdalam kalanganMurid Tahun Empat di Daerah Kota Setar, Kedah. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 7(3), e001326. Diperoleh daripada https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i3.1326 

Rabaah Abdullah, Wan Noorlizawati Wan Mat Ali & Adnan Jusoh. (2021). Penggunaan Bahan Bantu Mengajar (BBM) dalam Subjek Tema “Penjajahan di Asia Tenggara pada Abad ke-19”. Perspektif (2021), 1(13), 13. Diperoleh daripada file:///C:/Users/Acer/Downloads/aazradmin,+Penggunaan+BBM+Sejarah.pdf 

Rayner Tangkui. (2023). Penggunaan Powtoon Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Sains:Kesan Terhadap Pencapaian Dan Minat Murid.Kurikulum & Pengajaran Asia Pasifik, 11(3), 15-31.E-ISSN: 2289-3008 

Roshlawaty Md Raieh. (2022, June 30). 12 tip cara belajar dan skor A subjek Kimia, sangat mudah jika tahu teknik sebenar! Sinar Bestari, p. 1. Diperoleh daripada https://sinarbestari.sinarharian.com.my/gen-z/12-tip-cara-belajar-dan-skor-a­subjek-kimia-sangat-mudah-jika-tahu-teknik-sebenar 

Sari, W.K., Supriatna, A., & S Hendayana. (2019). Analysis of students difficulties based on respondents abilitytest on the topic of factors affecting reaction rate. Journal of Physics: Conference Series. 11(57), 1-6. Diperoleh daripada https://www.researchgate.net/publication/331660232_Analysis_of_students_di fficulties_based_on_respondents_ability_test_on_the_topic_of_factors_affecti ng_reaction_rate

Siti Hajar Johar & Nurhanim Saadah Abdullah (2019). Pembangunan e-Modul Augmented Reality bagi Subjek Semiconductor Devices untuk Guru TVET. Online Journal for TVET Practitioners, 4(2), 99–104. Diperoleh daripada https://publisher.uthm.edu.my/ojs/index.php/oj-tp/article/view/5098 

Siti Zulaidah Salsidu, Mohamed Nor Azhari Azman & Mai Shihah. (2017). Tren Pembelajaran Menggunakan Multimedia Interaktif dalam Bidang Pendidikan Teknikal: Satu Sorotan Literatur. Sains Humanika. 9. 10.11113/sh.v9n1­5.1187. 

Taherdoost, H. (2016). Sampling methods in research methodology: How to choose a sampling technique for research. International Journal of Academic Research in Management (IJARM), 5(2), 18-27. 

Umam, K., Cahyo, R., & Ridha, A. A. (2019). Effectiveness of Training on Constructivism Learning Methods to Improve Teaching Skills Self Help Material for EarlyChildhood Education Teachers. The International Journal of Indian Psychology. 7. 667-679. 10.25215/0703.072. 

Wiyarsi A., Sutrisno H., & Rohaeti E. (2018). The effect of multiple representation approach on students’ creative thinking skills: A case of ‘Rate of Reaction’ topic. Journal of Physics: Conference Series, 1097. Diperoleh daripada https://doi.org/10.1088/17426596/1097/1/012054 

YusnizaYusof, MingF.L., Foong&CheeS.L.(2016). Integrasi konsep dan teori beban kognitif dalam pendidikan kejuruteraan di Malaysia: Satu kajian literatur. Malaysian yusJournal of Society and Space. 12. 46-57. 

Zaharah Che Isa & Nurulwahida Azid. (2021). Analisis Statistik Kesahan dan Kebolehpercayaan Ujian Pencapaian Reka Bentuk Elektrik. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 6(8), 196-206. doi: 10.47405/mjssh.v6i8.904. 

 


This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.