UPSI Digital Repository (UDRep)
|
![]() |
|
|
Abstract : Perpustakaan Tuanku Bainun |
Kajian ini mengemukakan satu set ujian kemahiran mendengar tingkatan satu dan mencari indeks
kesukaran serta indeks diskriminasi soalan ujian tersebut. Kemahiran mendengar ini dipilih kerana
kemahiran mendengar sering kali diabaikan berbanding dengan kemahiran lisan, membaca, dan
menulis. Kajian ini mengunakan kaedah penyelidikan perpustakaan dan penganalisisan data.
Soalan yang dikemukakan mengikut Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu Tingkatan Satu meliputi puisi,
kefahaman petikan, penanda wacana, simpulan bahasa, penjodoh bilangan, analisis ayat,
penggunaan imbuhan, kata ganda, ganti nama diri, kata depan, perkataan berlawan, dan perkataan
seerti. Dapatan kajian ini menunjukkan set soalan (50 item) yang dibina terdiri daripada Aras
Kognitif Bloom iaitu aras pengetahuan (14%), pemahaman (50%), dan aplikasi (36%). Tajuk yang
dipilih berdasarkan sukatan pelajaran bahasa Melayu Tingkatan satu iaitu menjawab soalan daripada
bunyi yang diperdengarkan (6%), menjawab soalan daripada petikan yang diperdengarkan (22%),
menjawab soalan daripada puisi yang diperdengarkan (12%), dan tatabahasa (60%). Indeks kesukaran
keseluruhan item ialah 0.706 dan ini menunjukkan item soalan tersebut berada dalam paras
'sederhana' kerana 64% pengambil ujian dapat menjawab betul. Bab 1 memperkatakan penyataan masalah,
tujuan kajian, kepentingan kajian, kaedah kajian, batasan kajian, soalan kajian, pengertian konsep
dan kesimpulan. Bab 2 memperlihatkan kajian terdahulu pengkaji tempatan dan pengkaji luar negara
serta kerangka koseptual kajian ini. Bab 3 memaparkan tentang metodologi, iaitu kaedah kajian,
sampel kajian, pengumpulan data, dan penganalisisan data. Bab 4 melaporkan dapatan yang diperoleh,
manakala Bab 5 pula ialah perbincangan kajian di samping memberi saranan untuk kajian seterusnya.
Kesimpulannya, menjadi harapan pengkaji agar kajian ini dapat memperkembangkan bentuk ujian
kemahiran berbahasa sebagai satu altematif kepada guru mahupun Kementerian Pelajaran dalam
membuat penilaian terhadap pemahaman pelajar.
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |