UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About

QR Code Link :

Type :thesis
Subject :HF Commerce
Main Author :Wan Mohd Helmi Wan Hanafi
Title :Perlaksanaan penilaian berasaskan sekolah (PBS) bagi mata pelajaran prinsip perakaunan: satu kajian delphi
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Pengurusan dan Ekonomi
Year of Publication :2012
Notes :With cd
Corporate Name :Perpustakaan Tuanku Bainun
PDF Guest :Click to view PDF file

Abstract : Perpustakaan Tuanku Bainun
Bermula tahun 2010, Lembaga Peperiksaan Malaysia (LPM) telah memperkenalkan penilaian berasaskan sekolah (PBS) bagi mata pelajaran Prinsip Perakaunan. Pengenalan PBS ini bertujuan untuk memastikan sistem penilaian di negara kita berubah sejajar dengan perubahan sistem pendidikan yang lebih dinamik dan holistik. Langkah ini diperkenalkan kerana kelemahan dalam sistem penilaian berpusatkan peperiksaan yang menyebabkan para peiajar dan guru terperangkap dengan teori dan soalan-soalan peperiksaan yang lepas tanpa memahami secara praktikal apa yang dipelajari oleh mereka. Justeru pengenalan PBS merupakan satu lagi transformasi dalam sistem pendidikan negara kita bagi mencapai Falsafah Pendidikan Negara. Namun begitu, pelaksanaan PBS bagi mata pelajaran Prinsip Perakaunan masih lagi di peringkat awal. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk mendapatkan persetujuan dan kesepakatan panel pakar tentang cadangan penambahbaikan PBS berdasarkan masalah-masaiah yang dihadapi semasa pelaksanaan PBS. Pengkaji menggunakan kaedah Delphi untuk mendapatkan hasil dapatan kajian. Teknik ini melibatkan tiga pusingan di mana pusingan pertama melibatkan proses temu bual bagi membentuk instrumen kajian. Pusingan kedua dan ketiga pula melibatkan proses soal selidik. Seramai 12 orang sampel yang terdiri daripada guru-guru yang berpengalaman dan pakar dalam mata pelajaran Prinsip Perakaunan terlibat dalam dua pusingan soal selidik tersebut.- Data daripada kajian Delphi telah dianalisis menggunakan perisian Statistical Package For Social Science 17.0 (SPSS 17.0) bagi memperolehi skor-skor median dan Julat Antara Kuartil (JAK). Skor median dan Julat Antara Kuartil (JAK) menggambarkan tahap persetujuan dan kesepakatan di kalangan panel pakar. Dapatan kajian ini telah mengenal pasti dua puluh isu permasalahan dalam pelaksanaan PBS serta empat beias cadangan penambahbaikan mengikut aspek-aspek yang ditetapkan. Antara aspek yang dikemukakan ialah aspek pelajar, guru, pentadbir, prasarana, pengurusan fail, masa, ibu bapa, kewangan dan pentaksiran. Kesimpulannya, kajian ini telah beijaya mengenalpasti masalah dalam pelaksanaan PBS serta cadangan penambahbaikan mengikut perspektif pakar bagi mcmastikan kejayaan pelaksanaan PBS.
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.