UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About

QR Code Link :

Type :article
Subject :L Education (General)
ISSN :2289-4640
Main Author :Hussin Ridzuan, Ahmad Kamel Suraya, Mokhtar Asmahan,
Title :Keberkesanan persekitaran, imej dan huruf dalam pendidikan kanak-kanak prasekolah
Place of Production :Universiti Pendidikan Sultan Idris
Year of Publication :2016

Abstract :
Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti keberkesanan persekitaran, imej dan huruf dalam pendidikan kanak-kanak prasekolah. Kajian ini melibatkan responden seramai 20 orang kanak-kanak daripada Prasekolah Sekolah Kebangsaan Pusing, Batu Gajah, Perak. Metodologi kajian yang digunakan meliputi kajian kepustakaan dan melibatkan kaedah soal selidik tugasan sebagai alat pengukur. Hasil dapatan kajian mendapati imej dan huruf yang digunakan di prasekolah adalah signifikan dengan pengetahuan dan tahap kecerdasan kanak-kanak. Manakala, pengaruh persekitaran memainkan peranan penting dalam proses memahami imej dan huruf bagi kanak-kanak. Penggunaan imej dan huruf juga mampu meningkatkan minat dan menarik perhatian kanak-kanak di dalam pengajaran dan pembelajaran. Hasil dapatan kajian menunjukkan skor min pada tahap yang tinggi, di mana min Pengaruh Persekitaran dalam proses memahami imej dan huruf (M = 3.996 ± 0.286), min Penggunaan Imej & Huruf yang digunakan (M = 3.600 ± 0.265), dan min Keberkesanan Imej dan Huruf dalam proses pengajaran dan pembelajaran (M = 3.583 ± 0.314).

References

1.Ambrose, G & Harris, P. (2009). The fundamentals of graphic design. Lausanne: AVA Publishing SA. 2. Asmahan Mokhtar. (2009). Pengamalan ajaran Islam dalam kalangan remaja Politeknik Sultan Azlan Shah. Behrang, Perak. Tesis Sarjana, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia. 3. Azizah Lebai Nordin. (1995). Pengajaran pembelajaran prasekolah. Masalah Pendidikan 19: 11-26. 4. Hayes, N. (1993). Early Childhood. Dublin: Gill & McMillan. 5. Lowenfeld, V and Brittan, W. (1975). Creative and painting children & visual reprsentation. London: Paul Chapman Publishing. 6. Malini Ahmad. (2011). Tahap peningkatan keupayaan dalam pengamatan dan pentafsiran kanak-kanak prasekolah melalui aktiviti melukis. Tesis Sajana Muda, Fakulti Seni, Komputeran & Industri Kreatif, Universiti Pendidikan Sultan Idris. 7. Nani Menon & Rohani Abdullah. (2003). Panduan mengembangkan daya fikir kanak-kanak prasekolah. Kuala Lumpur: PTS Publication. 8. Ridzuan Hussin. (2009). Perisian kursus multimedia mata pelajaran Pendidikan Seni Visual bagi topik Logo (APH-Pensil). Tesis Ph. D, Fakulti Teknologi dan Sains Maklumat, UKM. 9. Rohaty Mohd Majzub. (2003). Pendidikan prasekolah. Cabaran Kualiti. Bangi: Penerbit UKM. 10. Shirl Brainard. (1991). A design manual. New Jersey: Prentice-Hall, Inc. 11. Suraya Ahmad Kamel. (2011). Pengaruh imej dan huruf dalam proses pengajaran dan pembelajaran kanak-kanak prasekolah: Satu kajian kes. Tesis Sarjana Muda, Fakulti Seni, Komputeran & Industri Kreatif, Universiti Pendidikan Sultan Idris.


This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.