UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Perpustakaan Tuanku Bainun |
Objektif utama kajian ini ialah untuk melihat dan membandingkan corak penglibatan
ibubapa dalam pendidikan di prasekolah anak-anak mereka. Penglibatan ibu bapa ini
dikaji di tiga jenis prasekolah, iaitu sebuah prasekolah Sekolah Kebangsaan, sebuah
Tabika Kemas dan sebuah prasekolah swasta. Kajian terhadap amalan ibu bapa dan
guru-guru dalam kepelbagaian dimensi penglibatan ibu bapa ini disesuaikan daripada
tipologi Epstein sementara analisis terhadap bentuk hubungan, penglibatan dan tahap
perkongsian peranan ibu bapa dan guru yang wujud di ketiga-tiga prasekolah tersebut
dirumuskan pula mengikut model Wolfendale. Dapatan kajian menunjukkan terdapat
perbezaan penglibatan ibu bapa akibat daripada perbezaan latar kelas sosio ekonomi ibu
bapa, latar ikhtisas guru tadika , dan corak organisasi prasekolah. Keputusan kajian juga
mendapati hanya bentuk hubungan yang minima, penglibatan yang sederhana dan tiada
berlakunya perkongsian antara ibu bapa dengan guru dalam pendidikan prasekolah
Sekolah Kebangsaan dan prasekolah swasta. Manakala di Tabika KEMAS pula
berlakunya bentuk hubungan yang sederhana, penglibatan yang agak banyak dan
terdapatnya perkongsian antara ibu bapa dengan guru. Perbezaan struktur organisasi
dalam konteks tiga jenis prasekolah yang dikaji menunjukkan prasekolah Sekolah
Kebangsaan terikat dengan karenah birokrasi dan penuh dengan pelbagai prosedur telah
mewujudkan hubungan yang formal antara ibu bapa dengan guru. Di Tabika KEMAS,
hubungan yang wujud antara ibu bapa dengan guru lebih didapati lebih mesra kerana
penubuhan Tabika KEMAS ialah berdasarkan permintaan ahli masyarakat. Sikap saling
memerlukan antara ibu bapa dan guru demi kebajikan pendidikan kanak-kanak telah
mencetuskan suasana yang lebih terbuka dan penglibatan ibu bapa yang lebih aktif.
Sementara hubungan dan penglibatan ibu bapa di prasekolah swasta lebih berbentuk
kepada hubungan antara pembekal dengan pelanggan, di mana ibu bapa menganggap
prasekolah sebagai pembekal pendidikan yang boleh dibeli perkhidmatannya. Manakala
pihak prasekolah pula menganggap ibu bapa dan anak-anak hanya sebagai pelanggan
kepada perkhidmatan yang disediakan. |
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |