UPSI Digital Repository (UDRep)
|
![]() |
|
|
Abstract : Perpustakaan Tuanku Bainun |
Kajian ini bertujuan untuk mengkaji dan menjelaskan pengkritikan filem karya
K.Balamurugan dengan menggunakan teori formalistik. Kajian ini mempunyai tiga
objektif iaitu, mengenalpasti subjek perbincangan, mengenalpasti elemen kritikan plot
dan mengenalpasti pengkritikan watak dan perwatakan dalam karya K.Balamurugan
berdasarkan teori formalistik. Sumber data kajian ini adalah buku pengkritikan filem
bertajuk ‘Theernthu Pogatha Venkattikal’ yang ditulis oleh K.Balamurugan. Teori
formalistik digunakan sebagai penganalisis kritikan filem karya K.Balamurugan.
Pengkaji menggunakan pendekatan kualitatif. Kaedah kajian yang digunakan dalam
kajian ini ialah berbentuk kaedah kepustakaan untuk mengumpulkan maklumat
berkaitan kajian ini. Data dianalisis dengan menggunakan analisis deskriptif
berlandaskan ciri – ciri teori formalistik iaitu tema, plot dan perwatakan dengan
menggunakan buku pengkritikan filem bertajuk ‘Theernthu Pogatha Venkattikal’.
Hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa kebanyakan kritikan filem ‘Theernthu
Pogatha Venkattikal’ ini diliputi ciri-ciri kritikan iaitu tema, plot dan perwatakan yang
terkandung dalam teori formalistik. Karya K.Balamurugan ini meliputi segala aspek
berdasarkan teori formalistik dan mampu meneliti serta menilai kelemahan dan
kekuatan sesebuah kritikan melalui pengaplikasian pelbagai teori dan pendekatan
sastera. Implikasi kajian ini dapat meningkatkan keberkesanan pengkritik dalam
mengkritik sesebuah karya dan meningkatkan kualitinya dalam bidang penulisan. |
References |
Abdul Halim Ali. (1997). Teori Takmilah Sebagai Teori Penyempurnaan. Keluaran. Mingguan, Malaysia.
Abdul Halim Ali. (2001). Persatuan Pengkritik Harus Aktif. Utusan Malaysia. Keluaran September.
Abdul Halim Ali. (2011). Penghantar Teori & Kritikan Sastera: Barat dan Malaysia. Univison Press Sdn Bhd. Malaysia.
Al-Fatihah Md Adnan & Normaliza Abd Rahim. (2014). Kritikan sosial dalam filem Melayu Zombi Kampung Pisang. Journal of Business and Social Development. Volume 2 Number 2. September 2014; 62-73.
Ali Ahmad. (1994). Penghantar pengajian Kesusasteraan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Andre Bazin. (2004). Edisi Kedua. What Is Cinema? University of California Press.
Andrew Bell. (2008). Encyclopaedia Britannica. United Kingdom
Ann Jefferson & David Robey (1998). Teori Kesusasteraan Moden (Terjemahan oleh Mokhtar Ahmad). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Anuar Nor Arai. (2007). Kumpulan Esei dan Kritikan Filem. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Asmah Haji Omar. (2015). Kaedah Penyelidikan Bahasa Di Lapangan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Atar semi. (1989). Kritik Sastera. Penerbit Angkasa. Bandung.
Balamurugan. K. (2012). Theernthu Pogatha Venkattikal. Malaysia. Vallinam Publication
Balamurugan. K. (2015). Ennai Patri – Arimugam. Diambil dari http:bala-balamurugan.blogspot.com
Bill Taylor, Gautam Sinha, Taposh Ghoshak. (2009). Research Metodology. Tata McGraw Hill Education Private Limited.
Cambridge Dictionary. (2017). United Kingdom: Cambridge University Press.
Corrigon, Timothy. (2005). A Short Guide To Writing About Film. New York: Pearson.
Creswell & Plano. (2007). Designing and Conducting Mixed Methods Research. SAGE Publications.
Danziger, M.K. & Johnson, W.S. (1991). Pengenalan Kritikan Sastera.(terj.) Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Effendi. (2002). Pedoman Penelitian Sastra Anak. Yayasan Pustaka Obor Indonesia.
Ellis, Jack & Virginia. (2002). A History of film Allyn and Bacon.
Encyclopaedia Britannica The Fifteenth Edition. (1966).
Fazmi Hisham. (2012). Simbolisme dalam Filem Melayu: Analisis Terhadap Hubungan Watak Dan Simbol. Universiti Malaysia Sabah, Malaysia.
Fusiah Kartini Hassan Basri. (2009). The Portrayal of ICT In The Media: A Malaysian Scenario. Kuala Lumpur.
Guerin. (1999). A Handbook of Critical Approaches to Literature. UK. Oxford University Press.
Hamzah Hamdani. (1998). Konsep dan Pendekatan Sastera. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka
Hashim Awang. (1997). ‘Pengkaedahan Melayu dalam Kajian dan Kritikan Kesusasteraan Melayu’. Terbitan Universiti Kebangsaan Malaysia.
Hashim Awang. (1998). Kritikan Kesusasteraan: Teori dan Penulisan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Henry Guntur Tarigan. (1984). Prinsip-prinsip Dasar Sastera. Bandung: Penerbit Angkasa.
Ismail Abdullah. (2009). Seni Budaya Media dan Konflik Jati Diri. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Jasser Auda Terj. Marwan Bukhari A.Hamid. (2014). Memahami Maqasid ShariahPeranan Maqasid dalam Pembaharuan Islam Kontemporari. Selangor: PTS Islamika Sdn Bhd.
Juliana Abdul Wahab. (2009). Filem-filem Box Office Terpilih Di Malaysia. Wacana Seni Journal of Arts Discourse. Jil./Vol.8.
Kamarul Azmi Jasmi. (2012). Metodologi Pengumpulan Data Dalam Penyelidikan Kualitatitif. Universiti Teknologi Malaysia.
Kamus Dewan Edisi Keempat (2005). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Kamus Besar Bahasa Indonesia (1990). Balai Pustaka. Indonesia.
Kerlinger. (1970). Research Methods in Education.
Kothari C.R. (2010). Research Methodology (Method and Techniques). New Age International Publication.
Mana Sikana. (1996). Teori Tekdealisme. Jabatan Persuratan Melayu. Universiti Kebangsaan Malaysia.
Mana Sikana. (1998). Teori dan Pendekatan Kritikan Sastera Moden. Shah Alam: Penerbitan Fajar Bakti Sdn. Bhd.
Mana Sikana. (2004). Membina Keunggulan Tradisi Sastera. Singapore: Pustaka Nasional Pte Ltd.
Mana Sikana. (2005). Teori & Kritikan Sastera: Malaysia & Singapura. Bangi. Malaysia: Penerbit Pustaka Karya.
Manuel, Hernandez-Perez. (2016). Animation, Branding and Authorship In The Construction Of The ‘Anti -Disney’s Ethos: Hayao Miyazaki’s Work And Persona Through Disney Film Criticism. University of Hull.
Maria. (2011). Film A Critical Introduction. China: Laurence King Publishing. Ltd.
Marshall dan Rossman. (1989). Designing Qualitative Research. University of California.
Matthew Arnold. (1970). Speaking of Books. The New York Times Archives. New York Edition.
Michael Rabiger. (2009). Directing the Documentary. Olumbia College Chicago. Focal Press.
Mohd Yusuf Hassan. (2001). Sistem Pemikiran Bersepadu 4L. Kuala Lumpur: Penerbitan Fajar Bakti.
Muthu Nedumaran. (2018). Tamilnaadu Paadanoolil Malaysia Balamuruganin Sirukathai.https://selliyal.com/archives/168717.
Naim Haji Ahmad. (1995). Filem Sebagai Alat Dan Bahan Kajian. Selangor: Malindo Printers Sdn. Bhd.
Norhayati Ab. Rahman. (2005). Teori Ginokritik Dalam Kritikan Sastera: Suatu Pengenalan. Malaysia: Jounal Pengajian Melayu. 15.pp.121-150.
Nurhatikah Ahmad. (2012). Kritikan Sosial Dalam Filem Hantu Gangster. Shah Alam: Fakulti Teater dan Animasi Filem.
Osman Bin Haji Khalid. (1985). Kritikan Sastera Dalam Kesusasteraan Arab Klasik Dan Persoalannya. Universiti Kebangsaan Malaysia.
Othman Lebar. (2006). Penyelidikan Kualitatif: Pengenalan Kepada Teori dan Metod. Kuala Lumpur: Univision Press Sdn. Bhd.
Ramli Isin. (1997). Teori Sastera Dan Budaya Dalam Kajian Akamedik. Bangi: Terbitan Universiti Kebangsaan Malaysia.
Rene Wellek. (1988). Teori Kesusasteraan. (terj) Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Rene Wellek. (1999). The Feminism and Visual Culture Reader. Psychology Press.
Riris K. Toha-Sarumpaet. (2010). Pedoman penelitian Sastera Anak. Jakarta: Yayasan Pustaka Obor Indonesia.
Roger Webster. (2004). (Penterjemah Shamsuddin Jaafar). Mengkaji Teori Sastera: Suatu Pengenalan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Sahman Saman. (1994). Pengarang Teks dan Khalayak. Selangor: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Sarena Abdullah. (2010). Absenteeism of Malaysian Identity in Art in The Early Years Of Independence. Universiti Malaya.
Schensul & Lecompte. (1999). Designing and Conducting Ethnographic Research. Walnut Creek, CA: Altamira Press.
Shafie Abu Bakar. (1997). ‘Takmilah: Teori, Falsafah dan Prinsip’ Dalam Mana Sikana (pngr). Teori Sastera dan Budaya Dalam Kajian Akademik. Bangi: Terbitan Universiti Kebangsaan Malaysia.
Sivakumaran. (2014). Mukkiya Sinimakkal Patriya Suvaiyana Kannottam. Chennai: Manimegalai Publishers.
Ubaidullah Mustaffa. (2008). Prinsip Filem Dokumentari: Penilaian, Penceritaan & Kritikan. Finas. Malaysia.
Uthaya Sangkar. (1998). Panduan Menulis Cerpen: Bahagian Satu. Mingguan Wawasan.
Webster Roger. (2004). Mengkaji Teori Sastera:Suatu Pengenalan. (terj). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |