UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Perpustakaan Tuanku Bainun |
Kajian ini dijalankan bertujuan untuk membangunkan modul pembelajaran Heat Classroom menggunakan
perisian Genially. Kajian ini turut mengenal pasti nilai kesahan kandungan modul, kebolehpercayaan modul dan
persepsi pelajar terhadap modul dari segi kebolehgunaan, mudah digunakan, mudah dipelajari dan kepuasan
modul. Reka bentuk kajian adalah reka bentuk dan pembangunan. Model ADDIE digunakan sebagai model reka
bentuk instruksi dalam pembangunan modul pembelajaran Heat Classroom. Dua instrumen telah digunakan, iaitu
borang kesahan muka dan kandungan, juga borang soal selidik . Dua orang guru sekolah telah dilantik untuk
menilai kesahan kandungan Heat Classroom tersebut. Seramai 15 orang pelajar tingkatan empat daripada SMK
Pandan Indah terletak di Ampang, Selangor digunakan sebagai sampel dalam kajian rintis. Seramai 32 orang
pelajar fizik daripada SMK Pandan Jaya yang terletak di Ampang, Selangor dipilih sebagai responden kajian
lapangan. Dapatan kajian menunjukkan nilai Indeks Kesahan Kandungan (CVI) bagi borang kesahan muka dan
kandungan Heat Classroom juga borang kesahan soal selidik ialah masing-masing 1.0 dan nilai pekali
kebolehpercayaan Heat Classroom ialah 0.747. Data kajian lapangan dianalisis menggunakan statistik deskriptif.
Dapatan kajian menunjukkan persepsi reponden terhadap kebergunaan Heat Classroom mendapat nilai min purata
3.69 ( SP = 0.486 ) iaitu nilai min untuk konstruk kebergunaan ialah 3.63 ( SP = 0.467 ) mudah digunakan ialah
3.69 (SP = 0.458) untuk konstruk mudah dipelajari pula ialah 3.72 ( SP = 0.451 )dan konstruk kepuasan pula ialah
3.66 ( SP = 0.475 ) . Kesimpulannya, Heat Classroom mempunyai nilai kesahan kandungan dan kebolehpercayaan
yang tinggi manakala persepsi responden terhadap Heast Classroom juga mendapat nilai min yang tinggi.
Implikasinya, Heat Classroom ini sesuai digunakan sebagai modul kendiri bagi pelajar bagi bagi topik Haba
tingkatan empat. |
References |
Abdi, A. (2014). The effect of inquiry-based learning method on stdents’ academic achievement in science course. Universal Journal of Educational Research, 2(1), 37–41. Abdul Aziz Ishak & Aida Zuraina Mir Ahmad Talaat. (2020). Pembelajaran Atas Talian: Tinjauan Terhadap Kesediaan Dan Motivasi Dalam Kalangan Pelajar Diploma Logistic Dan Pengurusan Rantaian Bekanalan, Politeknik Seberang Perai, Pulau Pinang. Jurnal Dunia Pendidikan, 2(4): 68-82. Abdullah, S., & Majid, A. F. (2013). English Language Teaching Challenges in Malaysia: Polytechnic Lecturers’ Experience. WorldApplied Science Journal, 28, 540-547. Ahmad Fkrudin Mohamed Yusoff, Wan Norina Wan Hamat & Nor Khayati Basir (2019). Penggunaan AplikasiWeb 2.0 DalamProsesPengajaran Dan Pembelajaran KursusMata Pelajaran Umum (Mpu) Di Politeknik. Journal of Social Sciences and Humanities,6(5), (1-13). Ahmad HanisAzman &Azmanirah Ab Rahman(2022).Pembangunan E–ModulPembelajaran Asas Ni Multisim. Research and Innovation in Technical and Vocational Education and Training,2(2 ), 86-098. Chua, Y. P. (2006).Asas statistik penyelidikan. Kuala Lmpur: McGraw-Hill. Clark, R. C., &Mayer,R. E. (2003). e-learning and thescienceof instruction:Provenguidelines for consumers and designers of multimedia learning. San Francisco: Pfeiffer. Ibda,Fatimah. (2015). Perkembangan Kognitif:Teori Jean Piaget. 3(1),(21-37). IlmiZajuliIchsan etal. (2020).Covid-19 dan e-learning:Perubahan StrategiPembelajaran Sains dan Lingkungan di SMP. Jurnal Inovasi Pendidikan (JINoP). 6(1): 50-61. John, Philips L. 1969. The origins of intellect Piaget’s theory. United States of America: Library of Congress. Kelley, T. R., Knowles, J. G., Holland, J. D., & Han, J. (2020). Increasing high school teachers' selfefficacy for integrated STEM instruction through a collaborative community of practice. International Journal of STEM Education, 7(14), 1-13. Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30(3), 607–610. Mayer, R.E. (2001). Multimedia learning. Cambridge: Cambridge University Press. Mayer, R. E. (2003). The promise of multimedia learning: Using the same instructional design methods across differentmedia. Learning and Instruction, 13(2003), 125 –139. Meilani Safitri &M.Ridwan Aziz (2022). Persepsi Pelajar Terhadap Aplikasi Multimedia Interaktif dalam Proses Pengajaran dan PembelajaranAbad ke-21. 3(2). 50-58. Mohamed Nor Azhari Azman, Nur Amierah Azli, Ramlee Mustapha, Balamuralithara Balakrishnan, Nor Kalsum Mohd Isa (2014). Penggunaan Alat Bantu Mengajar keAtas Guru Pelatih BagiTopik Kerja Kayu, Paip dan Logam. Sains Humanika 3(1) , 77–85. Mohd Taufek Harun & Mohd Ikhwan HadiYacoob (2021). Penilaian Kualiti Modul FZ-STEM: Aspek Kesahan dan Kebolehpercayaan, Journal Pendidikan Sains dan Matematik Malaysia, 1(6), 1-116. Mohd Taufek Harun & Mohd Ikhwan HadiYacoob (2021). Penilaian Kualiti Modul FZ-STEM: Aspek Kesahan dan Kebolehpercayaan, Journal Pendidikan Sains dan Matematik Malaysia, 1(6), 1-116. Muruganantham, G. (2015). Developing of E-Content package by using ADDIE model. Internayional Journal of Applied Research, 1(3), 52-53. Nada Aldoobie (2015). ADDIE Model. American International Journal of Contemporary Research. 5(6). Ngui Ching Ching & Nurfaradilla Mohamad Nasri. (2021). Penggunaan Kaedah Visualisasi Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Perbendaharaan Kata Bahasa Inggeris.Jurnal Dunia Pendidikan, 3(4), 444-449. Norhazleyna Hamzah, Harozila Ramli & Mohd. Zahuri Khairani (2022). Kepentingan E-Modul dalam Pengajaran dan Pembelajaran Pendidikan Seni Visual. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities, 7 (12), 2-11. Nur Fatin Shamimi Che Ibrahim, Nur Farahkhanna Mohd Rusli, Mohd Ra’in Shaari & Kesavam Nallaluthan (2021). Persepsi Pelajar terhadap Aplikasi Multimedia Interaktif dalam Proses Pengajaran dan Pembelajaran Abad ke-21, Online Journal for TVET Practitioners, 1(6), 15-24. Nurhadi (2018). Teori Belajar dan Pembelajaran Kognitivistik. Program Magister Pasca Sarjana (Pps) Prodi Pendidikan Agama Islam Universitas Islam Negeri Sutan Syarif KasimRiau Pekanbaru. Omardin Ashaari (1999). Pembelajaran Kreatif Untuk Pembelajaran Aktif. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka. Rahimah Wahid. (2020). Keberkesanan pembelajaran berasaskan permainan dalam kalangan pelajar institusi pengajian tinggi. Journal of Education and Social Sciences. Reigeluth (Ed.), Instructional design theories and models. NJ: Erlbaum. Mayer, R. E. (2001). Multimedia learning. NewYork: Cambridge University Press. Rohayu, S. H., Puspitasari, I. & Lilia Ellany Mohtar (2021). Ciri Kefahaman Pelajar Sekolah Menengah Atas Negeri Menggunakan Teknik Kartun Konsep Dalam Topik Haba. Journal of Science and Mathematics Letters, 9(2), 33-42. Siti Munirah Binti Mohamed, Asma Binti Ahmad & Azlina Binti Mazlan (2021). Penggunaan WazeTech untuk Meningkatkan Tahap KefahamanPelajar dalamTopik Kirchoff’sLaw, Journal on Technical andVocational Education (JTVE), 6(2), 161-170. Siti Zulaidah Salsidu, Mohamed NorAzhariAzman*,Hendri Pratama . Trend Pembelajaran Menggunakan MultimediaInteraktif DalamBidang Pendidikan Teknikal:Satu Sorotan Literatur..sainshumanika, 10(3). 21-27. Suparlan (2019). Teori KonstruktivismeDalam Pembelajaran. Islamika : Jurnal Keislaman dan Ilmu Pendidikan. 1(2), 79-88. Sylviana Mantihal & Siti Mistima Maat (2020). Pengaruh Pembelajaran Abad Ke-21 (Pak21) Terhadap Minat Murid Dalam PengajaranDan Pembelajaran Matematik: Satu Tijauan Sistematik. Jurnal Dunia Pendidikan. 2(1). 82-91. Umam, K., Cahyono, R., & Ridha, A. A. (2019). Effectiveness of Training on Constructivism Learning Methods to Improve Teaching Skills Self Help Material for Early Childhood Education Teachers. Voon, S. H. & Amran, M. S. Pengaplikasian Teori Pembelajaran Konstruktivisme Dalam Pembelajaran Matematik. 421-438. Wijayanti, Dwi. 2015. Analisis Pengaruh Teori Kognitif Jean Piaget Terhadap Perkembangan Moral Siswa Sekolah Dasar Melalui Pembelajaran IPS. Trihayu: Jurnal Pendidikan KeSD-an, Vol. 1, Nomor 2, Januari
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |