UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Perpustakaan Tuanku Bainun |
Kajian ini bertujuan untuk membangunkan permainan Grab Salt Candy (GSC) bagi
standard kandungan penyediaan garam. Selain itu, kajian ini juga mengenal pasti
kebolehgunaan permainan GSC bagi standard kandungan penyediaan garam dari aspek
kebergunaan, kepuasan, mudah diguna dan mudah belajar dalam kalangan murid
tingkatan 4. Reka bentuk kajian ini adalah kajian pembangunan berdasarkan model
ADDIE. Kajian ini menggunakan dua instrumen, iaitu borang penilaian kesahan
kandungan permainan GSC dan soal selidik kebolehgunaan permainan GSC. Kesahan
kandungan permainan GSC memperoleh purata persetujuan pakar sebanyak 96.70%.
Seramai 153 orang responden daripada enam buah sekolah menengah di daerah Port
Dickson telah menjawab soal selidik kebolehgunaan. Dapatan kajian menunjukkan skor
min untuk konstruk kebergunaan (M: 4.23, SP: 0.78), kepuasan (M: 4.42, SP: 0.72),
mudah diguna (M: 4.24, SP: 0.79) dan mudah belajar (M: 4.25, SP: 0.78) telah
mencapai tahap min yang tinggi. Kesimpulannya, permainan GSC telah mencapai
kesahan kandungan yang baik dan mencapai tahap min yang tinggi bagi semua konstruk
kebolehgunaan permainan GSC. Implikasi kajian adalah permainan GSC berpotensi
digunakan sebagai bahan bantu mengajar dalam proses pembelajaran berasaskan
permainan (PBP) bagi melahirkan murid yang berfikiran kritis, berupaya menganalisis
dan mengumpul maklumat, kreatif serta aktif dalam proses pembelajaran dan
pemudahcaraan. |
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |