UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Perpustakaan Tuanku Bainun |
Kajian ini bertujuan untuk melihat hubungan motivasi kerja dengan prestasi kerja guru-guru
sekolah menengah di daerah Sandakan, Sabah. Seramai 270 daripada 902 orang
telah menjawab soalselidik yang diedarkan secara rawak di semua sekolah menengah di
kawasan bandar Sandakan. Pengumpulan data berdasarkan soalselidik yang mengandungi
60 item untuk motivasi kerja dan 9 item untuk prestasi kerja dengan menggunakan skala
likert 5. Data dianalisis menggunakan kekerapan, deskriptif, dan statistik inferensi seperti
Ujian-t, AN0VA Sehala dan Korelasi Pearson dengan menggunakan aras signifikan .05.
Keputusan kajian mendapati bahawa terdapat hubungan positif di antara motivasi kerja
keseluruhan dengan prestasi kerja guru. Manakala antara faktor Motivasi Intrinsik dan
faktor motivasi Ekstrinsik mempunyai perbezaan yang sedikit dalam mempengaruhi
prestasi kerja guru, namun nilai ‘r’ bagi Motivasi Intrinsik lebih tinggi dari motivasi
Ekstrinsik. Keputusan kajian juga mendapati bahawa tiada perbezaan prestasi kerja
berdasarkan jantina dan negeri asal guru. Manakala status perkahwinan, agama, umur,
bangsa, kelulusan akademik dan pengalaman mengajar mempunyai perbezaan dengan
prestasi kerja guru. Kajian ini membuktikan bahawa faktor latarbelakang responden juga
mempengaruhi prestasi kerja guru. Beberapa cadangan diberikan untuk meningkatkan
motivasi kerja dan prestasi kerja guru serta cadangan kajian lanjutan. |
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |