UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Perpustakaan Tuanku Bainun |
Penyelidikan ini adalah bertujuan untuk mengkaji kesan pendekatan strategi POE
(Predict-Observe-Explain) dalam mengesan kerangka altematif pelajar tingkatan empat
bagi topik Pergerakan Bahan Merentas Membran Plasma. Kajian ini dijalankan
menggunakan reka bentuk kuasi-eksperimen yang melibatkan 68 orang pelajar tingkatan
4 dari sebuah sekolah di daerah Kuala Terengganu. Dalam kajian ini, idea awal pelajar
mengenai konsep osmosis dan resapan telah diukur menggunakan Ujian Diagnostik
Osmosis dan Resapan (DODT). Ujian tersebut telah ditadbir sebagai ujian-pra ke atas 34
orang pelajar daripada kumpulan eksperimen yang menggunakan strategi POE dan
kumpulan kawalan yang menggunakan kaedah pengajaran biasa. Untuk mengesan
kerangka altematif pelajar, analisis respon pelajar pada fasa ramalan dan penjelasan
dijalankan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa idea lumrah pelajar adalah bertentangan
dengan idea saintis. Kesan strategi POE dianalisis secara kuantitatif dengan
menggunakan Ujian Pencapaian Biologi. Dapatan kajian menunjukkan strategi POE
berkesan dalam mengesan kerangka altematif pelajar berkaitan konsep-konsep asas
dalam topik pergerakan bahan merentas membran plasma. Walaupun tidak terdapat
perbezaan yang signirikan dalam min skor pencapaian secara keseluruhan di antara
kumpulan eksperimen dengan kumpulan kawalan, namun strategi ini mampu
meningkatkan pencapaian pelajar pada aras taksonomi Bloom yang lebih tinggi iaitu aras
pemahaman dan aplikasi. |
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |