UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon

QR Code Link :

Type :thesis
Subject :LB Theory and practice of education
Main Author :Kalaiselvi Shanmugam
Title :Kerangka TPACK bagi PdPc Sains menggunakan ICT di SJK(T) luar bandar di negeri Perak
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif
Year of Publication :2020
Notes :With cd
Corporate Name :Perpustakaan Tuanku Bainun
PDF Guest :Click to view PDF file

Abstract : Perpustakaan Tuanku Bainun
Kajian ini bertujuan meneliti strategi Pembelajaran dan Pemudahcaraan (PdPc) mata pelajaran Sains  menggunakan Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) dan Information Communication  Technology (ICT) sebagai media instruksi dalam kalangan 12 orang guru dan 120 orang murid darjah  empat di Sekolah Jenis Kebangsaan (Tamil) luar bandar di negeri Perak. Kajian ini berbentuk  gabungan kualitatif dan kuantitatif yang melibatkan tiga teknik pengumpulan data iaitu pemerhatian,  temu bual semi berstruktur dan soal selidik. Data kajian kualitatif menggunakan pendekatan analisis  tematik manakala data-data kuantitatif dikira secara manual menggunakan peratus. Dapatan kajian  menunjukkan penguasaan TPACK dalam kalangan guru masih berada pada tahap yang rendah kerana  guru-guru menghadapi pelbagai halangan dalam penggunaan ICT semasa PdPc Sains iaitu kecapaian  internet, halangan dari segi sikap ibu bapa dan murid, kekangan masa, kemudahan dan peralatan,  pemasangan dan teknikal, gangguan elektrik, dan bahasa. Hasil kajian juga menunjukkan guru-guru  menggunakan ICT semasa PdPc Sains kerana ICT membantu murid, guru dan memberi sokongan untuk  menjalankan PdPc Sains. Dapatan kajian menunjukkan murid bersetuju bahawa penggunaan ICT semasa   PdPc  Sains  meningkatkan  Motivasi  Dalaman.  Dapatan  kajian  juga menunjukkan capaian internet,  kesihatan, masa, keluarga, kemudahan komputer di rumah, sekolah dan adaptasi menjadi penghalang  untuk menggunakan ICT semasa PdPc Sains. Murid-murid mengaku penggunaan ICT semasa PdPc Sains  menarik kerana elemen-elemen ICT, merangsang minat dan membantu pembelajaran. Kesimpulannya,  satu   kerangka  panduan  telahpun  dihasilkan.yang  berpotensi dijadikan sebagai panduan memperluas  penggunaan ICT semasa PdPc Sains dijalankan di sekolah-sekolah luar bandar. Implikasinya, ialah  kerangka ini menjadi garis panduan untuk menggunakan TPACK dalam proses PdPc Sains di SJK(T) luar bandar yang boleh dijadikan amalan guru.  
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.