UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Perpustakaan Tuanku Bainun |
Kejayaan program Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI)
bergantung kepada usaha guru mengintegrasikan pelbagai kaedah pengajaran yang berkesan dalam
pengajaran mereka termasuk penggunaan pakej peralatan multimedia yang dibekalkan oleh Kementerian
Pelajaran Malaysia seperti komputer bimbit, projektor LCD dan CD perisian pembelajaran. Kajian ini
bertujuan melihat kekerapan penggunaan pakej multimedia tersebut di samping faktor-faktor yang
mendorong penggunaannya iaitu faktor persepsi guru, faktor kemahiran, faktor kursus dan faktor
pentadbiran. Kaedah tinjauan secara soal-selidik telah dijalankan di kalangan empat puluh empat
orang guru yang mengajar Sains atau Matematik dalam Bahasa lnggeris di enam buah sekolah menengah
di Daerah Larut Matang Dan Selama, Perak. Data yang dikumpul dianalisis dengan menggunakan perisian
SPSS untuk mengira min, sisihan piawai, peratusan dan ujian-t. Antara dapatan kajian ialah:
(a) guru-guru mempunyai persepsi yang positif terhadap penggunaan multimedia (min di antara 3.89
hingga 4.48), (b) kekerapan penggunaan bagaimanapun adalah pada tahap sederhana (min 2.89), dan (c)
tiada perbezaan yang signifikan terhadap kekerapan penggunaan multimedia mengikut subjek diajar,
jantina guru dan pengalaman guru (ujian-t masing-masing menunjukkan 0.744, 0.844 dan 0.500 pada
tahap signifikan p |
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |