UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon

QR Code Link :

Type :final_year_project
Subject :LB Theory and practice of education
Main Author :Qistina Huda Mohd Asri
Title :Pembangunan permainan 'Spelling Game' berasaskan literasi awal Bahasa Inggeris dalam kalangan awal kanak-kanak
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Pembangunan Manusia
Year of Publication :2024
Corporate Name :Perpustakaan Tuanku Bainun
PDF Guest :Click to view PDF file

Abstract : Perpustakaan Tuanku Bainun
Kajian ini dijalankan adalah bertujuan untuk mengintegrasikan kaedah belajar melalui bermain dengan menggunakan bahan bantu mengajar yang menarik dalam pembelajaran khususnya pembelajaran Bahasa Inggeris. Kajian yang dijalankan ini telah menghasilkan satu produk iaitu permainan ‘Spelling Game’ yang berasakan literasi awal Bahasa Inggeris dalam kalangan kanakkanak. Kajian ini juga dijalankan menggunakan kajian reka bentuk dan Pembangunan serta Model ADDIE yang mengandungi 4 fasa. Instrumen kajian yang digunakan ialah insturmen soal selidik menggunakan Google Form. Kesahan kandungan Permainan ‘Spelling Game’ ini dilakukan oleh dua orang pakar bidang Pendidikan Awal Kanak-Kanak. Sampel kajian adalah melibatkan 60 orang yang terdiri daripada 30 orang guru dan ibu bapa/penjaga dan 30 orang pelajar di salah satu IPTA untuk menjawab soal selidik ini. Dapatan kajian bagi Analisis Keperluan Pembangunan Permainan ‘Spelling Game’ Berasaskan Literasi Awal Bahasa Inggeris dalam Kalangan Awal Kanak-Kanak menunjukkan peratusan dan bilangan respon positif adalah baik dan memuaskan. Data daripada dua pakar menunjukkan bahawa permainan yang dibangunkan mempunyai kesahan yang memuaskan dengan persetujuan sebanyak 93.75%. Hasil data tahap kebolehgunaan menunjukkan bahawa permainan ‘Spelling Game’ juga berada pada tahap yang positif dan memuaskan. Kesimpulannya, pembangunan permainan ‘Spelling Game’ telah mencapai objektif kajian yang dibuktikan mempunyai tahap persepsi yang baik dengan persetujuan yang tinggi dalam kalangan responden iaitu guru-guru, ibu bapa/penjaga dan pelajar-pelajar. Kesannya, permainan ‘Spelling Game’ ini sesuai dijadikan bahan bantu mengajar dalam pembelajaran serta sesuai digunakan oleh ibu bapa bagi membantu kanak-kanak menguasai kemahiran literasi awal Bahasa Inggeris dengan lebih baik. Cadangan untuk kajian akan datang juga turut dikemukakan. Antaranya adalah menghasilkan produk yang lebih mudah dibawa, memperbanyakkan atau menyediakan aktivitiyang lebih mencabar, dan menggunakan gambar yang lebih jelas. Cadangan ini dikemukakan agar kajian lanjutan berjalan dengan lebih lancar. Kata kunci: permainan ‘Spelling Game’, kemahiran literasi awal, Bahasa Inggeris, belajar melalui bermain, keperluan, kebolehgunaan.

References

Ahmad Jazimin & Rozman Salleh. 2015. Kesahan dan Kebolehpercayaan Soal Selidik Egogram Analisis Transaksional dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah. Jurnal Perkama 19, 67-82. https://www.researchgate.net/publication/ 301731490_KESAHAN_DAN_KEBOLEHPERCAYAAN_SOAL_SELIDIK_EGOGRAM_ANALISIS_TRANSAKSIONAL_DALAM_KALANGAN_PELAJAR_SEKOLAH_MENENGAH  

Ahmad Muaz Muhd Hairi, Nik Nur Syazwani Ibrahim & Aziyati Zahirah Asnil Aimi. 2020. Tahap Penguasaan Kemahiran Menulis Kanak-Kanak 5+ Dan 6+ Tahun. Jurnal Kesidang, 5, 99-111. https://www.researchgate.net/publication/ 348750913_TAHAP_PENGUASAAN_KEMAHIRAN_MENULIS_KANAK-KANAK_5_DA N_6_TAHUN  

Ahmad Omar & Muhammad Nubli Abdul Wahab. 2022. Kajian Keberkesanan Permainan Puzzle dan Latihan Biofeedback dalam Meningkatkan Prestasi Pelajar Sekolah Rendah, Sains Insani, 7(2), 31-39. https://sainsinsani.usim.edu.my/index.php/sainsinsani/article/download/463/271/2716   

Aliza Ali & Sharifah Nor Puteh. 2011. Pendekatan Bermain dalam Pengajaran Bahasa dan Literasi Bagi Pendidikan. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 1(2), 1-15. https://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/ jpbm/article/view/26  

Amirullah, SE., & M.M. 2015. Populasi Dan Sampel (pemahaman, jenis dan Teknik). Metode Penelitian Manajemen, 68-80. https://www.studocu.com/id/document/universitas-islam-negeri-raden-mas-sahid/desi-karlina/populasi-dan-sampel-pemahaman-jenis-dan/54205377  

Chew, F. P. & Mohd Fikri Ismail. 2020. Pelaksanaan Pendekatan Bermain dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu Murid Prasekolah. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-kanak Kebangsaan, 9(1), 14-25. https://ejournal.upsi.edu.my/ index.php/JPAK/article/view/3400   

Dewan Bahasa dan Pustaka. (2017). Analisis. Dalam laman sesawang Dewan Bahasa dan Pustaka. Diperolehi pada Oktober, 28, 2023 daripada https://prpm.dbp.gov.my/ Cari1?keyword=analisis   

Dewan Bahasa dan Pustaka. (2017). Membaca. Dalam laman sesawang Dewan Bahasa dan Pustaka. Diperolehi pada Febuari, 24, 2024 daripada https://prpm.dbp.gov.my/ Cari1?keyword=membaca  

Dewan Bahasa dan Pustaka. (2017). Menulis. Dalam laman sesawang Dewan Bahasa dan Pustaka. Diperolehi pada Febuari, 24, 2024 daripada https://prpm.dbp.gov.my/ cari1?keyword=menulis  

Dewan Bahasa dan Pustaka. (2017). Pembangunan. Dalam laman sesawang Dewan Bahasa dan Pustaka. Diperolehi pada Oktober, 18, 2023 daripada https://prpm.dbp.gov.my/ cari1?keyword=pembangunan  

Dewan Bahasa dan Pustaka. (2017). Perkembangan. Dalam laman sesawang Dewan Bahasa dan Pustaka. Diperolehi pada Oktober, 20, 2023 daripada https://prpm.dbp.gov.my/ Cari1?keyword=perkembangan  

Dewan Bahasa dan Pustaka. (2017). Populasi. Dalam laman sesawang Dewan Bahasa dan Pustaka. Diperolehi pada November, 15, 2023 daripada https://prpm.dbp.gov.my/ Cari1?keyword=populasi  

Dewan Bahasa dan Pustaka. (2017). Reka bentuk. Dalam laman sesawang Dewan Bahasa dan Pustaka. Diperolehi pada November, 15, 2023 daripada https://prpm.dbp.gov.my/ Cari1?keyword=reka+bentuk&d=243192&  

Fatimah Ibda. 2015. Perkembangan Kognitif: Teori Jean Piaget. Intelektualita, 3(1), 27-38. https://media.neliti.com/media/publications/242904-perkembangan-kognitif-teori-jean-piaget-48e0bd89.pdf  

Hanifah Sabin, Vincent Pang & Muhammad Idris Bullare @ Bahari. 2019. Modul Membaca Awal Prasekolah Menggunakan Nyanyian Berasaskan Teori Psikolinguistik Kognitif dan Aplikasi Kaedah Belajar melalui Bermain. Jurnal Pendidikan Malaysia, 44(1), 45-58. https://journalarticle.ukm.my/17677/  

Juppri Bacotang, Zainiah Mohamed Isa, Mazlina Che Mustafa, Mahzan Arshad & Ainon Omar. 2016. Aplikasi Model Addie dalam Pembangunan Modul Literasi Awal (Modul Lit-A) untuk Awal Kanak-Kanak. JPBU Edisi Khas (2016), 1-10. (PDF) Aplikasi Model ADDIE dalam Pembangunan Modul Literasi Awal (Modul Lit-A) untuk Awal Kanak-kanak (researchgate.net)  

Juppri Bacotang. 2013. Kesan Pelaksanaan Modul Literasi Awal (Mula) Terhadap Kemahiran Literasi Awal Kanak- Kanak Taska. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-Kanak, 2, 1-21. https://ejournal.upsi.edu.my/index.php/JPAK /article/download/756/505/1225  

Kementerian Pendidikan Malaysia. Kurikulum Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan. Pendidikan Prasekolah. Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran Semakan 2017. 

Leong Y. Y. & Kamariah Abu Bakar. 2021. Mengintegrasi ‘Bermain’ dalam Komunikasi Bahasa Inggeris dalam Kalangan Kanak-Kanak Prasekolah. nternational Journal of Education and Pedagogy (IJEAP), 3(1), 134-146. https://myjms.mohe.gov.my/ index.php/ijeap/article/view/12828/6605   

Mohammed Afandi Zainal, Mohd Effendi Ewan Mohd Matore, Wan Norshuhadah W Musa & Noor Hashimah Hashim. 2020. Kesahan Kandungan Instrumen Pengukuran Tingkah Laku Inovatif Guru Menggunakan Kaedah Nisbah Kesahan Kandungan (CVR). Akademika 90(Isu Khas 3), 43-54. https://journalarticle.ukm.my/ 17320/1/42052-140519-1-PB.pdf  

Mohd Suhaimi Omar, Noor Shah Saad & Mohd. Uzi Dollah. 2017. Penggunaan Bahan Bantu Mengajar Guru Matematik Sekolah Rendah. Jurnal Pendidikan Sains & Matematik Malaysia, 7(1), 32-46.  https://ejournal.upsi.edu.my/index.php/ JPSMM/article/view/2173 

Mohd Syaubari Othman & Ahmad Yunus Kassim. Kajian Rintis Bagi Pelaksanaan Komposisi Pengajaran Guru Pendidikan Islam yang Mengintegrasikan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (Kbat) Menerusi Pendidikan Akidah Sekolah Rendah di Malaysia. Attarbawiy: Malaysian Online Journal of Education, 2(2), 55-60. https://attarbawiy.kuis.edu.my/index.php/jurnal/ article/view/78  

Nirwana Sudirman & Zulkifley Hamid. 2016. Pantun Melayu Sebagai Cerminan Kebitaraan Perenggu Minda Melayu. Jurnal Melayu, 15(2), 145-159. https://journalarticle.ukm.my/ 9964/1/16184-45371-1-SM.pdf  

Noor Miza Abdul Rahman, Rashidah Elias & Normasura Jani. 2020. Penguasaan Kemahiran Literasi Dan Komunikasi Melalui Kaedah Pengajaran Bacaan Awal dalam Kalangan Kanak-Kanak. Proceedings Of International Conference on The Future of Education Iconfed) 2020, 224-233. Https://Ipgktb.Edu.My/Iconfed2020/E_Proceedings/Bm/Tema_B/FP079_B_PENGUASAAN%20KEMAHIRAN%20LITERASI%20DAN%20KOMUNIKASI%20MELALUI%20KAEDAH%20PENGAJARAN%20BACAAN%20AWAL%20DALAM%20KALANGAN%20KANAK-KANAK.Pdf  

Noorazman Abd Samad, Wan Mohd Rashid Wan Ahmad, Hairuddin Harun, Mohd Hasril Amiruddin, Suhaizal Hashim & Faizah binti Ja’apar. 2018. Bahan Bantu Mengajar (Bbm) dalam Pengajaran dan Pembelajaran (P&P) di Sekolah Menengah Kebangsaan (Smk) Daerah Pontian. Online Journal for TVET Practitioners. https://publisher.uthm.edu.my/ojs/ index.php/oj-tp/article/ view/4808   

Nor Fauzian Kassim & Fauziah Hanim Abdul Jalal. 2015. Kurikulum Pendidikan Awal Kanak-Kanak dan Modul Pendidikan Akhlak: Isu dan Cabaran Masa Kini. Seminar Penyelidikan Kebangsaan. https://www.researchgate.net/publication/ 303381860_KURIKULUM_PENDIDIKAN_AWAL_KANAK-KANAK _DAN_MODUL_PENDIDIKAN_AKHLAK_ISU_DAN_CABARAN_MASA_KINI  

Norzaina Rasit, Mohd Hanafi Mohd Yasin &Mohd Mokhtar Tahar. 2016. Kaedah Kerja Kumpulan Untuk Mengatasi Tingkah Laku Disruptif. https://www.researchgate.net/publication/311105157_KAEDAH_KERJA_KUMPULAN_UNTUK_MENGATASI_TINGKAH_LAKU_DISRUPTIF  

Novia Istiqomah & Maemonah. 2021. Konsep Dasar Teori Perkembangan Kognitif Pada Anak Usia Dini Menurut Jean Piaget. Khazanah Pendidikan-Jurnal Ilmiah Kependidikan (JIK), 15 (2), 151-158. https://jurnalnasional.ump.ac.id/ index.php/khazanah/article/view/10974.  

Nur Shakirah Azizan & Muhammad Saiful Haq Hussin. 2017. Penguasaan Asas Membaca Bahasa Melayu Melalui Program Linusdi Utara Semenanjung Malaysia. Jurnal Pengajian Melayu, 28, 135-163. https://ejournal.um.edu.my/index.php /JPM/article/view/9633/6796  

Nurhidayah Mat Husin & Wan Muna Ruzanna Wan Mohammad. 2023. Penguasaan Kemahiran Membaca dan Menulis Bahasa Melayu Murid Tahun 1 di SJKC dari Perspektif Guru. Jurnal Dunia Pendidikan, 5(1), 279-292. https://myjms.mohe.gov.my/index.php/jdpd/article/view /21683  

Rabaah Abdullah, Wan Noorlizawati Wan Mat Ali & Adnan Jusoh. 2021. Penggunaan Bahan Bantu Mengajar (BBM) dalam Subjek Tema “Penjajahan di Asia Tenggara pada Abad ke-19”. Jurnal Perspektif, 13(1), 1-13. https://ejournal.upsi.edu.my/index.php/PERS/article/ download/3466/2752/17266  

Ridzuan Hussin, Suraya Ahmad Kamel & Asmahan Mokhtar. 2016. Keberkesanan Persekitaran, Imej dan Huruf dalam Pendidikan Kanak-Kanak Prasekolah. 

Jurnal Seni dan Pendidikan Seni, 4, 40-46. https://ejournal.upsi.edu.my/index.php/JSPS/article/download/2258/ 1580/3686  

Rozana Abdul Rahim & Hamidah Abdul Hamid. 2022. Penguasaan Kosa Kata Bahasa Inggeris Dalam Pendidikan Awal Kanak-Kanak Dengan G-Alpha: Word Card. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-Kanak Kebangsaan (Special Issue), 11(1), 89-102. https://ejournal.upsi.edu.my/index.php/JPAK/article/download/7154/3679 /32608  

Tamilarasi Ellangovan & Khairul Azhar Jamaludin. 2022. Penguasaan Bahasa Inggeris Yang Rendah Dalam Kalangan Murid di Sekolah Malaysia; Analisis Faktor dan Cadangan Penambahbaikan. International Journal of Education and Pedagogy (IJEAP), 4(3), 38-48. https://www.researchgate.net/publication/365612577_ PENGUASAAN_BAHASA_INGGERIS_YANG_RENDAH_DALAM_KALANGAN_MURID_DI_SEKOLAH_MALAYSIA_ANALISIS_FAKTOR_DAN_CADANGAN_PENAMBAHBAIKAN_LOW_ENGLISH_COMPETENCE_AMONG_MALAYSIA_PRIMARY_SCHOOL_STUDENTS_ANALYSIS_OF_FA  

Ummu Nasibah Nasohah, Muhammad Izuan Abd Gani & Nazipah Binti Mat Shaid @ Md Shaid. 2015. Model Addie Dalam Proses Reka Bentuk Modul Pengajaran: Bahasa Arab Tujuan Khas di Universiti Sains Islam Malaysia Sebagai Contoh. Proceedings of the International Seminar on Language Teaching ISeLT 2015. https://www.researchgate.net/publication/280734367_MODEL_ADDIE_DALAM_PROSES_REKA_BENTUK_MODUL_PENGAJARAN_BAHASA_AR

AB_TUJUAN_KHAS_DI_UNIVERSITI_SAINS_ISLAM_MALAYSIA_SEBAGAI_CONTOH  

Vocabulary.com (2023). Applicability. Dalaman sesawang vocabulary.com.  Diperolehi pada Disember, 8, 2023 daripada https://www.vocabulary.com/ dictionary/applicability  

Zainiah @ Zaniah Mohamed Isa & Juppri Bacotang. 2014. Kemahiran Literasi Awal Bagi Kanak-Kanak Taska. Seminar Kebangsaan Pendidikan Awal Kanak-kanak 2014, 1-15. https://www.researchgate.net/publication/305722427_Kemahiran_Literasi_ Awal_bagi_Kanak-kanak_Taska  

Zakiah Mohamad Ashari, Azlina Mohd. Kosnin & Yeo Kee Jiar. 2013. Keberkesanan Modul Belajar Melalui Bermain Terhadap Kefahaman Pengalaman Pranombor Kanak-kanak Prasekolah. 2nd International Seminar on Quality and Affordable Education (ISQAE 2013). https://humanities.utm.my/education/wp-content/uploads/sites/6/2013/11/431.pdf  

Zaleha Damanhuri.  2017. Perkembangan Main Dalam Kalangan Kanak-Kanak Awal. Jurnal Sains Sosial, 2, 144-155. https://unimel.edu.my/journal/index.php /JSS/article/viewFile /458/389  

 

 

 

 

 

 


This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.