UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon

QR Code Link :

Type :thesis
Subject :LB Theory and practice of education
Main Author :Fakhruddin Khosim
Title :Menentukan kesahan dan kebolehpercayaan MSLQ versi Bahasa Melayu dalam mengukur tahap motivasi dan pembelajaran regulasi kendiri
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Pembangunan Manusia
Year of Publication :2012
Corporate Name :Perpustakaan Tuanku Bainun
PDF Guest :Click to view PDF file

Abstract : Perpustakaan Tuanku Bainun
Kajian ini bertujuan untuk menentukan kesahan dan kebolehpercayaan instrumen ’Motivated Strategies for Learning Questionnaire’ (MSLQ) versi Bahasa Melayu dalam mengukur tahap motivasi dan pembelajaran regulasi kendiri daJam kalangan pelajar pelajar sekolah menengah. Selain itu, kajian ini juga dijalankan untuk melihat perkaitan di antara motivasi dan pembelajaran regulasi kendiri dengan pencapaian akademik. Instrumen soal selidik MSLQ asal dalam Bahasa Inggeris yang dibina oleh Pintrich & De Groot (1990) telah diteijemahkan kepada bahasa Melayu dengan kaedah terjemahan semula untuk kegunaan pelajar-pelajar Malaysia. Sejumlah 711 orang responden yang terdiri dari pelajar-pelajar Tingkatan Empat di 10 buah sekolah teknik di negeri Perak terlibat untuk kajian ini. Data dianalisis dengan menggunakan perisian 'Statistical Packages for the Social Science’ (SPSS) versi 15. Analisis deskriptif, kolerasi, analisis faktor dan analisis regressi linear berganda telah dilakukan ke atas data yang dikumpul. Keputusan menunjukkan secara keseluruhan instrumen MSLQ versi Bahasa Melayu mempunyai kebolehercayaan yang tinggi seperti yang ditunjukkan oleh Cronbach Alpha dan Analisis Faktor. Nilai ketekalan dalaman Cronbach Alpha yang diperolehi ialah 0.86 bagi motivasi dan 0.84 bagi pembelajaran regulasi kendiri. Kesahan konstruk bagi instrumen ini juga tinggi dengan tiga faktor atau konstruk dan dua faktor diekstrak secara nyata daripada pembolehubah motivasi dan dua konstruk daripada pembelajaran regulasi kendiri (muatan faktor > 0.3), sama seperti instrumen asal dalam versi Bahasa Inggeris. Dapatan juga menunjukkan terdapat perkaitan signifikan antara pembelajaran regulasi kendiri dengan pencapaian akademik. Namun begitu sumbangan motivasi kepada pencapaian akademik didapati tidak signifikan pada aras keyakinan 95 peratus (a = 0.05). Keputusan ini menunjukkan bahawa MSLQ versi BM adalah instrumen yang baik bagi mengukur tahap motivasi dan pembelajaran regulasi kendiri pelajar di Malaysia.
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.