UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon

QR Code Link :

Type :thesis
Subject :LB Theory and practice of education
Main Author :Sharuddin Awang Kechil
Title :Pembangunan perisian multimedia berasaskan gaya pembelajaran VARK : Penilaian keberkesanan penggunaannya
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif
Year of Publication :2004
Notes :-
Corporate Name :Perpustakaan Tuanku Bainun
PDF Guest :Click to view PDF file

Abstract : Perpustakaan Tuanku Bainun
Tujuan kajian ini ialah untuk melihat kesan integrasi; gaya pembelajaran dengan menggunakan  perisian multimedia, bagi kursus Senireka Grafik. Gaya pembelajaran pelajar diukur dengan  menggunakan instrumen VARK (Visual, Aural, Read/Write dan Kinesthetic). Kajian ini menggunakan  kaedah eksperimental. Dalam pengendalian kajian, kumpulan eksperimen menggunakan  perisian  multimedia yang dibangunkan  berasaskan gaya pembelajaran  VARK  dan  kumpulan  kawalan   menggunakan  perisian multimedia  yang sedia ada. Dapatan  kajian  menunjukkan  kumpulan eksperimen  mendapat pencapaian yang lebih baik berbanding kumpulan kawalan dalam ujian subjek Senireka Grafik.  Berdasarkan kepada dapatan ini, pencapaian  pelajar yang menggunakan  perisian  multimedia  yang  dibangunkan menggunakan gaya pembelajaran VARK meningkat secara signifikan (p=0.01). Dapatan kajian  ini boleh dijadikan rujukan gaya pembelajaran  dan  digunakan  sebagai  panduan  kepada  guru   dalam merekabentuk perisian multimedia disamping aplikasi pembelajaran lain yang menggunakan bahan  multimedia.  
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.