UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon

QR Code Link :

Type :thesis
Subject :BF Psychology
Main Author :Salinah Pit
Title :Hubungan kecerdasan emosi dan penyesuaian terhadap pencapaian akademik dalam kalangan pelajar Institut Pendidikan Guru di Malaysia
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Pembangunan Manusia
Year of Publication :2019
Corporate Name :Perpustakaan Tuanku Bainun
PDF Guest :Click to view PDF file

Abstract : Perpustakaan Tuanku Bainun
Tujuan kajian ini adalah untuk melihat hubungan antara kecerdasan emosi dan penyesuaian dengan pencapaian akademik dalam kalangan pelajar Institut Pendidikan Guru. Rekabentuk kajian ialah tinjauan dengan menggunakan soal selidik yang terdiri daripada tiga bahagian, iaitu bahagian A demograti, bahagian B lnventori Kecerdasan Emosi (IKEM-MEOI Remaja) versi 2 dan bahagian C ialah soal selidik penyesuaian yang diadaptasi daripada Student Adaptation to College Ouestionnaire (SACQ). Subjek kajian terdiri daripada 400 orang pelajar yang terbahagi kepada 204 orang pelajar lelaki dan 196 orang pelajar perempuan daripada 5 buah Institut Pendidikan Guru Kampus mengikut zon di Malaysia. Persampelan dipilih secara rawak berstrata. Data dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan interensi. Dapatan kajian menunjukkan kecerdasan emosi dalam kalangan pelajar Institut Pendidikan Guru di Malaysia adalah pada tahap tinggi iaitu (M=4.153,SP=0.336) Dapatan kajian juga menjelaskan tahap penyesuaian dalam kalangan pelajar Institut Pendidikan Guru di Malaysia adalah pada tahap tinggi (M3.566,SP=0.365) Selain itu dapatan kajian menunjukkan tidak terdapat perbezaan tahap kecerdasan emosi berdasarkan jantina, opsyen pengajian dan status ekonomi sosial. Hasil analisis ANOVA dua hala menjelaskan tidak terdapat perbezaan yang signitikan antara jantina, opsyen dan status ekonomi sosial dalam penyesuaian. Selain itu dapatan menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan dan sederhana antara kesedaran kendiri dengan domain-domain kecerdasan emosi dan terdapat hubungan signifikan serta positif antara kecerdasan emosi dengan penyesuaian dan pencapaian akademik. Pengaruh kecerdasan emosi terhadap penyesuaian adalah 33.6% (R2=0.336) dan terdapat pengaruh signifikan dan positit kecerdasan emosi dan penyesuaian ke atas pencapaian akademik iaitu 1.7% (R2=0.017). Terdapat pengaruh yang signifikan kecerdasan emosi terhadap penyesuaian sosial, penyesuaian  akademik dan penyesuaian emosi Kesimpulannya hasil kajian ini menjelaskan terdapat hubungan yang signifikan dan positif antara kecerdasan emosi dan pencapaian akademik dalam kalangan pelajar Institut Pendidikan Guru. Implikasinya pihak pensyarah, pentadbir, Institut Pendidikan Guru Malaysia dan Kementerian Pelajaran Malaysia perlu menitikberatkan elemen kecerdasan emosi dan penyesuaian dalam kalangan pelajar supaya mereka lebih bersedia berhadapan dengan dunia sebenar kerjaya guru.
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.