UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Perpustakaan Tuanku Bainun |
Bermula tahun 2010, Lembaga Peperiksaan Malaysia (LPM) telah memperkenalkan
penilaian berasaskan sekolah (PBS) bagi mata pelajaran Prinsip Perakaunan. Pengenalan
PBS ini bertujuan untuk memastikan sistem penilaian di negara kita berubah sejajar
dengan perubahan sistem pendidikan yang lebih dinamik dan holistik. Langkah ini
diperkenalkan kerana kelemahan dalam sistem penilaian berpusatkan peperiksaan yang
menyebabkan para peiajar dan guru terperangkap dengan teori dan soalan-soalan
peperiksaan yang lepas tanpa memahami secara praktikal apa yang dipelajari oleh
mereka. Justeru pengenalan PBS merupakan satu lagi transformasi dalam sistem
pendidikan negara kita bagi mencapai Falsafah Pendidikan Negara. Namun begitu,
pelaksanaan PBS bagi mata pelajaran Prinsip Perakaunan masih lagi di peringkat awal.
Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk mendapatkan persetujuan dan kesepakatan panel
pakar tentang cadangan penambahbaikan PBS berdasarkan masalah-masaiah yang
dihadapi semasa pelaksanaan PBS. Pengkaji menggunakan kaedah Delphi untuk
mendapatkan hasil dapatan kajian. Teknik ini melibatkan tiga pusingan di mana pusingan
pertama melibatkan proses temu bual bagi membentuk instrumen kajian. Pusingan kedua
dan ketiga pula melibatkan proses soal selidik. Seramai 12 orang sampel yang terdiri
daripada guru-guru yang berpengalaman dan pakar dalam mata pelajaran Prinsip
Perakaunan terlibat dalam dua pusingan soal selidik tersebut.- Data daripada kajian Delphi
telah dianalisis menggunakan perisian Statistical Package For Social Science 17.0 (SPSS
17.0) bagi memperolehi skor-skor median dan Julat Antara Kuartil (JAK). Skor median
dan Julat Antara Kuartil (JAK) menggambarkan tahap persetujuan dan kesepakatan di
kalangan panel pakar. Dapatan kajian ini telah mengenal pasti dua puluh isu
permasalahan dalam pelaksanaan PBS serta empat beias cadangan penambahbaikan
mengikut aspek-aspek yang ditetapkan. Antara aspek yang dikemukakan ialah aspek
pelajar, guru, pentadbir, prasarana, pengurusan fail, masa, ibu bapa, kewangan dan
pentaksiran. Kesimpulannya, kajian ini telah beijaya mengenalpasti masalah dalam
pelaksanaan PBS serta cadangan penambahbaikan mengikut perspektif pakar bagi
mcmastikan kejayaan pelaksanaan PBS. |
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |