UPSI Digital Repository (UDRep)
|
![]() |
|
|
Abstract : Perpustakaan Tuanku Bainun |
Menyedari akan kepentingan novel dalam Sijil Pelajaran Malaysia boleh mempengaruhi markah atau gred
pencapaian murid yang lemah pengkaji telah membina sebuah Modul Teknik Berlagu untuk mengingat
genre-genre yang ada dalam novel dengan mcmfokuskan kepada genre nilai dan pengajaran. Modul
ini dibina khusus bagi pelajar yang lemah dan sukar untuk mengingat fakta. Kajian ini telah
dijalankan di sebuah sekolah sekitar Daerah Kinta Utara bagi menguji kesesuaian dan keberkesanan
modul kepada guru dan pelajar. Seramai 30 orang pelajar dijadikan responden dalam
penyelidikkan ini terdiri daripada pelajar Melayu, Cina dan India. Kajian ini telah
menggunakan praujian dan pascaujian untuk melihat keberkesanan Modul. Daripada ujian yang
dijalankan. tcrdapat perbezaan min praujian (3.53%) dan pascaujian ( 12.03%). Ini membuktikan
bahawa modul ini mempunyai kesesuaian dan berkesanan kepada murid (7.50%). Selain itu, penyelidik
menggunakan kaedah kualitatif iaitu soal selidik bagi mendapat maklum balas daripada guru dan murid
tentang keberkesanan dan kesesuaian modul .Berdasarkan kajian yang telah dibuat didapati modul
Teknik Berlagu sesuai digunakan oleh semua guru dan murid lemah kerana terdapat perbezaan min
antara praujian dan pascaujian . Selain itu. Modul Teknik Berlagu ini dapat dimanfaatkan dan
dikongsi dengan guru-guru dari sekolah yang lain.
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |