UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon

QR Code Link :

Type :Thesis
Subject :LC Special aspects of education
Main Author :Azhar Mat Akhir
Title :Pelaksanaan Kurikulum Aliran Vokasional bagi mata pelajaran aplikasi Elektrik dan Elektronik di Sekolah Menengah Vokasional
Hits :60
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Pembangunan Manusia
Year of Publication :2011
Notes :-
Corporate Name :Perpustakaan Tuanku Bainun
PDF Guest :Click to view PDF file
PDF Full Text :You have no permission to view this item.

Abstract : Perpustakaan Tuanku Bainun
Kurikulum Mata Pelajaran Aliran Vokasional (MPAV) telah dilaksanakan sepenuhnya pada tahun 2009. Kurikulum ini digubal untuk menggantikan kurikulum sekolah vokasional yang digunakan sejak tahun 1988. Kurikulum ini menggunakan pendekatan pengajaran dan pembelajaran secara modular serta pentaksiran berasaskan kompetensi. Aspek bahan kurikulum, kesediaan guru, kesediaan pelajar, kemudahan, dan sokongan dikenal pasti sebagai faktor yang mempengaruhi pelaksanaan sesuatu kurikulum.Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti keupayaan aspek-aspek tersebut dalam melaksanakan kurikulum MPAV bagi kursus Elektrik dan Elektronik berdasarkan pandangan guru. Sebanyak 264 soal selidik diedarkan. Pemilihan sampel dalam kajian ini dilakukan secara rawak berkelompok berdasarkan empat zon pentadbiran BPTV iaitu Zon Utara, Tengah, Selatan, dan Timur. Sebanyak 210 responden digunakan untuk analisis data.Hasil kajian menunjukkan bahawa secara keseluruhannya, aspek-aspek yang dikaji mempunyai keupayaan dalam melaksanakan kurikulum ini. Namun begitu, terdapat tiga aspek yang perlu diberi perhatian serius iaitu komitmen pelajar dari segi pentaksiran, pemantauan, dan peranan Guru Cemerlang. Hasil kajian juga menunjukkan bahawa rakan sejawat memainkan peranan penting dalam membantu rakan-rakan mereka untuk melaksanakan pengajaran.Kajian ini juga telah mengenal pasti perbezaan pandangan guru berdasarkan pengalaman mengajar terhadap aspek-aspek yang dikaji. Terdapat perbezaan yang signifikan dalam pandangan guru berdasarkan pengalaman mengajar terhadap bahan kurikulum yang dibekalkan dan kesediaan guru. Aspek-aspek lain didapati guru-guru tidak mempunyai perbezaan pandangan yang signifikan
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to search page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.