UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Perpustakaan Tuanku Bainun |
Hasil kajian ini diinspirasikan daripada karya dan produk merchandise yang berasaskan
daripada Artificial Intelligence (AI). Artificial Intelligence (AI) adalah sebuah teknologi yang
mempunyai keupayaan melaksanakan tugas yang memerlukan kecerdasan manusia, seperti
persepsi, penaakulan, pembelajaran, penyelesaian masalah dan membuat keputusan. Sistem
Artificial Intelligence (AI) menggunakan algoritma dan model statistik untuk menganalisis
maklumat dan boleh dilatih untuk meningkatkan prestasi mereka. Artificial Intelligence
mempunyai potensi untuk revolusi pelbagai industri dan aplikasi, daripada penjagaan kesihatan
dan kewangan kepada pengangkutan dan hiburan. Walau bagaimanapun, terdapat juga
kebimbangan mengenai implikasi etika Artificial Intelligence (AI), terutamanya mengenai isu
seperti kerjaya, privasi dan keselamatan. V Verdict Day merupakan sebuah karya digital
diintegrasikan dengan elemen reka bentuk grafik yang membawa makna situasi bilik darjah
bagi pembelajaran abad ke – 21 menerusi penggunaan media baharu iaitu Artificial Intelligence
(AI) melalui penghasilan lukisan digital 2D ‘V Verdict Day’. Penghasilan karya ini terdiri
daripada Teori Laura H. Chapman. Tujuan karya ini dihasilkan adalah untuk memberikan
pendedahan kepada masyarakat melalui isu penggunaan Artificial Intelligence (AI) dalam
pembelajaran Abad Ke-21. Perisian yang digunakan untuk menghasilkan karya ialah Adobe
Photoshop CC 2020. Terdapat satu karya yang dihasilkan dengan berukuran 4x4 kaki, dua
karya dalam bentuk buku lakaran, empat karya berbentuk sticker dan 4 karya dalam bentuk
muka pengguna (User Interface). Pengkarya ingin menjadikan suatu medium dalam ICT untuk
menyebarkan maklumat secara ringkas, cepat, dan padat kepada pengungjung. Justeru,
diharapkan karya V Verdict Day mampu memberikan informasi kepada masyarakat tentang
penggunaan Artificial Intelligence (AI) dalam pembelajaran Abad Ke-21. |
References |
Abdul Halim (2017), Kesediaan Guru Matematik Sekolah Menengah Dalam Melaksanakan Proses Pembelajaran dan Pengajaran Abad ke-21, Diperoleh dari https://www.researchgate.net/publication/316583808_Kesediaan_Guru_Matematik_S ekolah_Menengah_Dalam_Melaksanakan_Proses_Pembelajaran_dan_Pengajaran_Ab ad_ke-21 Abdul Munir Ismail (2016), Pengaruh Media Massa Terhadap Akhlak Pelajar, Diperoleh daripada https://www.researchgate.net/publication/305474305_PENGARUH_MEDIA_MASS A_TERHADAP_AKHLAK_PELAJAR Adam Augustyn (2022), Adobe Illustrator diperoleh https://www.britannica.com/technology/Adobe-Illustrator Ahmad Syukri Adnan (2021), Kajian ke atas Sesi Pembelajaran Kursus Rekabentuk Grafik Secara Dalam Talian Pelajar Multimedia di KUIS, Diperoleh dari https://www.researchgate.net/publication/357734848_Kajian_ke_atas_Sesi_Pembelaj aran_Kursus_Rekabentuk_Grafik_Secara_Dalam_Talian_Pelajar_Multimedia_di_KU IS Anderson,E.W.,Fornell,C. and Rust,R.T.(1997)CustomerSatisfaction,Productivity, and Profitability: Differences between Goods and Services. Marketing Science, 16, 129-145. AzizahHamzah(2004),KaedahKualitatifDalamPenyelidikanSosiobudaya,diperoleh darihttps://sare.um.edu.my/index.php/JPMM/article/view/32755/13707 Bryan Caplan (2023), 3 Reasons to Liven Up Your Marketing with Visual Content, diperoleh daripada https://www.score.org/resource/blog-post/3-reasons-liven-yourmarketing-visualcontent#:~:text=Humans%20respond%20to%20and%20process,to%20the%20brain% 20is%20visual. Cihan Canbolat (2021), Students' Views on the Use of Teaching Strategy Through Invention in Digital Illustration Course and an Application Study, Diperoleh dari, https://www.researchgate.net/publication/348620847_Students'_Views_on_the_Use_ of_Teaching_Strategy_Through_Invention_in_Digital_Illustration_Course_and_an_A pplication_Study Datuk Seri Abdullah Bin Hj. Ahmad Badawi (2010), Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) 2006-2010 (RMK-9), Diperoleh dari, https://docplayer.info/45205901-Pelan-induk-pembangunan-pendidikan-pipp-rmk9.html Diego Han (2020), The " Elitization " of Art in the Contemporary World, Diperoleh daripada, https://www.academia.edu/33457379/The_Elitization_of_Art_in_the_Contemporary_ World Dr. Kamarul Azmi (2020), Metodologi Pengumpulan Data dalam Penyelidikan Kualitatitif, diperoleh dari https://www.researchgate.net/publication/293097563_Metodologi_Pengumpulan_Dat a_dalam_Penyelidikan_Kualitatitif Dr Nor Azaruddin Husni bin Hj. Nuruddin (2020), Masyarakat 5.0 dan konsep peradaban masa depan, diperoleh daripada https://www.ikim.gov.my/index.php/2020/01/08/masyarakat-5-0-dan-konsepperadaban-masa-depan/ DrSitiNorAzhaniMohd Tohar(2022), TransformasiSosialMenuju RevolusiIndustri 5.0: Kerelevanan dalam Kerangka Identiti Nasional di Malaysia., diperoleh daripada https://www.researchgate.net/publication/359936219_Transformasi_Sosial_Menuju_ Revolusi_Industri_50_Kerelevanan_dalam_Kerangka_Identiti_Nasional_di_Malaysia FranŠkavic (2019), Theimplementationofartificialintelligenceand its future Potential, Diperolehdari https://core.ac.uk/download/227341366.pdf Hilal Azmi (2019), Memahami teknologi kecerdasan buatan (AI), diperoleh daripada https://www.astroawani.com/berita-dunia/memahami-teknologi-kecerdasan-buatan-ai213109 IliasAthanasiadis (2011), Teaching Art Using Technology: TheViews ofHighSchool Students in Greece, Diperoleh dari https://www.researchgate.net/publication/279409090_Teaching_Art_Using_Technolo gy_The_Views_of_High_School_Students_in_Greece Jimmy Wales (2022), Comprehensive layout, diperoleh daripada https://en.wikipedia.org/wiki/Comprehensive_layout#:~:text=In%20graphic%20desig n%20and%20advertising,elements%20has%20been%20decided%20upon. Johari Hassan (2012), Ketagihan Penggunaan Internet Di Kalangan Remaja Sekolah Tingkatan 4 Di Bandaraya Johor Bahru, Diperoleh dari https://core.ac.uk/download/pdf/11799898.pdf Joseph Colella (2022), What is the Purpose of a Thumbnail Sketch? What Does A Thumbnail Sketch Do?, Diperoleh daripada, https://wastedtalentinc.com/thumbnailsketch/ Kamarul Azman (2015), Pengajaran dan Pembelajaran, Diperoleh dari https://www.researchgate.net/publication/318044555_Pengajaran_dan_Pembelajaran Kevin Rose (2022), An A.I.-Generated Picture Won an Art Prize. Artists Aren’t Happy., Diperoleh daripada https://www.nytimes.com/2022/09/02/technology/aiartificial-intelligence-artists.html MahyuddinBinArsat (2020).Penggunaanperisianmultimediadalampengajaranguruguru teknikal. Falkuti pendidikan Unitersity Teknologi Malaysia dicapai pada http://eprints.utm.my/id/eprint/11908/1/Penggunaan_Perisian_Multimedia_Dalam_Pe ngajaran_Guru.pdf Mattis Curth (2022), Agents Of Change: Artificial Intelligence – AI Art and How Machines Have Expanded Human Creativity, Diperoleh dari https://magazine.artland.com/aiart/#:~:text=AI%20art%20refers%20to%20art,through%20a%20set%20of%20algorit hms Mohamad Ika Danial ‘Abdullah (2021), Kemiskinan Digital Halang Pendidikan Berkualiti, Diperoleh dari https://www.bernama.com/bm/tintaminda/news.php?id=1931493 Najwa Mohd Ghazali (2021), Fahami konteks evolusi pendidikan, diperoleh daripada https://www.sinarharian.com.my/article/164463/suara-sinar/analisis-sinar/fahamikonteks-evolusi-pendidikan Nasfati Sabrina (2021), Kelebihan dan Kelemahan dari Artificial Intelligence, Diperoleh daripada https://www.harianhaluan.com/lifestyle/pr-101302142/kelebihandan-kelemahan-dari-artificial-intelligence Nunan, (1992). Research Methods in Language Learning, Cambridge, Cambridge UniversityPress. Osman Salleh (2010), Bab 1 Pengenalan, http://www.fp.utm.my/epusatsumber/pdffail/ptkghdfwp2/p_2010_10236_9c0b3d3724 954bfd9667577ab415f47d.pdf Othman Mohamed (2001). Penulisan Tesis dalam Bidang Sains Sosial Terapan. Serdang: Penerbit UniversitiPutraMalaysia Prof Madya Dr Abdul Halim (2019), Generasi digital perlu pedagogi abad ke-21, diperoleh daripada https://www.bharian.com.my/rencana/muka10/2019/08/599377/generasi-digitalperlu-pedagogi-abad-ke-21 Rohit Kundu (2022), AI-Generated Art: From Text to Images & Beyond [Examples], Diperoleh dari https://www.v7labs.com/blog/ai-generatedart#:~:text=In%20the%201990s%2C%20AI%2Dgenerated,in%20the%20field%20of %20robotics. Siti Aminah Sallehin (2018), Penggunaan Alat Bahan Bantu Mengajar berasaskan multimedia dalam pengajaran dan pembelajaran di Sekolah Menengah Zon Benut, Diperoleh dari https://publisher.uthm.edu.my/ojs/index.php/ojtp/article/view/4814/2890 SitiKhadijah(2018), SeniMediaBaru DiMalaysia (1980an-2018): AnalisisKARYA-Karya Menerusi Pendekatan Bertema, Diperoleh daripada http://eprints.usm.my/52594/1/TESIS%20PENUH%20SITI%20KHADIJAH%20202 0%202.pdf%20cut.pdf Stephanie (2022), AI in Smartphones: Futuristic Evolution for Smart Consumers, Diperoleh daripada https://talkroute.com/ai-in-smartphones-futuristic-evolution-forsmart-consumers/ Sugunah(2010), Hubungan Kemahiran ICT Gurudan Pengurusan Pengetahuan di Sekolah Rendah di Zon Skudai, Johor, diperoleh daripada, http://eprints.utm.my/id/eprint/32147/5/SugunahSupermaneMFP2010.pdf Thpanorama (2022), Apakah Seni Grafik? Ciri-ciri dan Sejarah, Diperoleh daripada https://ms.thpanorama.com/articles/arte/qu-son-las-artes-grficas-caractersticas-ehistoria.html Zalika Adam (2009), Memperkasakan Pendidikan Luar Bandar, Diperoleh dari http://irep.iium.edu.my/11670/1/Procedng__Memperkasakan_Pend_Luar_Bandar.pdf ZarinaMd Zain (2013),KualitiPendidikanLuarBandarMasih Ketinggalan?Diperoleh dari https://icge.unespadang.ac.id/asset/file/files/icge%20II/VOL%201/51.%20Zarina%20 Md%20Zain%20%26%20Muhammad%20Hussin.pdf Ziv Epstei (2020), Who gets credit for AI-generated art?, Diperoleh dari https://www.researchgate.net/publication/343974447_Who_Gets_Credit_for_AIGenerated_Art
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |