UPSI Digital Repository (UDRep)
|
![]() |
|
|
Abstract : Perpustakaan Tuanku Bainun |
Kajian ini bertujuan untuk menguji keberkesanan Pendekatan Kaedah Polya dalam pengajaran penyelesaian masalah matematik. Perbandingan dibuat dengan kaedah pengajaran biasa dalam mempertingkatkan lagi pencapaian penyelesaian masalah matematik berdasarkan pengajaran di bawah tajuk Persamaan Linear kepada pelajar Tingkatan 4 Aliran Sains Tulen. Reka bentuk yang digunakan dalam penyelidikan ini ialah eksperimen Kuasi (Quasi-Experimental) yang terdiri daripada 66 orang pelajar dari dua kelas Aliran Sains Tulen Tingkatan 4 yang dipilih secara rawak sebagai persampelan intact group dalam kajian ini. Pencapaian antara kedua-dua ujian pra dan ujian pasca dianalisis. Analisis kajian yang berteraskan kepada deskriptif, statistik perihalan dan inferen telah menunjukkan bahawa kaedah pengajaran melalui pendekatan Kaedah Polya dapat meningkatkan pencapaian pelajar dalam kemahiran penyelesaian masalah matematik. Kumpulan Rawatan yang mempelajari melalui Pendekatan Kaedah Polya dapat menunjukkan peningkatan dalam keupayaan tingkah laku kognitif pelajar, terutamanya tahap kognitif Aplikasi dan Analisis. Ujian-t yang digunakan telah dapat menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan dalam pencapaian antara pelajar yang menggunakan pendekatan Kaedah Polya dengan kumpulan yang menggunakan kaedah pengajaran biasa. |
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |