UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon

QR Code Link :

Type :thesis
Subject :LB Theory and practice of education
Main Author :Zaharah Norddin
Title :Permasalahan pengurusan sekolah yang dihadapi oleh pentadbir baru-satu kajian tinjauan di sekolah-sekolah daerah Larut Matang, Perak
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Pengurusan dan Ekonomi
Year of Publication :2004
Corporate Name :Perpustakaan Tuanku Bainun
PDF Guest :Click to view PDF file

Abstract : Perpustakaan Tuanku Bainun
Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti permasalahan pengurusan sekolah yang dihadapi oleh pentadbir yang baru dilantik berdasarkan model yang diubahsuai daripada pendekatan Pengurusan Berfungsi yang diperkenalkan oleh Henry Fayol (1949) iaitu merancang mengelola, memimpin dan mengawal yang telah digabungkan dengan enam dimensi peranan pentadbir dalam pengurusan sekolah dari segi kurikulum, kokurikulum, perkembangan staf, disiplin dan kebajikan pelajar, hubungan sekolah dengan ibu bapa dan komuniti dan pengurusan kewangan. Disamping itu tahap kefahaman, kemahiran dan latihan /kursus dikalangan pentadbir baru dilantik juga dikaji sebagai penyokong dapatan kajian. Kajian ini melibatkan 30 orang responden.dari daerah Larut Matang,Perak. Soal selidik diedarkan kepada sekolah-sekolah daerah ini. Data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan min. sisihan piawai, pangkatan, frekuensi, peratus, ujian-t, korelasi Pearson dan ujian ANOVA sehala. Didapati tahap kefahaman tugas bagi pentadbir adalah pada tahap tinggi iaitu min berada diantara 2.8 hingga 3.8, tahap kemahiran/ketrampilan mengurus sekolah adalah tinggi iaitu min berada diantara 3.30 hingga 4.07 manakala pentadbir baru berminat untuk menjalani kursus pengurusan kewangan dan sistem perundangan dan akta pendidikan. Masalah utama dalam pengurusan yang dihadapi oleh pentadbir baru ialah merancang sesuatu supaya majoriti ibu bapa dapat hadir dalam Mesyuarat Agong Persatuan Ibu Bapa dan Guru diikuti oleh perancangan perkembangan staf. Dapatan ini juga mendapati terdapat perbezaan yang signifikan antara pentadbir lelaki dengan pentadbir perempuan dalam amalan merancang dalam pengurusan sekolah.Hasil kajian ini juga mendapati tiada perbezaan gred jawatan, kelulusan, pengalaman kerja dan bidang pengkhususan yang mempengaruhi tahap amalan pengurusan sekolah oleh pentadbir yang baru dilantik. Hasil kajian juga mendapati terdapat hubungan yang signifikan antara tahap kefahaman pengurusan sekolah dengan tahap masalah tugas pentadbir yang baru dilantik. Semakin pentadbir baru memahami tentang tugas pengurusan sekolah maka semakin kecil masalah pengurusan sekolah yang dihadapi .
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.