UPSI Digital Repository (UDRep)
|
![]() |
|
|
Abstract : Perpustakaan Tuanku Bainun |
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti peranan dan cabaran guru semasa pelaksanaan aktiviti main bebas di tadika. Kajian ini adalah kajian kuantitatif berbentuk tinjauan yang menggunakan borang soal selidik sebagai instrumen kajian. Borang soal selidik diedarkan melalui aplikasi Google Form melibatkan seramai 108 orang responden yang terdiri daripada kalangan guru tadika di negeri Selangor. Data dianalisis secara deskriptif menggunakan perisian Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) versi 26. Dapatan menunjukkan bahawa guru paling banyak berperanan sebagai pemerhati semasa pelaksanaan aktiviti main bebas dengan nilai min sebanyak 4.13 (sp=0.948). Manakala dalam aspek cabaran dapatan menunjukkan guru tidak menghadapi cabaran yang ketara dengan nilai purata min keseluruhan berada pada tahap sederhana iaitu 2.93 (sp=0.688). Kajian ini memberi gambaran bahawa guru tadika di negeri Selangor mempunyai kompetensi yang baik dalam mengendalikan aktiviti main bebas sebagai salah satu bidang pembelajaran yang diperuntukkan dalam Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK). Justeru, guru perlu memanfaatkan aktiviti main bebas sebagai medium penting dalam menyediakan ruang bagi memenuhi fitrah semulajadi kanak-kanak di samping membantu menyokong perkembangan mereka.
Keywords: main bebas, tadika, peranan, cabaran |
References |
Ahmed, S., Khan, D. S., & Mehmood, A. S. (2023). Let Them Play: A Systematic Review Investigating the Benefits of Free Play in Emotional Development of Children. Academy of Education and Social Sciences Review, 3(4), 509–520. https://doi.org/10.48112/aessr.v3i4.660 Ili Raihana Abd Rashid & Suziyani Mohamed. (2023). Cabaran Guru Melaksanakan Pendekatan Bermain dalam PdP di Prasekolah. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 8(6), e002204. https://doi.org/10.47405/mjssh.v8i6.2204 Jamil Ahmad. (2002). Pemupukan Budaya Penyelidikan di Kalangan Guru Sekolah: Satu Penilaian. (Tesis Ph.D, Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi) Kementerian Pendidikan Malaysia (2017). Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (Semakan 2017). Bahagian Pembangunan Kurikulum. Mariani Md Noor, Adelina Asmawi & Lau Poh Li (2014). Memahami Main Dalam Dunia Kanak-Kanak. Pearson Malaysia Sdn. Bhd. Moon-Seo, S. K. & Munsell, S. E. (2022). Play as a medium for children’s learning from parents’ perspectives. Educational Research: Theory and Practice, 33(2), 23-31. Norliyana Nordin & Suziyani Mohamed (2023). The Challenge of Implementing Free Play in Preschool: Concept Paper. International Journal of Academic Research in Progressive Education and Development. Open Access Journal. Doi: 10.6007/IJARPED/v12-i1/15714 Rigby, D. (2022). Playful interactions. Being a play partner. https://dawnrigby.com/blog/f/playful-interactions-being-a-play-partner Thivasenikumari Viswanathan & Mohd Nazri (2024). The Role of Preschool Teachers in Enhancing Imaginative Free-Play Activities in Preschool. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 15 (1), 1-6 UNICEF Malaysia (2024). Permainan Bebas: Apakah Manfaatnya dan Mengapa Ia Penting? https://www.unicef.org/malaysia/stories/permainan-bebas-apakah-manfaatnya-dan-mengapa-ia-penting#:~:text=Permainan%20bebas%20dapat%20memberi%20peluang,kreatif%20dengan%20menggunakan%20imajinasi%20mereka. Wan Nur Ainna Waheda Rozali, Nurulafzan Sa’ari & Raja Nurul Hafizah Raja Ismail (2023). Kesan main terhadap perkembangan kanak-kanak. Journal of Islamic, Social, Economics and Development (JISED), 8 (59), 436– 445. |
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |