UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Perpustakaan Tuanku Bainun |
Kajian ini bertujuan untuk menguji keberkesanan e-Modul Mastereaction bagi standard
kandungan Faktor yang Mempengaruhi Kadar Tindak Balas terhadap murid tingkatan
empat. Kajian ini merupakan sebuah kajian kuantitatif yang menggunakan reka bentuk
kuasi eksperimen. Sampel bagi kajian ini melibatkan murid tingkatan empat dari
Sekolah Menengah Kebangsaan Damansara Utama (SMKDU) Petaling Jaya, Selangor
yang mengambil mata pelajaran Kimia dan menggunakan teknik persampelan rawak
berkelompok. Jumlah keseluruhan sampel terdiri daripada 30 orang murid dan
dibahagikan kepada kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan. Kumpulan kawalan
meggunakan kaedah pengajaran dan pembelajaran konvensional, manakala kumpulan
rawatan adalah kumpulan murid yang akan menggunakan e-Modul Mastereaction
dalam pembelajaran. Data kajian yang telah diperoleh dianalisis menggunakan perisian
Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) versi 27 bagi mengira frekuensi
perbandingan hipotesis. Perbezaan min pencapaian murid dalam min skor dianalisis
menggunakan ujian-t sampel bebas dan berpasangan. Dapatan menunjukkan hanya
hipotesis nul satu dan kedua gagal ditolak pada nilai p > 0.05 (p = 0.348 dan 0.351)
manakala hipotesis nul ketiga dan hipotesis nul keempat pula berjaya ditolak pada nilai
p < 0.05 iaitu nilai p hipotesis nul ketiga = 0.012 dan hipotesis nul keempat = 0.017. Ini
menunjukkan bahawa, penggunaan e-Modul Mastereaction bagi topik Faktor yang
Mempengaruhi Kadar Tindak Balas sebagai bahan bantu mengajar berkesan secara
positif terhadap peningkatan pencapaian pelajar tingkatan 4. Kesimpulannya, jelas
dilihat bahawa penggunaan e-Modul Mastereaction bagi standard kandungan Faktor
yang Mempengaruhi Kadar Tindak Balas terhadap murid tingkatan 4 adalah berkesan.
Implikasinya, e-Modul Mastereaction ini wajar digunakan sebagai bahan bantu
mengajar bagi standard kandungan Faktor yang Mempengaruhi Kadar Tindak Balas
kerana memberikan kesan positif dalam proses pengajaran dan pembelajaran. |
References |
Afriani, N., Haris, M., Savalas, L. R. T., & Sofia, B. F. D. (2022). Pengaruh Modul Elektronik Kimia terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI MIPA SMAN 1 Jonggat pada Materi Termokimia. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(1), 8488. Diperoleh daripada https://doi.org/10.29303/jipp.v7i1.393 Arihasnida Ariffin, Juglet Nur Haris Mat Supri, Norhasyimah Hamzah, Normah Zakaria & Siti Nur Kamariah Rubani. (2022). E-Modul Lukisan Skematik Perpaipan Menggunakan Model Madeline Hunter. Innovative Teaching and Learning Journal, 6(1), 1–9. Diperoleh daripada https://itlj.utm.my/index.php/itlj/article/view/90 Asmadi MuhammadNoer. (2020).Content Needs Analysisand Development of the E-Module Reaction Rate in School Chemistry. Journal of Physics: Conference Series. 1655. 012069. 10.1088/1742-6596/1655/1/012069. Azraai Othman, Dani Asmadi Ibrahim, Noor Asmahan Abdullah & Farhana Umanan (2021). Development of Teaching and Learning Model using TPACK Framework and Effectiveness of e-Learning for Matriculation Chemistry subject. Jurnal Pendidikan Sains Dan Matematik Malaysia, 11(1), 1-19. https://doi.org/10.37134/jpsmm.vol11.1.1.2021 Bacotang Juppri. (2014). Pelaksanaan Kajian Kuasi-Eksperimen untuk mengenal Pasti Tahap Kemahiran Literasi Awal Kanak-kanak Taska. Tesis Sarjana Universiti Islam Antarabangsa Malaysia. ChuaY. P. (2014). Kaedah dan Statistik penyelidikan-Ujian Univariat dan Multivariat (Buku 4) Edisi Ketiga. Kuala Lumpur: Mc Graw Hill Education. Cohen, J. (1960). A coeffisient for agreement for nominal scales. Educational dan Psychological Measurement, 37-46. Creswell. J.W. & Creswell, J.D. (2017). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. 4th Edition, Sage, Newbury Park. Eliza Annis Thangaiah, Ruzzakiah Jenal & Jamaiah Yahaya. (2020). Penerokaan Penggunaan E-Pembelajaran dalam Kalangan Pelajar dan Pengajar TVET -Satu Kajian Awal. Akademika 90(Isu Khas 3), 11(1), 5-18. Diperoleh daripadahttp://journalarticle.ukm.my/17317/1/42039-140066 Gatanagayan, T. & Fadzilah Amzah. (2021). “Modul Kadimel: Reka Bentuk Pembangunan Modul Pembelajaran Kosa Kata Yang Lebif Afdal”, Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 6(12), pp. 109 -124. doi: 10.47405/mjssh.v6i12.1184. Diperoleh daripada https://msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/1184 Gili, P.P., Divayana, D. G. H., & Sugihartini, N. (2019). Pengaruh E-Modul Berbasis Metode Pembelajaran Problem BasedLearningPadaMata Pelajaran BasisData Terhadap HasilBelajarDan Motivasi Siswa(Studi Kasus : Kelas XIIRekayasa Perangkat Lunak Di SMK Negeri 1 Negara). Jurnal Nasional Pendidikan Teknik Informatika: JANAPATI, 7(2), 121–131. https://doi.org/10.23887/janapati.v7i2.12369 Ida Puteri Mahsan, Elis Syuhaila Mokhtar & Muliyati Mat Alim. (2022). Isu Pelaksanaan dan Inovasi E-Pembelajaran Pendidikan Seni Visual Sekolah Luar Bandar di Fasa Pandemik Covid 19. Journal of Engineering, Technology, and Applied Science, 4(3), 131-139. Diperoleh daripada https://www.researchgate.net/publication/366628787_Isu_Pelaksanaan_dan_I novasi_EPembelajaran_Pendidikan_Seni_Visual_Sekolah_Luar_Bandar_di_Fasa_Pand emik_Covid_19 John D. Sibatu, M. & Siew, N. M. (2023).“Kesan Teknik Mnemonik dan Pembelajaran Koperatif terhadap Pencapaian Pelajar Sekolah Luar Bandar dalam Pendaraban Indeks”, Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 8(7), p. e002407. doi: 10.47405/mjssh.v8i7.2407. Kamarul Azmi Jasmi. (2012). Kursus Penyelidikan Kualitatif siri 1 2012 pada 28-29 Mac 2012 di Puteri Resort Melaka anjuran Institut Pendidikan Guru Malaysia Kampus Temenggong Ibrahim, Jalan Datin Halimah, 80350 Johor Bahru, Negeri Johor Darul Ta'zim, p. 1-33. Diperoleh daripada https://www.researchgate.net/publication/293097747_Kesahan_dan_Kebolehp ercayaan_dalam_Kajian_Kualitatif Kementerian Pendidikan Malaysia Lembaga Peperiksaan (2022). Laporan Analisis Keputusan Peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia Tahun 2021. Kuala Lumpur: Kementerian Pendidikan Malaysia Lembaga Peperiksaan. Diperoleh daripada Kementerian Pendidikan Lembaga Peperiksaan Laman Web: http://lp.moe.gov.my/files/spm/2022/Laporan%20Analisis%20Keputusan%20 SPM%202021.pdf Kementerian Pendidikan Malaysia Lembaga Peperiksaan (2021). Laporan Analisis Keputusan Peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia Tahun 2020. Kuala Lumpur: Kementerian Pendidikan Malaysia Lembaga Peperiksaan. Diperoleh daripada Kementerian Pendidikan Malaysia Lembaga Peperiksaan Laman Web: https://www.moe.gov.my/muat-turun/laporan-dan-statistik/lp/4375-laporananalisis-keputusan-spm-2020/file Khairol Azwar Mazin & Marlina Mohamad. (2016). Pembangunan E-Modul Pembelajaran EnjinDiesel Untuk Kursus TeknologiAutomotif. ThesisSarjana, Universiti Tun Hussein Onn. Diperoleh daripada https://publisher.uthm.edu.my/ojs/index.php/oj-tp/article/view/4752/2837 Maharani, A., Rahmah, M., Anisha, R., &Ardi, A. (2023).PreparingGeneration Zwith character and wisdom in using technology through education. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(7), 53-59. Diperoleh daripada https://doi.org/10.5281/zenodo.7803836 Mark A Goss-Sampson. (2018). Analisis Statistik Dengan JASP: Buku Panduan Pelajar. SAGE Publications. Mishra P, Pandey CM, Singh U, Gupta A, Sahu C, Keshri A. (22 Jan – Mac 2019). Descriptivestatistics and normalitytests forstatistical data. Ann Card Anaesth. (1):67-72. doi: 10.4103/aca.ACA_157_18. PMID: 30648682; PMCID: PMC6350423. Mohammad Syukor Mohammad Ghulam, Tengku Sarina Aini Tengku Kasim & Fakhrul Adabi Abdul Kadir. (2019). Pengintegrasian Sains Kesihatan dalam Pendidikan Islam KSSM TingkatanSatu:Kajian Kuasi-Eksperimen: Integrated of Health Sciences into Islamic Education in Form One KSSM: A Quasi-Experimental Study. Journal of Islamic Educational Research, 4(1), 1–13. Diperoleh daripada https://ejournal.um.edu.my/index.php/JIER/article/view/14754 Mohd Faizal Nizam Lee Abdullah & Leow, T. W. (2017). Kesahan dan Kebolehpercayaan Instrumen Penilaian Kendiri Pembelajaran Geometri Tingkatan Satu. Malaysian Journal of Learning and Instruction, 14(1), 211265. Diperoleh daripada https://www.researchgate.net/publication/317977535_Kesahan_dan_kebolehp ercayaan_instrumen_penilaian_kendiri_pembelajaran_geometri_tingkatan_satu Mohd Zuhairil Ikmal Saidi. (2019). Pendekatan Kuantitatif dalam Penggunaan R. Thesis Sarjana, Universiti Malaysia Sabah. Diperoleh daripada https://www.researchgate.net/publication/337593143_Pendekatan_Kuantitatif _dalam_Penggunaan_R Muhammad Affan Ahamad, Erda Wati Bakar, & Jowati Juhary. (2022). Kemahiran Berfikir Aras Tinggi Melalui Pendekatan Konstruktivisme dalam Pengajaran Seni Bahasa. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 7(7), e001597. Diperoleh daripada https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i7.1597 Ni’amah, K., & M, H. S. (2021). Teori Pembelajaran Kognitif dan Aplikasinya dalam Pendidikan Islam. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Raushan Fikr, 10(2), 204-217. Diperoleh daripada https://doi.org/10.24090/jimrf.v10i2.4947 Noer, A.M., Putri, E.N., Rery, R., Anwar, L. dan Tarawi, O. (2021). The e-module development of reaction rate based on guided inquiry as independent teaching materials. Journal of Physics: Conference Series. 1806. 012176. 10.1088/17426596/1806/1/012176 NoorAmani Salleh,FaridaOthman & NorfazilahJa’afar. (2017).Pembangunan Modul Interaktif Fiber Optic Communication System. Advanced Journal of Technical and Vocational Education, 1(1), 1-11. Diperoleh daripada https://myjurnal.mohe.gov.my/filebank/published_article/86581/1.pdf Noraffandy Yahaya, & Nur Fazila Binti Salleh. (2020). Modul Pembelajaran Kendiri (MPK) Bagi Perisian Microsoft Visual Basic 6.0.Diperoleh daripadaUniversiti Teknologi Malaysia Laman Web: http://eprints.utm.my/id/eprint/11984/1/Modul_Pembelajaran_Kendiri.pdf NorfarianaRahim &Lee, T. T. (2021).Development of Acid Basee-learning(e-PAB) Module using Google Classroom. Journal of Science and Mathematics Letters, 9(1), 1-10. Diperoleh daripada https://doi.org/10.37134/jsml.vol9.1.1.2021 NorhazleynaHamzah, HarozilaRamli &Mohd. Zahuri Khairani. (2022).Kepentingan E-Modul dalam Pengajaran dan Pembelajaran Pendidikan Seni Visual. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 7(12), e001971. https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i12.1971 Nur Syaza Hanin Abdul Rahman, Nor Jana Saim, Norulhuda Sarnon@Kusenin & Ezarina Zakaria. (2018). Pengetahuan dan Persepsi Mengenai Baby hatch Dalam Kalangan Pelajar Profesion Menolong di Universiti. Jurnal Personalia Pelajar, 21(2), 59-69. Diperoleh daripada https://www.ukm.my/personalia/wpcontent/uploads/2018/12/Artikel-17_NOR-JANA-SAIM_Final.pdf Ooi, W. Y., Abdul Razaq Ahmad, & ShakilaCheDahalan. (2022).Keberkesanan Didik HiburTerhadapEmpatiSejarahdalam kalanganMurid Tahun Empat di Daerah Kota Setar, Kedah. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 7(3), e001326. Diperoleh daripada https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i3.1326 Rabaah Abdullah, Wan Noorlizawati Wan Mat Ali & Adnan Jusoh. (2021). Penggunaan Bahan Bantu Mengajar (BBM) dalam Subjek Tema “Penjajahan di Asia Tenggara pada Abad ke-19”. Perspektif (2021), 1(13), 13. Diperoleh daripada file:///C:/Users/Acer/Downloads/aazradmin,+Penggunaan+BBM+Sejarah.pdf Rayner Tangkui. (2023). Penggunaan Powtoon Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Sains:Kesan Terhadap Pencapaian Dan Minat Murid.Kurikulum & Pengajaran Asia Pasifik, 11(3), 15-31.E-ISSN: 2289-3008 Roshlawaty Md Raieh. (2022, June 30). 12 tip cara belajar dan skor A subjek Kimia, sangat mudah jika tahu teknik sebenar! Sinar Bestari, p. 1. Diperoleh daripada https://sinarbestari.sinarharian.com.my/gen-z/12-tip-cara-belajar-dan-skor-asubjek-kimia-sangat-mudah-jika-tahu-teknik-sebenar Sari, W.K., Supriatna, A., & S Hendayana. (2019). Analysis of students difficulties based on respondents abilitytest on the topic of factors affecting reaction rate. Journal of Physics: Conference Series. 11(57), 1-6. Diperoleh daripada https://www.researchgate.net/publication/331660232_Analysis_of_students_di fficulties_based_on_respondents_ability_test_on_the_topic_of_factors_affecti ng_reaction_rate Siti Hajar Johar & Nurhanim Saadah Abdullah (2019). Pembangunan e-Modul Augmented Reality bagi Subjek Semiconductor Devices untuk Guru TVET. Online Journal for TVET Practitioners, 4(2), 99–104. Diperoleh daripada https://publisher.uthm.edu.my/ojs/index.php/oj-tp/article/view/5098 Siti Zulaidah Salsidu, Mohamed Nor Azhari Azman & Mai Shihah. (2017). Tren Pembelajaran Menggunakan Multimedia Interaktif dalam Bidang Pendidikan Teknikal: Satu Sorotan Literatur. Sains Humanika. 9. 10.11113/sh.v9n15.1187. Taherdoost, H. (2016). Sampling methods in research methodology: How to choose a sampling technique for research. International Journal of Academic Research in Management (IJARM), 5(2), 18-27. Umam, K., Cahyo, R., & Ridha, A. A. (2019). Effectiveness of Training on Constructivism Learning Methods to Improve Teaching Skills Self Help Material for EarlyChildhood Education Teachers. The International Journal of Indian Psychology. 7. 667-679. 10.25215/0703.072. Wiyarsi A., Sutrisno H., & Rohaeti E. (2018). The effect of multiple representation approach on students’ creative thinking skills: A case of ‘Rate of Reaction’ topic. Journal of Physics: Conference Series, 1097. Diperoleh daripada https://doi.org/10.1088/17426596/1097/1/012054 YusnizaYusof, MingF.L., Foong&CheeS.L.(2016). Integrasi konsep dan teori beban kognitif dalam pendidikan kejuruteraan di Malaysia: Satu kajian literatur. Malaysian yusJournal of Society and Space. 12. 46-57. Zaharah Che Isa & Nurulwahida Azid. (2021). Analisis Statistik Kesahan dan Kebolehpercayaan Ujian Pencapaian Reka Bentuk Elektrik. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 6(8), 196-206. doi: 10.47405/mjssh.v6i8.904.
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |