UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon

QR Code Link :

Type :thesis
Subject :LB Theory and practice of education
Main Author :Hassan Azahari Yunus
Title :Corak penglibatan ibu bapa dalam konteks tiga jenis pendidikan prasekolah: prasekolah Sekolah Kebangsaan, Tabika KEMAS dan prasekolah swasta
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Pembangunan Manusia
Year of Publication :2007
Corporate Name :Perpustakaan Tuanku Bainun
PDF Guest :Click to view PDF file

Abstract : Perpustakaan Tuanku Bainun
Objektif utama kajian ini ialah untuk melihat dan membandingkan corak penglibatan ibubapa dalam pendidikan di prasekolah anak-anak mereka. Penglibatan ibu bapa ini dikaji di tiga jenis prasekolah, iaitu sebuah prasekolah Sekolah Kebangsaan, sebuah Tabika Kemas dan sebuah prasekolah swasta. Kajian terhadap amalan ibu bapa dan guru-guru dalam kepelbagaian dimensi penglibatan ibu bapa ini disesuaikan daripada tipologi Epstein sementara analisis terhadap bentuk hubungan, penglibatan dan tahap perkongsian peranan ibu bapa dan guru yang wujud di ketiga-tiga prasekolah tersebut dirumuskan pula mengikut model Wolfendale. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan penglibatan ibu bapa akibat daripada perbezaan latar kelas sosio ekonomi ibu bapa, latar ikhtisas guru tadika , dan corak organisasi prasekolah. Keputusan kajian juga mendapati hanya bentuk hubungan yang minima, penglibatan yang sederhana dan tiada berlakunya perkongsian antara ibu bapa dengan guru dalam pendidikan prasekolah Sekolah Kebangsaan dan prasekolah swasta. Manakala di Tabika KEMAS pula berlakunya bentuk hubungan yang sederhana, penglibatan yang agak banyak dan terdapatnya perkongsian antara ibu bapa dengan guru. Perbezaan struktur organisasi dalam konteks tiga jenis prasekolah yang dikaji menunjukkan prasekolah Sekolah Kebangsaan terikat dengan karenah birokrasi dan penuh dengan pelbagai prosedur telah mewujudkan hubungan yang formal antara ibu bapa dengan guru. Di Tabika KEMAS, hubungan yang wujud antara ibu bapa dengan guru lebih didapati lebih mesra kerana penubuhan Tabika KEMAS ialah berdasarkan permintaan ahli masyarakat. Sikap saling memerlukan antara ibu bapa dan guru demi kebajikan pendidikan kanak-kanak telah mencetuskan suasana yang lebih terbuka dan penglibatan ibu bapa yang lebih aktif. Sementara hubungan dan penglibatan ibu bapa di prasekolah swasta lebih berbentuk kepada hubungan antara pembekal dengan pelanggan, di mana ibu bapa menganggap prasekolah sebagai pembekal pendidikan yang boleh dibeli perkhidmatannya. Manakala pihak prasekolah pula menganggap ibu bapa dan anak-anak hanya sebagai pelanggan kepada perkhidmatan yang disediakan.
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.