UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Perpustakaan Tuanku Bainun |
Penyelidikan ini bertujuan untuk mengkaji kesan kaedah Pembelajaran Kolaboratif Berbantukan
Komputer terhadap pencapaian pelajar yang berlainan gaya pembelajaran. Dua bentuk kaedah yang
dikaji iaitu kaedah pembelajaran kolaboratif berbantukan komputer bebas dan terpimpin. Empat jenis
gaya pembelajaran dari klasifikasi gaya pembelajaran Kolb digunakan iaitu, Akomodator,
Assimilator, Diverger dan Konverger. Dalam kajian ini Koswer "Blood Circulatory System"
dibangunkan berdasarkan kepada model ISD Alessi dan Trollip (200 I) serta model 4 MAT oleh McCarthy
(1990) yang digunakan sebagai alat kajian. Kajian menggunakan rekabentuk faktorial 2 X 4.
Pembolehubah tidak bersandar ialah dua jenis kaedah pembelajaran kolaboratif berbantukan komputer
dan pembolehubah bersandar ialah pencapaian iaitu skor ujian (Pasca - Pra). Dalam kajian ini gaya
pembelajaran diukur dengan mengunakan ujian HBDI "Herrmann Brain Dominance Instrumenl". Sampel
kajian terdiri daripada 240 orang pelajar perempuan tingkatan dua daripada sebuah sekolah.
Pelajar diagihkan kepada lapan kumpulan, empat kumpulan mengikuti kaedah pembelajaran
kolaboratif berbantukan komputer bebas dan empat kumpulan lagi mengikuti kaedah
pembelajaran kolaboratif berbantukan komputer terpimpin dan menjalani rawatan selama dua jam.
Data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif clan statistik
inferensi ANOVA dua hala untuk menentukan kesan utama clan kesan interaksi kaedah pembelajaran dan
gaya pembelajaran ke atas pencapaian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pelajar yang mengikuti
kaedah pembelajaran kolaboratif berbantukan komputer terpimpin mendapat pencapaian yang
signifikan lebih baik. berbanding dengan pelajar yang mengikuti kaedah pembelajaran
kolaboratif berbantukan komputer bebas. Dari segi gaya pembelajaran, pelajar Konverger
memperolehi pencapaian yang lebih baik berbanding pelajar Akomodator, Assirnilator clan Diverger.
Dari segi peningkatan pencapaian antara dua kaedah pembelajaran pula didapati pelajar Diverger
menunjukkan pencapaian yang lebih baik berbanding gaya pembelajaran lain. Dapatan kajian
menunjukkan bahawa tidak terdapat kesan interaksi yang signifikan antara kaedah pembelajaran dan
gaya pembelajaran pelajar. Sehubungan dengan itu, kajian ini juga menunjukkan bahawa gaya
pembelajaran bukanlah merupakan faktor utama yang mempengaruhi pencapaian. Gaya pembelajaran
lebih merupakan petunjuk bagaimana setiap individu itu menguasai pembelajaran.
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |