UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon

QR Code Link :

Type :Thesis
Subject :QD Chemistry
Main Author :Thong, Sheau Pyng
Title :Pelaksanaan kaedah Tutor Rakan Sebaya (TRS) dalam kalangan guru kimia di sekolah menengah harian Daerah Kluang dan Batu Pahat, Johor
Hits :53
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Sains dan Matematik
Year of Publication :2013
Notes :-
Corporate Name :Perpustakaan Tuanku Bainun
PDF Guest :Click to view PDF file
PDF Full Text :You have no permission to view this item.

Abstract : Perpustakaan Tuanku Bainun
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap pelaksanaan kaedah Tutor Rakan Sebaya (TRS) dalam pengajaran dan pembelajaran kimia di sekolah menengah harian. Kekangan dan faktor-faktor kekangan dalam pelaksanaan kaedah TRS serta hubungan antara pengalaman mengajar guru kimia dengan pelaksanaan kaedah TRS juga dikaji. Kajian ini melibatkan kesemua 87 guru kimia daripada 44 buah sekolah menengah harian di daerah Kluang dan Batu Pahat, negeri Johor. Kajian ini adalah berbentuk deskriptif, dengan menggunakan kaedah tinjauan melalui soal selidik. Data dianalisis secara statistik deskriptif dan inferens. Pengiraan kekerapan diubah dalam bentuk peratusan dan mod ditentukan. Analisis statistik inferens yang terlibat ialah ujian Khi Kuasa Dua dan korelasi Cramer's V. Hasil kajian menunjukkan pelaksanaan kaedah TRS dalam kalangan guru kimia di sekolah menengah harian daerah Kluang dan Batu Pahat, Johor adalah pada tahap sederhana. Kekangan semasa pelaksanaan kaedah TRS adalah daripada aspek masa. Faktor-faktor kekangan yang menyebabkan sebahagian responden tidak melaksanakan kaedah TRS dalam P&P kimia adalah faktor kekangan masa, sikap pelajar, pengurusan dan pengetahuan guru. Tidak terdapat hubungan antara pengalaman mengajar kimia responden dengan pelaksanaan kaedah TRS. Kajian ini menyumbang maklumat kepada pihak sekolah, Pejabat Pelajaran Daerah, Jabatan Pelajaran Negeri dan KPM tentang tahap pelaksanaan kaedah TRS dan faktor-faktor kekangan yang merangkumi masa, sikap pelajar, pengurusan kaedah TRS dan pengetahuan guru dalam pelaksanaan kaedah TRS. Dengan itu, langkah-langkah yang sesuai boleh diambil bagi mengatasi kekangan tersebut. 
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to search page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.