UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Perpustakaan Tuanku Bainun |
Tujuan kajian ini adalah untuk melihat hubungan antara kecerdasan emosi dan
penyesuaian dengan pencapaian akademik dalam kalangan pelajar Institut
Pendidikan Guru. Rekabentuk kajian ialah tinjauan dengan menggunakan soal
selidik yang terdiri daripada tiga bahagian, iaitu bahagian A demograti, bahagian B
lnventori Kecerdasan Emosi (IKEM-MEOI Remaja) versi 2 dan bahagian C ialah soal
selidik penyesuaian yang diadaptasi daripada Student Adaptation to College
Ouestionnaire (SACQ). Subjek kajian terdiri daripada 400 orang pelajar yang
terbahagi kepada 204 orang pelajar lelaki dan 196 orang pelajar perempuan daripada
5 buah Institut Pendidikan Guru Kampus mengikut zon di Malaysia. Persampelan
dipilih secara rawak berstrata. Data dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan
interensi. Dapatan kajian menunjukkan kecerdasan emosi dalam kalangan pelajar
Institut Pendidikan Guru di Malaysia adalah pada tahap tinggi iaitu
(M=4.153,SP=0.336) Dapatan kajian juga menjelaskan tahap penyesuaian dalam
kalangan pelajar Institut Pendidikan Guru di Malaysia adalah pada tahap tinggi
(M3.566,SP=0.365) Selain itu dapatan kajian menunjukkan tidak terdapat perbezaan
tahap kecerdasan emosi berdasarkan jantina, opsyen pengajian dan status ekonomi
sosial. Hasil analisis ANOVA dua hala menjelaskan tidak terdapat perbezaan yang
signitikan antara jantina, opsyen dan status ekonomi sosial dalam penyesuaian.
Selain itu dapatan menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan dan sederhana
antara kesedaran kendiri dengan domain-domain kecerdasan emosi dan terdapat
hubungan signifikan serta positif antara kecerdasan emosi dengan penyesuaian dan
pencapaian akademik. Pengaruh kecerdasan emosi terhadap penyesuaian adalah
33.6% (R2=0.336) dan terdapat pengaruh signifikan dan positit kecerdasan emosi dan
penyesuaian ke atas pencapaian akademik iaitu 1.7% (R2=0.017). Terdapat pengaruh
yang signifikan kecerdasan emosi terhadap penyesuaian sosial, penyesuaianÂ
akademik dan penyesuaian emosi Kesimpulannya hasil kajian ini menjelaskan
terdapat hubungan yang signifikan dan positif antara kecerdasan emosi dan
pencapaian akademik dalam kalangan pelajar Institut Pendidikan Guru. Implikasinya
pihak pensyarah, pentadbir, Institut Pendidikan Guru Malaysia dan Kementerian
Pelajaran Malaysia perlu menitikberatkan elemen kecerdasan emosi dan penyesuaian
dalam kalangan pelajar supaya mereka lebih bersedia berhadapan dengan dunia
sebenar kerjaya guru. |
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |