UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Perpustakaan Tuanku Bainun |
Kajian ini adalah untuk mengenal pasti hubungan di antara persepsi pelajar terhadap
diri sendiri, keluarga dan sekolah dengan pencapaian dalam mata pelajaran matematik.
Sejumlah 346 orang pelajar tingkatan empat dari empat buah sekolah di daerah Hulu
Selangor terlibat sebagai responden dalam kajian ini. Kajian ini berbentuk kuantitatif
dan kualitatif. Dapatan kajian diperoleh berdasarkan soal selidik yang dijawab oleh
responden kajian. Kajian ini juga melibatkan tiga orang pelajar sebagai responden
kajian untuk temu bual. Markah ujian Percubaan PMR bagi mata pelajaran matematik
digunakan untuk mengukur pencapaian. Ujian Korelasi Pearson dan Ujian Regresi
Pelbagai digunakan untuk menganalisis data. Hasil kajian mendapati terdapat
hubungan positif yang signitikan di antara ketiga-tiga persepsi yang dikaji dengan
pencapaian dalam mata pelajaran matematik. Persepsi pelajar terhadap diri sendiri,
keluarga dan sekolah mempunyai pengaruh yang kuat ke atas pencapaian pelajar
dalam mata pelajaran matematik. Di antara ketiga-tiga persepsi tersebut, didapati
persepsi pelajar terhadap diri sendiri merupakan faktor peramal yang paling kuat yang
boleh menentukan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran matematik. Hasil dapatan
temu bual dengan tiga orang pelajar menunjukkan bahawa pencapaian mereka dalam
mata pelajaran matematik dipengaruhi oleh faktor sekolah dan faktor pelajar. Dua
orang pelajar berpendapat bahawa sekolah merupakan faktor utama yang boleh
menentukan pencapaian mereka dalam mata pelajaran matematik. Manakala seorang
pelajar berpendapat bahawa faktor pelajar merupakan faktor utama yang boleh
menentukan pencapaian mereka dalam mata pelajaran matematik. |
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |