UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Perpustakaan Tuanku Bainun |
Kajian ini dijalankan adalah untuk membuat tinjauan serta gambaran menyeluruh
mengenai tahap kecerdasan emosi dan kesihatan mental dalam kalangan guru pelatih
pendidikan khas Universiti Pendidikan Sultan Idris sepanjang menjalani pembelajaran atas
talian (E-Pembelajaran) sewaktu Covid-19. Selain itu, kajian ini juga dijalankan untuk
melihat perbezaan dalam tahap kecerdasan emosi dan kesihatan mental dengan tempoh
semester pembelajaran atas talian. Kajian ini berbentuk kuantitatif yang melibatkan
responden dalam kalangan guru pelatih pendidikan khas UPSI. Seramai 48 orang
responden yang dipilih terdiri daripada semester 1 sehingga 8 (A212) untuk menjawab
borang soal selidik yang telah dihasilkan melalui medium Google Form sebagai instrumen
kajian. Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa tahap kecerdasan emosi guru pelatih
Pendidikan khas UPSI berada pada tahap yang tinggi (Min = 4.02, SP= 0.479) manakala
tahap kesihatan mental berada pada tahap sederhana dengan nilai (Min = 3.20, SP= 1.056).
Dapatan daripada kajian yang dijalankan juga mendapati bahawa tidak terdapat perbezaan
yang signifikan terhadap kecerdasan emosi dan kesihatan mental dengan faktor tempoh
pembelajaran atas talian iaitu bagi kecerdasan emosi dengan nilai [ F (4, 43) = .830, k > .05]
menunjukkan keputusan adalah tidak berbeza secara signifikan dan bagi kesihatan mental
dengan nilai [ F (4, 43) = 1.737, k > .05] menunjukkan keputusan adalah juga tidak berbeza
secara signifikan. Secara keseluruhannya, kajian ini menunjukkan bahawa tahap
kecerdasan emosi dapat dikawal dengan baik walaupun mengikuti pembelajaran atas talian.
Namun bagi kesihatan mental pula dilihat pada tahap yang sedikit membimbangkan di
mana melalui item G2 mendapat skor tertinggi dilihat bahawa 31 orang responden
mengalami tekanan atau stress semasa mengikuti E-Pembelajaran. Diharap hasil kajian ini
dapat menjadi rujukan dan panduan kepada pihak yang berwajib di dalam menitikberatkan
soal kecerdasan emosi dan kesihatan mental kepada para bakal pendidik kelak. |
References |
Abdul Rashid Abdul Aziz, Nathratul Ayeshah Zulkifli, Mohd Zainal Othman & Nurun Najihah Musa (2021), Tinjauan Terhadap Tahap Tekanan Pelajar Universit Semasa Pandemik COVID-19, Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH).6 (10), 15-24. Diperolehi daripada https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i10.1123 Abiodullah, Sameen & Aslam (2020). Emotional Intelligence as a Predictor of Teacher Engagement in Classroom. Bulletin of Education and Research, 42 (1), 127-140. Diperolehi daripada https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1258049.pdf Andang Andaiyani Ahmad & Abdul Said Ambotang (2020), Pengaruh Kecerdasan Emosi, Kecerdasan Spiritual dan Persekitaran Keluarga Terhadap Stres Akademik Murid Sekolah Menengah Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities(MJSSH). 5 (5), 12-23. Diperolehi daripada https://doi.org/10.47405/mjssh.v5i5.407 Arwansyah Kirin, Abd Shakor bin Borham, Siti Marpuah, & Wan Ainaa Mardhiah. (2022). Pembelajaran Jarak Jauh Semasa Pandemik Covid-19: Implikasinya Terhadap Kesihatan Mental Pelajar UTHM Pagoh. AL-HIKMAH: INTERNATIONAL JOURNAL OF ISLAMIC STUDIES AND HUMAN SCIENCES, 5(2), 45-61. Diperolehi daripada https://alhikmah.my/index.php/hikmah/article/view/249 Browning MHEM, Larson LR, Sharaievska I, Rigolon A, McAnirlin O, Mullenbach L, et al. (2021) Psychological impacts from COVID-19 among university students: Risk factors across seven states in the United States. PLoS ONE 16(1) Diperolehi daripada https://doi.org/10.1371/journal.pone.0245327 Chen, J., & Guo, W. (2018). Emotional intelligence can make a difference: The impact of principals’ emotional intelligence on teaching strategy mediated by instructional leadership. Educational Management Administration & Leadership, 48 (1), 82–105. Diperolehi daripada https://doi.org/10.1177/1741143218781066 Gupta, Surbhi & Mohammad, Amin & Wani, Mohammad (2020). Emotional Intelligence Of Special Children: A Review, 10 (40), 1-5. Diperolehi daripada https://www.researchgate.net/publication/346043751_EMOTIONAL_INTELLIGEN CE_OF_SPECIAL_CHILDREN_A_REVIEW Goleman, D. (1995). Emotional intelligence. New York: Bantam Books. Hannah Aqilah Amran, Rosadah Abd Majid & Manisah Mohd Ali (2019), Cabaran Guru Pendidikan Khas Pada Abad Ke-21. International Journal of Education,Psychology and Counseling. 4 (26). 113-122. Diperolehi daripada http://www.ijepc.com/PDF/IJEPC-2019-26-03-17.pdf Izyan Izzati Kamsani & Aishah Mahat (2021), Covid 19: Impak E-Pembelajaran Terhadap Kesihatan Pelajar Universiti. Jurnal Dunia Pendidikan. 3 (3). 53-60. Diperolehi https://myjms.mohe.gov.my/index.php/jdpd/article/view/15124/7774 Mayurie Phutharat Surin & Shahlan Surat (2021). Hubungan Antara Kecerdasan Emosi dengan Prestasi Akademik Pelajar Sarjana. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 6 (8), 236-248. Diperolehi daripada https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i8.926 Md Daud Ismail, Nur Syuhada Md Zain & Roshayati Abdul Hamid (2016), Pembelajaran, Tekanan dan Komitmen Belajar dalam Kalangan Pelajar Sains Sosial di Universiti Kebangsaan Malaysia. Jurnal Personalia Pelajar. 19 (1), 55-64. Diperolehi daripada http://journalarticle.ukm.my/10882/1/Artikel-6_PM-Dr.-Md-Daud-Ismail_FEP.pdf Mohd Khairuddin Abdullah, Maspiah Sekong & Halimah Laji (2017), Kecerdasan Emosi dan Komitmen Guru Terhadap Organisasi Jurnal Psikologi dan Kesihatan Sosial (JPsiKS). Vol 1, 44-54. Diperolehi daripada https://www.researchgate.net/publication/321604246_Kecerdasan_Emosi_dan_Komitmen_Guru_Terhadap_Organisasi Mohd Syaubari Othman & Mohd Ridhuan Mohd Jamil (2021), Impak Kecerdasan Emosi Dalam Kalangan Guru Pendidikan Islam kesan Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan. Journal of Islamic Educational Research (JIER), Vol 7, 1-11. Diperolehi daripada https://ejournal.um.edu.my/index.php/JIER/article/view/33919/13963 Nilavani Mahalingam & Khairul Azhar Jamaludin (2021), Impak Dan Cabaran Pelaksanaan Pengajaran Dan Pembelajaran Atas Talian Semasa Perintah Kawalan Pergerakan. Junal Dunia Pendidikan. 3 (4), 104-115. Diperolehi daripada https://www.researchgate.net/publication/357528031_Impak_Dan_Cabaran_Pelaksanaan_Pengajaran Norazila Mat, Muhammad Farhan Misron, Nur Atiqah Abdullah & Jamsari Alias (2021). Pandemik Covid-19: Kesan Terhadap Gelagat Pengurusan Perbelanjaan Semasa Masyarakat Malaysia. Jurnal Personalia Pelajar. 24 (2), 141-150. Diperolehi daripada http://journalarticle.ukm.my/17922/1/Artikel-4_Dr-Jamsari_Pusat-Citra.pdf Nur Fittrah Hassan (2021), Tahap Penguasaan Kemahiran Asas Mengajar Aspek Media Digital Guru Pelatih Pendidikan Khas. Tesis Sarjana Pendidikan Khas. Fakulti Pembangunan Manusia, Universiti Pendidikan Sultan Idris. Diperolehi daripada https://ir.upsi.edu.my/doc.php?t=p&id=e4c168b37c6d863e64ee7be7c50befba62ad940a54a24 Rampal, L., & Liew, B. S. (2020). Coronavirus disease (COVID-19) pandemic. The Medical journal of Malaysia, 75(2), 95–97. Diambil daripada https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32281587/ Rohayati Junaidi, Tengku Intan Marlina & Madiawati Mamat. (2020). pandemik COVID-19 dalam persekitaran kanak-kanak menerusi engkaulah adiwiraku. PENDETA: Journal of Malay Language, Education and Literature, 11, 31-45. Diperolehi daripada https://www.researchgate.net/publication/344692157_Pandemik_COVID 19_dalam_Persekitaran_Kanak-kanak_menerusi_Engkaulah_Adiwiraku Rosma Ayu Harun, Noriah Mohd Ishak & Salleh Amat (2016), Kecerdasan Emosi Sebagai Faktor Penyumbang kepada Kepimpinan Ahli Majlis Eksekutif Pelajar Universiti Kebangsaan Malaysia. Jurnal Personalia Pelajar, 19 (1), 65-74. Diperolehi daripada http://journalarticle.ukm.my/10883/1/Artikel-7_Rosma-Ayu_FPend-UKM.pdf Turakulov Buri Norboevich (2020). Analysis Of Psychological Theory Of Emotional Intelligence. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences. 8(3). Diperolehi daripada http://www.idpublications.org/wpcontent/uploads/2020/03/Full-Paper ANALYSIS-OF-PSYCHOLOGICAL-THEORY-OF-EMOTIONAL-INTELLIGENCE.pdf Yasuhiro Kotera & Su-Hie Ting (2021), Positive Psychology of Malaysian University Students: Impacts of Engagement, Motivation, Self-Compassion, and Well-being on Mental Health. International Journal of Mental Health and Addiction (2021), 227-239. Diperolehi daripada https://www.researchgate.net/publication/337153791_Positive_Psychology_of_Malaysian_Students_Impacts_of_Engagement_Motivation_SelfCompassion_and_Wellbeing_on_Mental_Health Zainora Daud, Norazman Alias & Anuar Hasin (2021), Pengurusan Stres Ketika Pengajaran dan Pembelajaran Secara dalam Talian Era Covid-19. Proceedings of the 7th International Conference on Quran as Foundation of Civilization (SWAT 2021), 591-600. Diperolehi daripada https://oarep.usim.edu.my/jspui/bitstream/123456789/14344/1/PENGURUSAN%20STRES%20KETIKA%20PENGAJARAN%20DAN%20PEMBELAJARAN%20SECARA%20DALAM%20TALIAN%20ERA%20COVID-19.pdf
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |