UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon

QR Code Link :

Type :thesis
Subject :LB Theory and practice of education
Main Author :Ahmad Salim Hambiah
Title :Penggunaan komputer laptop di kalangan guru Sains Sekolah Menengah
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Pembangunan Manusia
Year of Publication :2005
Notes :-
Corporate Name :Perpustakaan Tuanku Bainun
PDF Guest :Click to view PDF file

Abstract : Perpustakaan Tuanku Bainun
Kajian penyelidikan ini bertujuan melihat kekerapan penggunaan laptop di an guru yang mengajar  subjek Sains Tingkatan 1 Daerah Mersing. Di samping itu juga kajian ini dapat mengenalpasti  kemahiran asas yang diperlukan oleh guru bagi mengoperasi  laptop, sikap guru mengenai penggunaan laptop dalam pengajaran dan pembelajaran, masalah yang  dihadapi oleh guru ketika mengendalikan laptop di dalam kelas dan kekerapan penggunaan laptop di  kalangan guru yang mengajar di sekolah Gred A dan sekolah Gred B. Seramai 50 orang guru Sains  Tingkatan 1 dari 9 buah sekolah di daerah Mersing telah dipilih dalam kajian ini. Untuk mencapai  objektif kajian, kaedah tinjauan deskriptif telah digunakan. Instrumen kajian ini mempunyai  kebolehpercayaan pada 0.8350 bagi bahagian B, 0.6104 bahagian C, 0.7843 bahagian D dan 0.7249  bahagian E hasil daripada kajian rintis yang dijalankan terhadap lima orang responden. Data  dikumpulkan, diproses dengan SPSS 11.0. menggunakan min, mod, sisihan piawai dan analisis  inferensi. Data diperoleh menggunakan ujian t dan Kolerasi Spearmen bagi mengenal  pasti  perbezaan   antara skor, min  mengikut  kadar  penggunaan,  jantina, pengalaman  mengajar,  kemahiran   menggunakan  komputer,  sikap  dan   masalah pengajaran dan pembelajaran. Hasil dapatan kajian ini  menunjukkan tidak ramai guru yang  menggunakan laptop dalam pengajaran dan pembelajaran.. Selain  itu, masalah pengajaran dan pembelajaran dari faktor guru dan pelajar juga menyumbang kepada  prestasi pelajar (didapati pekali kolersi tersebut rs 0.476). Ini menunjukkan terdapat hubungan  sederhana dan signifikan. Dapatan ini juga mendapati guru yang mengajar di sekolah Gred A  menggunakan laptop lebih kerap berbanding guru sekolah Gred B (ujian t menunjukkan 0.031). Beberapa  cadangan telah diutarakan bagi menambahbaik tahap penggunaan  laptop  di  kalangan  guru,   contohnya  mengadakan  kursus  tentang penyelenggaraan laptop, kursus teori instruksional model  pengajaran. Pihak Kementerian Pendidikan harus mengadakan pemantauan penggunaan laptop di sekolah.  
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.