UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Perpustakaan Tuanku Bainun |
Kajian ini bertujuan mengkaji keberkesanan pengajaran menggunakan kaedah Bar Bulat terhadap
pencapaian murid Tahun Tiga dalam Pendaraban Dua Nombor. Kajian ini menggunakan reka bentuk kuasi
eksperimen ujian pra-pasca kumpulan tidak setara. Sejumlah 50 orang murid di sebuah sekolah
rendah di kawasan negeri Perak dipilih secara rawak untuk kajian ini. Seramai 25 orang murid
daripada kumpulan rawatan menjalani proses intervensi menggunakan kaedah Bar Bulat manakala 25
orang murid daripada kumpulan kawalan melalui proses pengajaran dan pembelajaran menggunakan
kaedah konvensional. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini adalah satu set ujian pra dan pasca.
Data dianalisis secara statistik deskriptif dan inferensi. Berdasarkan analisis ujian-t sampel
tidak bersandar, min markah ujian pencapaian pasca (min = 35.40, sp -- 2.082) murid kumpulan rawatan adalah
berbeza dengan min markah ujian pencapaian pasca (min = 29.60, sp = 2.2 I 7) murid kumpulan kawalan
secara signifikan [t(48) = 9.535, p < 0.05]. Kesimpulannya, murid yang menggunakan
kaedah Bar Bulat menunjukkan pencapaian yang lebih baik terhadap Pendaraban Dua Nombor berbanding
murid daripada kumpulan kawalan. Implikasi kajian ini menunjukkan pengajaran matematik perlu
menitik beratkan kefahaman konsep nilai tempat dalam algoritma pendaraban dua nombor untuk
meningkatkan pencapaian murid.
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |