UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Perpustakaan Tuanku Bainun |
Kajian ini merupakan kajian yang berkaitan dengan pembangunan Additional Machine,
membantu meningkatkan kemahiran pembelajaran operasi tambah dalam matematik awal kanakkanak
4-6 tahun. Objektif kajian ini adalah berkenaan dengan keperluan pembangunan
Additional Machine, membantu meningkatkan kemahiran pembelajaran operasi tambah dalam
matematik awal kanak-kanak 4-6 tahun, membangunkan Additional Machine, membantu
meningkatkan kemahiran pembelajaran operasi tambah dalam matematik awal kanak-kanak 4-6
tahun dan tahap kebolehan Additional Machine, membantu meningkatkan kemahiran
pembelajaran operasi tambah dalam matematik awal kanak-kanak 4-6 tahun. Kaedah kajian yang
digunakan dalam kajian ini ialah kaedah kuantitatif. Kajian kuatitatif yang digunakan untuk
menganalisis dan mendapatkan sumber-sumber kajian serta menganalisis data-data yang bersifat
nombor dan statistik. Dapatan kajian ini dijalankan untuk mendapatkan analisis data yang
melibatkan keperluan dan kebolehgunaan permainan dengan menggedarkan borang soal selidik
secara atas talian menggunakan aplikasi Whatsapp kepada 35 orang pelajar ISMP Pendidikan
Awal Kanak-Kanak dan 35 orang guru prasekolah, Kesahan pakar telah dijalankan dari segi
kesahan borang pembangunan Additional Machine dan kesahan instrument soal selidik. |
References |
Azizi Yahaya. (2010). Teori-Teori Perkembangan. Diperoleh daripada https://www.researchgate.net/publication/46405353 Ali. (2017). Hubungan Faktor-Faktor Penguasaan Kefahaman Konsep Matematik Dengan Minat BagiPelajar Sarjana Muda PendidikanTeknik DanVokasional. Online Journal for TVET Practitioners, 2(2). Diperoleh daripada https://publisher.uthm.edu.my/ojs/index.php/oj-tp/article/view/4773/2857 Aliza Ali. (2019). Persepsi Guru Terhadap Penggunaan Kurikulum Berasaskan Bermain bagi Aspek Perkembangan Bahasa dan Literasi Murid Prasekolah. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu. Diperoleh daripada https://www.researchgate.net/publication/327953978 Indah Miftahusolihah & Abdul Halim. (2020). KEBERKESANAN ALAT INOVASI 2C (CLIP & COUNT) DALAM AKTIVITI OPERASI TAMBAH TERHADAP KANAK KANAK TADIKA The Effectiveness of 2C (Clip & Count) Innovation Tools in Addition Operations Activities for Kindergarten Children. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-Kanak Kebangsaan, 9, 127-142. Diperoleh daripada https://www.researchgate.net/publication/347523676_KEBERKESANAN_ALAT_IN OVASI_2C_CLIP_COUNT_DALAM_AKTIVITI_OPERASI_TAMBAH_TERHAD AP_KANAKKANAK_TADIKA_The_Effectiveness_of_2C_Clip_Count_Innovation_ Tools_in_Addition_Operations_Activities_for_Kindergarten Irwan Mahazir Ismail et.al. (2018). Penerapan Elemen Perkembangan Kognitif, Psikomotor Dan Sosio-Emosi Dalam Permainan Dalam Mencapai Objektif Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan. Multidisciplinary Research In Education. Diperoleh daripada https://publisher.uthm.edu.my/ojs/index.php/oj-tp/article/view/4803/2879 Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka. (2017). Kuala Lumpur: Dewan Bahasadan Pustaka. Kementerian Pendidikan Malaysia (2017). Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan. KualaLumpur: Bahagian Pembangunan Kurikulum. KementerianPendidikanMalaysia. (2019). Pelaporan Pentaksiaran Sekolah Rendah 2019. https://www.moe.gov.my/muat-turun/laporan-dan-statistik/lp/ Kullberg, Björklund, Brkovic & Kempe. (2020). Effects of learning addition and subtraction in preschool by making the first ten numbers and their relations visible with finger patterns. Educational Studies in Mathematics, 157-172. Diperoleh daripada https://doi.org/10.1007/s10649-019-09927-1 Mohd Afifi Baharuddin Setambah, Afian Akhbar Mustam, Jacinta Johnny & Syed Mohd (2014). Development of Usul Fiqh Teaching Module for Secondary School Standard Curriculum (KSSM) Islamic Shariah Subject. AL-MAKRIFAH Journal of Knowledge and Learning in Islamic Tradition and Culture, 2(1), (1-13). Diperoleh daripada DOI:https://doi.org/10.37134/almakrifah Mazeni Ismail & Hasmadi Hassan (2017). Gaya Pengajaran dalam Kalangan Guru Tabika Kemas di Kelantan. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-Kanak, 61-15. Diperoleh daripada https://ejournal.upsi.edu.my/index.php/JPAK/article/view/1067/763 Majita Ahmad Sultan, AbdulHalim Masnan, NoorAizal AkmalRohaizad, & MadIthnin Salleh. (2016). Tahap pemahaman kanak-kanak terhadap konsep bentuk dalam lukisan. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-kanak Kebangsaan, 5, 61-77. Diperoleh daripada https://ejournal.upsi.edu.my/index.php/JPAK/article/view/879 Nurul Farhanah Bakar & Aliza Alias. (2021). Pengetahuan dan Kemahiran Guru Mengenai Bahan Bantu Mengajar bagi Matematik Awal di Prasekolah. BITARA International Joural of Civilizational Studies and Human Sciences, 4(4), 124-132. Diperoleh daripada https://bitarajournal.com/index.php/bitarajournal/article/view/253/213 Siti Shahida Rasdi, Abdul Halim Masnan, Mahizer Hamzah & Munirah Ghazali. (2021). Pembangunan dan kebolehgunaan modul pengajaran berasaskan game board dalam pembelajaran operasi nombor kanak-kanak prasekolah. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-Kanak Kebangsaan, 10, 2. Diperoleh daripada https://ejournal.upsi.edu.my/index.php/JPAK/article/view/4838 Sia Soon Ping & Kamariah Abu Bakar. (2022). Meningkatkan Kemahiran Operasi Tambah Kanak-Kanak Prasekolah Melalui Penggunaan Bahan Konkrit dan Visual. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-Kanak Kebangsaan, 11(1). Diperoleh daripada https://ejournal.upsi.edu.my/index.php/JPAK/article/download/7156/3680/ Suppiah, Racheal, Norazilawati & Sandra. (2017). Perkembangan Kognisi Dalam Kanak-Kanak Prasekolah Melalui Teknik Bermain. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-Kanak, 6(1), 34-44 Diperoleh daripada https://ejournal.upsi.edu.my/index.php/JPAK/article/view/1050 Zakiah, Kosnin & Yeo. (2015). Pembinaan Modul Belajar Melalui Bermain Dalam Pembelajaran Awal Matematik Kanak-Kanak Prasekolah. Diperoleh daripada https://www.researchgate.net/publication/317062621_PEMBINAAN_MODUL_ BELAJAR_ MELALUI_BERMAIN_DALAM_PEMBELAJARAN_AWAL_MATEMATIK _KANAK-KANAK_PRASEKOLAH Zakiah Mohamad Ashari. (2014). APLIKASI MODUL BELAJAR MELALUIBERMAIN DALAM KEFAHAMAN AWAL MATEMATIK DAN MOTIVASI KANAK-KANAK PRASEKOLAH. Diperoleh daripada http://eprints.utm.my/id/eprint/78646/1/ZakiahMohamadAshariPFP2014.pdf Zainiah Mohamed Isa, Juppri Bacotang & Mazlina Che Mustafa. (2017). Kesahan kandungan modul literasi awal (Modul Lit-A) pada peringkat kanak-kanak berumur 2+, 3+ dan 4+ tahun. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-Kanak, 6, 57-68. Diperoleh daripada https://ir.upsi.edu.my/doc.php?t=d&id=86668121f6815d505233ee2f7299e24c62 ebb9f65215 6
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |